عباس عبدی: اشتباه سیاسی در حجاب کجا بود؟

عباس عبدی: اشتباه سیاسی در حجاب کجا بود؟

اختلاف هدف و وسیله در بحث حجاب آنقدر فاحش است که خودشان می گویند فقط 5 ماشین گشت داشته اند. خوب! چرا قانونی که امکانات اجرایی آن صفر است بر اساس تصویب می شود؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: با انتشار یادداشت دیروز درباره منشأ تصمیمات اشتباه که گفتم مصادف با اعتراضات اخیر است، صلاح دیدم خودم این کار را انجام دهم. اعتراضات اخیر دلایل و اهداف مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها اعتراض به قانون پوشش زنان است که اشتباهات سیاست رسمی در این مورد را به ترتیبی که در یادداشت دیروز آمده بود می نویسم.

1مجموع اهداف متضاد

نقص رسمی در حمایت از قانون حجاب این است که اهداف دو نهاد دین و حکومت را در هم می آمیزد. ترکیب عملکرد آنها با یکدیگر امکان پذیر نیست. نهاد دین با قلب و روح و معنویت مردم کار می کند و به دنبال ترویج اخلاق و جهان بینی معنادار است.

در حالی که دولت ها سعی در اعمال نظم و اصلاح رفتار مربوطه دارند. و نه هر رفتاری، بلکه رفتاری که به نظم اجتماعی اهمیت می دهد. ابزار اصلی حکومت قانون و مجازات است که در این نوع رفتارها تأثیر دارد. دخالت دولت در کارکرد نهاد دین کمکی به ارتقای اخلاق و معنویت عمومی نکرد که باعث تخریب و تضعیف آن شد.

2ناتوانی در دستیابی به اهداف

عدم امکان اجرای فراگیر قانون حجاب نیازی به بحث ندارد زیرا در تمام سال های گذشته شاهد نقض آن بوده ایم و حدود نیمی از زنان به طور عادی آن را رعایت نمی کنند. اصرار بر چیزی که بسیار غیرممکن است نه تنها بی اثر است، بلکه نتیجه معکوس نیز دارد.

3- نارسایی ابزار

اختلاف هدف و وسیله در بحث حجاب آنقدر فاحش است که خودشان می گویند فقط 5 ماشین گشت داشته اند. خوب! چرا قانونی که امکانات اجرایی آن صفر است بر اساس تصویب می شود؟

4اطلاعات نادرست

اطلاعات تفصیلی درباره طرز فکر و نگرش مردم نسبت به این قانون؛ تعداد زنانی که در عمل و … آن را رعایت نمی کنند بسیار کم تولید می شود و مورد بحث قرار نمی گیرد و حتی در مواردی که رسانه های رسمی در گفتگو دخالت می کنند، واکنش منفی نشان می دهند. اطلاعات در این مورد کاملا مغرضانه بود. بنابراین دولت نسبت به این پدیده در جهل نسبی بود.

5- نادیده گرفتن عینیت

نادیده گرفتن واقعیت پوشش زنان از سوی نهادهای رسمی و حکومت و حتی سرزنش و متهم کردن آنها یک امر عادی و روزمره بود. به جز در انتخابات و راهپیمایی ها همیشه سعی می کردند به آنها بی توجهی کنند. انکار عینیت آن را از بین نمی برد، بلکه ما را از درک آن محروم می کند.

6تحلیل نادرست

تحلیل ها و استدلال های عجیب مسئولان و مراجع در موضوع حجاب و حجاب دلیل بر درک نادرست آنها از واقعیت بود. از ربط دادن زلزله به پوشش زنان تا ادعاهای کذب و تحلیل‌های غیرمنطقی از پیامدهای بی حجابی یا انتظارات جامعه در نتیجه، یک سری تحلیل‌های نادرست، ساده‌اندیشانه و حتی متقلبانه، مخالفان ارزش‌های رسمی را سخت‌تر کرد. در مسیر آنها

7- تغییرات را نادیده بگیرید

نادیده گرفتن ماهیت ارزش ها و تغییرات رفتاری در جامعه به دلیل گسترش ماهواره و اینترنت، آنها را به این فکر انداخته که همه اینها یک توطئه بیگانه است. در حالی که تحول در دنیای امروز امری متعارف است و حتی غربی ها نیز از عوارض آن مصون نیستند و تنها با درایت و دوراندیشی می توان مشکلات را حل کرد.

از همان ابتدا، زمانی که ماهواره و اینترنت ظاهر شد، بسیاری از مردم واقعاً آینده نگر بودند و به دولت هشدار دادند که به جای مقاومت در برابر این تغییرات، سیاستی سازنده اتخاذ کند. تغییرات در جوانان به خصوص کسانی که با این ابزار آشنا هستند چشمگیرتر است و باید دیده شود. مقاومت در برابر تغییر تا حد امکان مقاومت در برابر یک سونامی بزرگ است.

8- عوامل روحی و روانی

در مورد عوامل ذهنی و روانی تصمیم گیرندگان باید به صورت موردی صحبت کنیم که نیاز به آشنایی نزدیک دارد، بنابراین از آن می گذرم.

9- پرهیز از اصلاحات به موقع

تصمیم گیری به موقع و هتک حرمت راه حل مشکل حجاب بود و حتی می توانست با یک قانون جاری تر و با جلب حمایت مردم از بروز برخی مشکلات جلوگیری کند. اما با این تصور که قانون مقدس است و تغییر آن به معنای عقب نشینی و شکست است، این کار را به تعویق انداختند. فراموش نکردیم که اصل 44 قانون اساسی برخلاف نص تفسیر شد، اما آن را عقب نشینی از انقلاب ندانستند، حتی مردم هم از آن استقبال کردند.

اگر اول سال می آمدند و به احترام رأی اکثریت یا حتی اقلیت بزرگ و مهم قانون مذکور را مرسوم می کردند، زیرا رفتار مردم نیز عرفی بود و دولت قانون را اجرا نمی کرد. اصلاً جنبه شرعی دارد که در این صورت استقبال خوبی می شود. این یک برگ برنده در دست دولت خواهد بود. اما اصرار بر اجرای اشتباه باعث شده است که حتی اصلاحات نیز نمی تواند آب از دست رفته جو را بازگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید