ظرفیت هرمزگان به عنوان دروازه تجارت ایران در اختیار اعضای اکو قرار خواهد گرفت


ساعت: 12:35
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1812700

دوستی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتقای سطح همکاری ها در اکو و ارتقای رتبه و جایگاه این سازمان در روابط منطقه ای و بین المللی است و من به عنوان استاندار هرمزگان تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا بتوانم در سطح استانی، ملی و بین المللی. بیایید این اتفاق بیفتد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; مهدی دوستی، استاندار هرمزگان صبح امروز در همایش بررسی فرصت های همکاری استان هرمزگان و کشورهای عضو اکو، گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست تعامل حداکثری با همسایگان خود را در دستور کار قرار داده است. ایران در این راستا تمام تلاش خود را برای افزایش میزان همبستگی و انسجام و گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همسایه به منظور افزایش تاب آوری و تاب آوری منطقه در برابر شوک های مختلف بین المللی به کار می گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتقای سطح همکاری ها در اکو و ارتقای رتبه و جایگاه این است.
این سازمان در روابط منطقه ای و بین المللی است و به عنوان استاندار هرمزگان تمام تلاش خود را می کنم تا بتوانم در سطح استانی، ملی و بین المللی به این مهم برسم.

استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت استان هرمزگان برای تحقق این اهداف، افزود: هرمزگان; این دروازه ایران برای تجارت است و بسیاری از گشایش های اقتصادی در اکو به ارتقای تجارت درون منطقه ای بستگی دارد. این در حالی است که ظرفیت استان هرمزگان به عنوان دروازه تجارت ایران در اختیار اعضای این سازمان قرار خواهد گرفت. وجود زیرساخت های لجستیکی و ارتباط حمل و نقل ریلی
و زمین تا دریا در استان هرمزگان یکی از فرصت های ویژه این استان است.

دوستی بیان کرد: در زمینه وجود شبکه های حمل و نقل تکمیلی; استفاده از ظرفیت شبکه های حمل و نقل اکو برای توسعه تجارت درون منطقه ای ضروری است و کشورهای عضو در این مسیر حرکت می کنند. تشکیل کریدور جاده ای اسلام آباد-تهران-استانبول در ده سال گواه این امر است. یکی از فرصت های مهم این استان وجود بنادر و ناوگان حمل و نقل دریایی بین المللی است که می تواند در خدمت نزدیک شدن اقتصادی با کشورهای عضو OECD باشد. بدون شک بنادر شمال و جنوب ایران،
زیرساخت های ضروری، همکاری، رفاه و توسعه در منطقه خواهد بود.

وی گفت: در بخش شیلات و کشاورزی؛ استان هرمزگان با 22 بندر صیادی و ذخایر عظیم
آبزی پروری با تولید سالانه ده ها هزار تن ماهی و میگو، پتانسیل توسعه میگو و فعالیت های پرورش ماهی فراساحلی را دارد. همچنین ایجاد واحدهای فرآوری و صادرات محصولات شیلاتی از دیگر امکاناتی است که می تواند موضوع همکاری اقتصادی این استان با کشورهای عضو باشد. در حوزه کشاورزی، ظرفیت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل، محصولات باغی و باغی و همچنین محصولات گلخانه ای یکی از ظرفیت های استان هرمزگان است که می توان از آن برای تامین امنیت غذایی کشورهای عضو اکو استفاده کرد. .

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: در بخش صنعت و فناوری; استان هرمزگان با دارا بودن صنایع مادر از جمله فولاد، پتروشیمی و کشتی سازی آماده گسترش همکاری های صنعتی در چارچوب همکاری های مبتنی بر توسعه دانش فنی و مدیریتی در این صنایع است. مناطق آزاد تجاری و صنعتی استان نیز با هدف جذب سرمایه خارجی، انتقال دانش فنی به ایران و ایجاد اشتغال و توسعه در منطقه، توسعه صادرات مجدد و افزایش صادرات غیرنفتی آماده همکاری هستند. همچنین جمهوری اسلامی ایران از گسترش همکاری های علمی
تحقیقات به ویژه همکاری های بین دانشگاهی از توسعه ظرفیت نخبگان و توسعه دیپلماسی علمی حمایت می کند.

دوستی تصریح کرد: در بخش گردشگری و اقتصاد خلاق; گردشگری و اقتصاد خلاق بخشی جدایی ناپذیر از OECD هستند. همبستگی زبانی و فرهنگی بین اعضای EQF نقطه مشترک تداوم همکاری های اقتصادی در زمینه گردشگری و صنایع دستی است. استان هرمزگان به عنوان نگین گردشگری در جنوب ایران و با داشتن جزایر متنوع و با توجه به تنوع زیستی در اکوتوریسم ساحلی، وجود جنگل های حرا به عنوان ویژگی منحصر به فرد و موقعیت اقلیمی مناسب برای جذب گردشگر در فصول سرد سال اقتصاد ویژه توسعه گردشگری است. استان هرمزگان آمادگی خود را برای ایجاد تعاملات ویژه با کشورهای عضو اکو در راستای توسعه گردشگری و اقتصاد خلاق اعلام می دارد. جمهوری اسلامی ایران همچنین از هر پیشنهادی که توافقنامه ها و سازوکارهای همکاری اکو را به همه اعضا تعمیم دهد، حمایت می کند.

وی افزود: استان هرمزگان علاوه بر این فرصت ها باید بروکراسی اداری را کاهش داده و در ایجاد بستری امن برای
در این سرمایه گذاری مناطقی به عنوان مناطق سرمایه گذاری بدون مجوز شناسایی شده است که تمامی مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری در مناطق معدنی، گلخانه ها، مزارع پرورش ماهی، مناطق گردشگری و نیروگاه ها اخذ شده است و سرمایه گذاران به راحتی می توانند در این مناطق سرمایه گذاری کنند.

استاندار هرمزگان گفت: در کنار این موضوع اولویت های سرمایه گذاری در استان هرمزگان بر اساس حوزه های مختلف سرمایه گذاری تعیین می شود و برای هر فرصت سرمایه گذاری با توجه به نیاز استان، مشوق های سرمایه گذاری متفاوتی در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال ایجاد شهر نساجی، ایجاد شهر فولاد، ایجاد شهر با گلخانه، ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی، ایجاد شهرهای دریایی در پرورش قفس و میگو، شهر شیشه ای. ، شهر انرژی و شهر میوه های گرمسیری از مهمترین اولویت های سرمایه گذاری در استان هرمزگان هستند مشوق های مختلفی به سرمایه گذاران در این حوزه ها ارائه می شود که از جمله آنها می توان به مالیات، گمرک، خدمات بندری، تخصیص زیرساخت ها، بیمه سرمایه گذاری و … اشاره کرد.

دوستی گفت: باید توجه داشت که جمهوری اسلامی ایران نه تنها مانعی برای تعمیق همکاری های اقتصادی با منطقه اکو نمی بیند، بلکه با انگیزه ای بیش از گذشته با مشارکت سایر اعضا آماده است تا همکاری های اقتصادی را گسترش داده و تعمیق بخشد. برادری ملت «در منطقه گام بردارید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید