عباس عبدی: آیا حجاب در آینده افزایش خواهد یافت؟

عباس عبدی: آیا حجاب در آینده افزایش خواهد یافت؟

عبدی نوشت: بخصوص حجاب در آینده بیشتر خواهد شد؟ 52 درصد پاسخ مثبت، 21 درصد خیر و 27 درصد نمی دانند. جالب ترین ارزیابی مردم از واکنش مذهبی ها به بی حجابی است که 33 درصد فکر می کنند متوجه شده اند، 24 درصد فکر می کنند از طریق نهادهای مسئول پیگیری می کنند و 20 درصد می گویند درگیر می شوند و پاسخ دیگران 23 درصد است. و این پاسخ 20 درصد خطرناک است و دولت باید در این زمینه اقدام کند.

عباس عبدی در اعتماد نوشت: با توجه به تنش ها و اظهارنظرهای مختلف مطرح شده در مورد حجاب، جامعه برای درک واقعیت عقاید مردم نیازمند مطالعات موثق است تا همه به خاطر مردم نظر شخصی خود را شکل ندهند. ظاهرا نظرسنجی های معتبری برای این موضوع وجود دارد، اما متأسفانه به دلایلی مبهم از ارسال آن اجتناب می کنند. اما اکنون پژوهشکده ملی حجاب وزارت ارشاد در دسترس عموم قرار گرفته است که نکات جالبی دارد.

قبل از بیان برخی از جزئیات آن، ذکر نکاتی ضروری است. این مطالعه به دلایل مختلفی مغرضانه است. به طور مشخص اولین موضوع این رسانه پیگیری مردم از وضعیت جامعه است که 55 درصد صدا و سیما، مجموع تلگرام و اینستاگرام حدود 21 درصد، ماهواره های معروف کمتر از 4 درصد است، هیچ کدام از این ارقام نیست. مطابق با مطالعات معتبر به طور مشخص رادیو و تلویزیون بین 30 تا 35 درصد است و نه بیشتر. این نشان می دهد که آنها چقدر مغرضانه هستند.

البته برخی سوالات نیز این را نشان می دهد، اما با پذیرش این سوگیری، می پذیریم که نتایج آن را مبنای قضاوت قرار دهیم. اما برای ارزیابی دقیق تر باید نظرسنجی های ایسپا، خرد و سد و سیما را نیز مطالعه کنید. همچنین وزیر محترم ارشاد در مقام ذینفع این نظرسنجی با بیان اینکه “80 درصد موافق رعایت حجاب هستند”، طبیعی است که انتظار می رود بر اساس نتایج این نظرسنجی این اظهار نظر را داشته باشد، اما خیر. فقط چنین ادعایی در تحقیق تعریف نشده است، بلکه عدد 80 درصدی اصلا وجود ندارد و مهمتر از آن، نتایج در گزارش بسیار متفاوت و در تضاد با این ادعا است. البته اگر منظورش الزامات قانونی بود.

به طور کلی، نتایج این گزارش را با دو سوگیری مشاهده کنید. اول، سوگیری نهاد مجری که بر اساس شواهد وجود دارد، دوم، سوگیری ناشی از احتیاط برخی پاسخ دهندگان در ابراز مخالفت خود با سیاست های رسمی. در پاسخ به این سوال که چند نفر را بدون حجاب می بینید؟ 31 درصد افراد بالا، 31 درصد متوسط ​​و 38 درصد کم گفتند. فراموش نکنیم که این یک نظرسنجی ملی است.

بنابراین، این بسیار بیشتر از پاسخ 31 درصدی مردم شهرهای بزرگ است. پدیده ای که این همه بزرگ است را نمی توان از نظر اجتماعی نادیده گرفت و به توطئه دیگران تقلیل داد. پاسخ دهندگان مهم ترین دلیل این رفتار را آزادیخواهی زنان و کمترین دلیل را مقاومت زنان در برابر نظام می دانند. یعنی از دید مردم این پدیده مخالف نظام نیست، لذا برخی از آن به مخالفت با حکومت و خلاف عقل تعبیر می کنند.

در مورد نحوه برخورد با این پدیده، تنها 10 درصد از اقدامات قانونی حمایت می کنند که آن هم به جزای نقدی به جای زندان و خشونت محدود می شود و بقیه طرفدار اخطار زبانی (14 درصد)، اقدامات فکری و فرهنگی (40 درصد) هستند. و 23 درصد گفتند که باید پذیرفته شود. این پاسخ به این معنی است که تنها 10 درصد موافق برخورد قانونی با این پدیده هستند که جرم محسوب می شود و جریمه در نظر گرفته شده است. این پاسخ در حالی است که 73 درصد افراد حجاب را از جمله نماز و روزه و غیره که نیازی به مجازات ندارد، یک واجب شرعی می دانند. بنابراین آن را شرعی نمی دانند و جالب اینجاست که تنها 46 درصد معتقدند زنان باید حجاب داشته باشند و بقیه مردم این را به نظر و اراده خود زنان می دانند.

بخصوص اینکه آیا در آینده حجاب بیشتر خواهد شد؟ 52 درصد پاسخ مثبت، 21 درصد خیر و 27 درصد نمی دانند. جالب ترین ارزیابی مردم از واکنش مذهبی ها به بی حجابی است که 33 درصد فکر می کنند متوجه شده اند، 24 درصد فکر می کنند از طریق نهادهای مسئول پیگیری می کنند و 20 درصد می گویند درگیر می شوند و پاسخ دیگران 23 درصد است. و این پاسخ 20 درصد خطرناک است و دولت باید در این زمینه اقدام کند.

اگرچه در گزارش منتشر شده اشاره ای به زمان انجام این نظرسنجی نشده است، اما به نظر می رسد مربوط به زمستان 1401 باشد. به گفته نهاد مجری که طبیعتاً از حامیان سرسخت حجاب است، این نظرسنجی ممکن است گویای باشد و به این معناست که با توجه به اکثریت مردم، حتی اگر حجاب شرعی باشد، نیازی به اجبار قانونی نیست، در آینده ضعیف می شود و بی حجابی به مخالفت با حکومت تعبیر می شود، مگر اینکه خود حامیان حکومت باشند. چنین تفسیری را تشویق کنند.

اکنون با انتشار این گزارش، انتظار می‌رود سایر نهادها گزارش‌های خود را با جزئیات و دقت بیشتری منتشر کنند و نتایج این گزارش‌ها موضوع مناسبی برای بحث عمومی برای یافتن راه‌حل‌های مناسب برای موضوع پوشش است.

دیدگاهتان را بنویسید