شناسایی 7000 دانشجوی نیازمند به خدمات دهان و دندان در خراسان شمالی/ارائه خدمات رایگان به 2000 نفر تا کنون


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912408

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان علوم پزشکی خراسان شمالی:

جمشید ربانی گفت: از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون هفت هزار و سی و پنج دانش آموز در رده سنی 6 تا 14 سال شناسایی و به 2 هزار و 856 نفر از آنان خدمات رایگان ارائه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جمشید ربانی مدیر گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در بجنورد، گفت: برنامه های بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی با هدف گروه هدف انجام می شود. و به 70 درصد این جمعیت خدمات ارائه می شود که سه گروه هدف از این خدمات بهره مند خواهند شد که بخش زیادی از آنها را دانشجویان تشکیل می دهند.

و ادامه داد: سال گذشته 37 هزار و 592 نفر از گروه هدف معاینه و درمان بیماری های دهان و دندان شناسایی شدند که بر اساس برنامه عملیاتی 6 هزار و 780 نفر خدمات رایگان دریافت کردند.

ربانی تعطیلی مدارس در ایام کرونا را تاثیر مستقیمی بر عملکرد ما داشت و افزود: این در حالی است که با بازگشایی مدارس مهر امسال، عملکرد از آن تاریخ تاکنون در گروه سنی 6 سال بهبود چشمگیری داشته است. تا 14 سال، 7 هزار و 35 دانش آموز نیازمند به خدمات بهداشت دهان و دندان شناسایی و به 2 هزار و 856 نفر از آنان خدمات رایگان ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه در این گروه سنی به دارندگان کارت روستایی به صورت رایگان ارائه می شد، خاطرنشان کرد: سایر کارت ها نیز از تخفیف ویژه برخوردار بودند.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: این خدمات در 52 مرکز بدون سقف شهری، شهری- روستایی و روستایی ارائه و انجام شد.

ربانی هدف از اجرای این طرح را ارتقای شاخص های دهان و دندان در استان عنوان کرد و وضعیت این شاخص ها را در استان بهتر از میانگین کشوری عنوان کرد و اعلام کرد: در حال حاضر شاخص DMFT (تعداد دندان های پوسیده) است. ، پر کردن و از دست دادن دندان) برای کودکان 12 ساله کشور 1.8 و این رقم در استان 1.6 است که وضعیت بهتری دارد. هرچه این عدد کمتر باشد، این شاخص بهتر است.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با اشاره به 30 تا 7 آبان ماه به مناسبت هفته ملی دیابت به تشریح مضرات این بیماری بر دهان و دندان پرداخت و توصیه هایی را ارائه کرد.

ربانی با بیان اینکه افراد دیابتی مستعد ابتلا به بیماری های دهان، دندان و لثه هستند، گفت: بیماری لثه در افراد دیابتی 3 برابر افراد سالم است و 70 درصد افراد دیابتی بالای 40 سال. دارای عفونت ریشه دندان و عفونت های مزمن.

وی با بیان اینکه در ایجاد بیماری های دهان و دندان در افراد دیابتی علاوه بر خود دیابت، محرک های موضعی مانند پلاک دندانی نقش حساس و ویژه ای دارد، تصریح کرد: اطلاعیه ها: پلاک دندانی مجموعه ای از ذرات غذا، بزاق و به ویژه ترکیبات میکروبی در دهان است که اگر هر روز از روی دندان ها و لثه ها پاک نشوند، پس از مدتی به دلیل رسوب تدریجی مواد معدنی بر روی آنها سفت می شوند. خیس می شود و با مسواک تمیز نمی شود.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در آن زمان مواد مذکور سنگ مانند می شود و این ذرات در هنگام مسواک زدن یا خوردن غذا باعث ایجاد زخم و خونریزی لثه و تجمع میکروب ها در داخل می شود. پلاک .

وی مشکلات دندانی در بیماران دیابتی را برشمرد و افزود: لق شدن دندان ها به دلیل افزایش حساسیت دندان ها به ضربه به ویژه هنگام اتصال دندان ها، دندان درد بدون پوسیدگی، خراب شدن مینای دندان و افزایش پوسیدگی، زخم های ناشی از تحریک دندان مصنوعی به ویژه در افرادی که دیابت آنها کنترل نمی شود. از جمله این مشکلات است.

ربانی افزود: خونریزی لثه به دلیل تغییر عروق لثه، ضخیم شدن لثه همراه با قرمزی و تورم شدید نیز از مشکلات لثه در بیماران دیابتی است.

وی توصیه کرد: افراد تا حد امکان قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارند و حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنند زیرا نخ دندان کشیدن از ایجاد پلاک جلوگیری می کند.

ربانی ادامه داد: در صورت مشاهده مواردی مانند قرمزی و خونریزی لثه، ضعیف شدن لثه و فاصله دندان ها، زخم های ناشی از دندان مصنوعی و زخم های لثه که عفونی شده اند، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید