عادات بد دهان و پوسیدگی و تغییر شکل دندان در کودکان/ حل مشکل صبر والدین


ساعت: 13:45
تاریخ انتشار: 1301/06/12
کد خبر: 1894727

نادری بیان کرد: عادات بد دهان و دندان باعث بدشکلی و پوسیدگی دندان های کودکان می شود و والدین باید بدانند که این مشکل تنها با صبر و حوصله والدین و همراهی با کودک قابل حل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نادری دندانپزشک در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی تصریح کرد: اولین عادت بد دهانی در کودکان مکیدن انگشت است که تا دو سالگی یک عادت غریزی است و نمی توان آن را عادت نامناسب نامید.


وی با بیان اینکه بعد از دو سالگی مکیدن انگشت به یک عادت بد تبدیل می شود، تصریح کرد: این عادت باعث روی هم افتادن دندان های آسیاب و جدا شدن دندان های جلویی می شود و این مشکل می تواند در بزرگسالی این کودک را دچار مشکل کند، بنابراین باید درمان شود. در این زمینه انجام شود.


نادری یادآور شد: در برخی از کودکان اگر مکیدن انگشت قطع شود، ممکن است دوباره به صورت مکیدن شیشه، ناخن جویدن یا عادت های دیگر ظاهر شود، بنابراین شناسایی و درمان آن بسیار مهم است.


این دندانپزشک گفت: روش های درمانی مختلفی برای مکیدن انگشت وجود دارد و در مرحله اول نباید نسبت به این مشکل واکنش منفی نشان داد، بلکه باید از پاداش درمانی استفاده کرد تا کودک به ترک این مشکل عادت کند.


وی خاطرنشان کرد: گذاشتن پانسمان روی انگشتی که کودک به مکیدن آن عادت دارد روش دیگری است که پیشنهاد می شود زیرا این چسب زخم مانند نشانه ای برای یادآوری کودک است.


نادری مشاوره با پزشک متخصص اطفال را از دیگر راه های مقابله با این مشکل عنوان و خاطرنشان کرد: در این روش دستگاه هایی تعبیه می شود که هم قوس دندانی فک بالا را گشاد می کند و هم قسمتی پشت آن است که وقتی انگشت با سقف کام کودک برخورد می کند. به عنوان یک یادآوری برای کودک عمل می کند.


این دندانپزشک افزود: مکیدن شست باعث جدا شدن دندان های جلویی می شود و در آینده فشار زیادی به دندان های آسیاب وارد می کند.


وی تنفس دهانی را یکی دیگر از عادت های بد دهانی در برخی از کودکان دانست و گفت: این مشکل دلایل زیادی دارد اما دلیل اصلی آن مشکلات پولیپ بینی است زیرا کودک نمی تواند به درستی از طریق بینی نفس بکشد.


نادری ادامه داد: تنفس با دهان باعث خشکی دهان و خشکی دهان باعث پوسیدگی دندان می شود و این نیز باعث بیرون زدگی فک بالا می شود و برای رفع این مشکل باید بینی و راه هوایی کودک را بررسی کنیم و در صورت وجود مشکل آن را برطرف کنیم. نشان می دهد


این دندانپزشک ادامه داد: صبر در حل این گونه مشکلات بسیار مهم است و تنها با ایجاد انگیزه در کودک قابل حل است و از این رو همراهی والدین در حل این مشکلات بسیار مهم است.


وی با اشاره به اینکه خیس شدن لب ها با زبان مشکلی است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان شایع است و باعث جدا شدن دندان های بالا و پایین می شود و این امر در آینده مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان های جلویی را به دنبال خواهد داشت. : اکثر این عادات بد پس از قطع شیر مادر ظاهر می شوند زیرا کودک به دنبال جایگزینی هم از نظر روانی و هم از نظر عادت است.


نادری با اشاره به دندان قروچه در برخی افراد ادامه داد: دندان قروچه در برابر یکدیگر در بزرگسالان نیز وجود دارد و راه تشخیص دندان قروچه در افراد این است که اطرافیان آن را گزارش دهند.


این دندانپزشک یادآور می شود: گاهی این مشکل با فشارهای عصبی نیز پیش می آید و فرد می تواند دندان قروچه کند.


از جمله این عوارض می توان به شکستگی دندان، شکستگی ریشه دندان، شکستگی ترمیم دندان و … اشاره کرد، اما مشکلات مفصلی نیز از دیگر مشکلات در این مسیر است، دندان ها نیز می توانند آسیب های ناشی از دندان قروچه را کاهش دهند.


نادری گفت: محافظ دهانی که در صورت دندان قروچه استفاده می شود باید محکم باشد و در نتیجه فشار ناشی از دندان قروچه را کاهش دهد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید