عباس عبدی: انتشار نامه هیأت امنا مشکلی ندارد و محرمانه نیست.

عباس عبدی: انتشار نامه هیأت امنا مشکلی ندارد و محرمانه نیست.

روهر نه یک تحلیلگر سیاسی اجتماعی نوشت: تصمیم نهایی شورا درباره لاریجانی محرمانه نیست، قبلا هم اعلام شده بود، فقط اتهامات آقای لاریجانی باقی مانده که البته از نظر حقوق فردی برای اشخاص ثالث محرمانه است.

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اجتماعی در یادداشتی به روزنامه اعتماد نوشت: ماجرای انتشار نامه شورای نگهبان به آقای لاریجانی که به صورت مخفیانه مهر و موم شده بود، اکنون به یک موضوع حاشیه ای تبدیل شده است. امر ماهوی است و این برای محرمانه دانستن نامه است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: افشای اسناد محرمانه و طبقه بندی شده از نظر قانون جرم است و هرکس به صورت غیرقانونی آن را افشا کند قابل پیگرد قانونی است. سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نیست و باید شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی رعایت شود… البته نامه شخصی و محرمانه شورا باید توسط این شورا منتشر شود. یک خارجی.” .

لازم به ذکر است که انتشار هر سندی جرم نیست، زیرا طبق ماده 4 قانون مربوطه، تعقیب موکول به درخواست وزارتخانه یا مؤسسه یا سازمانی است که اسناد آن منتشر یا افشا می شود. علاوه بر این، بسیاری از کارمندان محتوای اسناد محرمانه را به صورت شفاهی یا کتبی منتشر کرده اند. هیچ کس در صدد تعقیب آنها نیست زیرا تعقیب این جرم مستلزم شکایت از مرجع صادرکننده است که معمولاً در اسناد گذشته صدق نمی کند. ضمناً این سند مشمول قانون اسناد محرمانه نمی باشد. برعکس، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نیز در بر می گیرد، زیرا طبق روال تشخیص اسرار دولتی از اطلاعات عمومی، طبقه بندی هرگونه سند مربوط به حقوق و تعهدات عمومی ممنوع و اطلاعات مربوط به سلب صلاحیت می باشد. یکی از آنها چون حق الناس و حق عمومی است و قابل دسته بندی نیست.

علاوه بر این، اسناد محرمانه و طبقه بندی شده را نمی توان شخصاً در اختیار افراد قرار داد، زیرا مقررات قانون منع انتشار اسناد محرمانه و سری دولتی باید آنها را در مکان های خاصی نگهداری کند و فقط به آن مکان منتقل می شود. به یک فرد و به طور طبیعی بازگشت. طبق ضوابط «اسناد محرمانه و بسیار محرمانه را می توان در موارد نیاز به منزل شخصی افراد برد، مشروط بر اینکه با رضایت کتبی رئیس سازمان یا مقام بالاتر… همچنین اسناد محرمانه باید «غیر مجاز» باشد. افراد باید بازداشت شوند.» بنابراین، چنین نامه هایی را نمی توان برای همیشه توسط یک فرد ضبط کرد، این خلاف قانون است، زیرا نگهداری آنها تحت قوانین خاصی، که هیچ کس در خانه نمی تواند انجام دهد. می تواند به سرقت رفته یا توسط اعضای خانواده و مانند آن دیده شود. پس اگر این سند را محرمانه فرض کنیم، اصل انتقال آن به شخص حقیقی جرم است یا منطق محرمانه بودن آن را نفی می کند.

ضمناً اصل درخواست عمومی آقای لاریجانی مبنی بر بیان دلایل رد صلاحیت ایشان، انتشار آنهاست، اگر ایشان نمی خواستند منتشر کنند، درخواست عمومی و عمومی به چه معناست؟ اینکه هیئت امنا این درخواست را در قالب نامه ای محرمانه اعلام کرده است به نوعی دگرگونی این درخواست است چرا که سوال و هدف خواهان علنی شدن آن است. وجود نداشت از سوی دیگر، طبق قانون؛ اسناد محرمانه اسنادی هستند که: «افشای غیرمجاز ناقض امور داخلی یک سازمان یا مغایر با مصالح اداری آن سازمان است». این سند کجای کار اداری شورا را مخدوش کرده است؟ تا حالا می گفتند برای حفظ آبروی مردودی ها منتشر نمی کردند اما الان منتشر نکرده اند.

همین رفتار برای زیر پا گذاشتن تمام ادعاهای این شورا کافی است. ضمناً، هر شهروندی می تواند طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات؛ از هیأت امنا بخواهند که روند کار خود را در فرآیند صدور گواهینامه منتشر کنند، زیرا این فرآیند کاری مانند دادرسی یک حق عمومی است و همه باید از آن آگاه باشند.

رای قطعی شورا برای لاریجانی که محرمانه نیست قبلا اعلام شده است، لاریجانی می تواند آنها را شخصا منتشر کند، بنابراین انتشار این سند مشکلی ندارد. مشکل از شفافیت کار هیات امنا و رفع ابهامات تصمیمات این هیات است که آشکارا باعث ناراحتی آقایان شده است. نکته دیگری که سخنگوی هیأت امنا بیان کرد این است که هیأت دارای صلاحیت است نه رد صلاحیت. این جمله هم درست و غلط است! صلاحیت برای افرادی است که به عنوان عارف یا سیاستمدار شناخته نمی شوند، 12 سال رئیس مجلس بوده اند، مدتی وزیر بوده اند، یک دهه رئیس صدا و سیما بوده اند، پست ها لازم نیست. اهلیت داشته باشند، اینها عارفانی هستند که اهلیت دارند و باید صلاحیت قبلی را رد کرد و دلیل را رد کرد. جزئیات این نامه و منطق حضور آقای لاریجانی و دلیل برکناری ایشان را در آینده خواهم نوشت.

دیدگاهتان را بنویسید