عباس عبدی: راه ما در دو قرن اخیر اشتباه است/ با ستیزه جویی و خشونت به جایی نمی رسیم

عباس عبدی: راه ما در دو قرن اخیر اشتباه است/ با ستیزه جویی و خشونت به جایی نمی رسیم

روز جدید : عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: در یک نقطه عطف مهم تاریخی هستیم. قرن ها پیش، دولت ها و نیروهای سیاسی درک روشنی از دنیای جدید و تحولات پس از آن نداشتند. آنها هیچ دیدی نداشتند و طوفان در وسط میدانی سرگردان گرفتار آنها شد.

امروز هم کم و بیش چنین است، چنین درکی در نیروهای حاکم و سیاسی کم است. همه امیدوار بودند برجام به نتیجه برسد، ما هنوز ناامید نیستیم هرچند امیدمان کم شده است.

سیاست خارجی ایران در طول 43 سال گذشته هرگز تا این حد تحت تأثیر متغیرهای خارجی و غیرقابل کنترل نبوده است. تحریم های طولانی مدت اقتصاد را خشک کرده است. توقف رشد اقتصادی باعث افزایش فقر و نابرابری شده است

اگرچه با کاهش فشار تحریم ها با ورود بایدن به آمریکا، رکود اقتصادی در سال 1400 کاهش یافت، اما باید توجه داشت که در چنین شرایطی جامعه ایران نمی تواند چنین تنش های منطقه ای و اقتصادی را تحمل کند و ممکن است به دلیل بارهای تکراری به مرز خستگی برسد. از یمن گرفته تا فلسطین، تا سوریه و عراق، جنوب خلیج فارس و افغانستان و اکنون در سطح بین‌المللی، متاثر شدن از جنگ اوکراین و تحریم‌های طولانی‌مدت با توانایی‌های ما تناسبی ندارد.

اما راه برون رفت از این وضعیت در نهایت درگیری و خشونت لفظی، کلامی و تحلیلی بین نیروهای سیاسی نیست. اگر قرار بود این فرهنگ سیاسی تاثیرگذار باشد، امروز در این شرایط نبودیم. در آغاز قرن پانزدهم می بایست طرح جدیدی تدوین می شد و تلاش می شد تا ایران به سلامت از این پیچ تاریخی عبور کند. همه ما مدیون مردم و میهن خود هستیم. شاید فراموش کردن مبارزه تنها راه ما برای غلبه بر این چرخش تاریخی باشد. او که در این راه پیشگام بود با جسارت و اخلاقیات بیشتر عمل کرد.

امیدوارم مردم دیگر برای عبور از این پیچ صبر نکنند. همیشه فرصت هایی برای باز شدن به روی ناامیدی وجود دارد، به شرطی که مقداری همدلی و بخشش داشته باشیم. برای اینکه باور کنیم سفر گذشته ما در دو قرنی که به اینجا آمده ایم اشتباه بوده است، باید بسیاری از پیش فرض های ذهنی خود را کنار بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید