آژانس باید انتشار اطلاعات و نامه های محرمانه به ایران را متوقف کند/ تعاملات خود را بررسی می کنیم

ساعت: 22:07
تاریخ انتشار: 14/05/08
کد خبر: 1779600

کمالوندی با بیان اینکه انتشار اطلاعات و نامه های محرمانه از سوی ایران به یک رویه در آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل شده است، تاکید کرد: این روند باید هر چه سریعتر متوقف شود و ایران قطعا در این زمینه اقدام خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهروز کمالوندی، سخنگوی و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و پارلمانی سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در واکنش به انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و انتشار اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، با اشاره به اینکه بین‌المللی انرژی اتمی آژانس آژانس انرژی اتمی هر از چندگاهی گزارشی ارائه می‌کند و اظهار داشت که این گزارش‌ها نباید با این جزئیات منتشر شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در صورت تغییر یا انحراف اساسی باید گزارش داده شود. گزارش و انتشار تنها فعالیت های هسته ای یک کشور رویه غیرقابل اعتمادی است که متأسفانه مدت هاست توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود داشته است.

کمالوندی گفت: بارها در شرایط مختلف و در زمان‌های مختلف به این موضوع اعتراض کرده‌ایم، آخرین بار در بهمن ماه سال گذشته در یک یادداشت توضیحی کامل بود که چرا آژانس فعالیت‌های میکروفنی در ایران را منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: استدلال های ما متفاوت است و بر اساس اسناد آژانس از جمله اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان با آژانس و مصوبات کنفرانس عمومی است که در یادداشت توضیحی به آن اشاره کردیم.

سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد. یکی این است که اطمینان حاصل شود که فعالیت های کشورهای عضو صلح آمیز و سازگار است. در مواجهه با ایران کمتر در نقش دوم خود بازی کرد و مهندس اسلامی در دیدار اخیر خود با مدیرکل آژانس به این موضوع اشاره و اعتراض کرد.

کمالوندی گفت: ارزش این اطلاعات بیشتر جنبه تجاری دارد و به دلیل فنی بودن آن نباید در اختیار دیگران قرار گیرد و متأسفانه آژانس به این موضوع رسیدگی نکرده و اطلاعات ارزشمندی را به تفصیل در اختیار دیگران قرار داده است.

وی ادامه داد: اگر به سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مراجعه کنیم، می بینیم که در کشورهای دیگر چنین اتفاقی نمی افتد و گزارشی با این جزئیات در سایت آژانس وجود ندارد، هرچند دسترسی به این سایت محدود است. به کشورهای عضو.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: ماده 3 (د) اساسنامه آژانس بر لزوم حفظ محرمانه بودن اطلاعات طرف‌ها تاکید می‌کند یا ماده 7 FF مدیرکل و اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را موظف می‌کند که محرمانه بودن اطلاعات را رعایت کنند. اطلاعات

وی گفت: با توجه به موافقتنامه پادمانی، در دو جا در بند الف «در ماده 5 آمده است، اطلاعاتی که به سازمان می رسد نباید در اختیار دیگران قرار گیرد.

کمالوندی گفت: هنگام انتشار اطلاعات، در توافقنامه پادمان آمده است که آژانس باید قبل از انتشار اطلاعات، رضایت کشور عضو را جلب کند.

وی گفت: با توجه به انتشار مداوم اسناد ایران، به نظر می رسد این رویه ای است که تحت تأثیر برخی کشورها با هدف خاصی انجام می شود که بخشی از آن ایجاد جنگ روانی است، زیرا این اطلاعات نیازی به این اطلاعات ندارد. منتشر شود.

کمالوندی ادامه داد: با توجه به اینکه طرح غنی سازی ایران کاملا شفاف و بدون انحراف است، به نظر می رسد چنین گزارش هایی برای تضعیف این طرح منتشر می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مواردی بوده است که نامه‌های محرمانه ما به مدیرکل در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است و زمانی که محرمانگی در این سطح رعایت نمی‌شود، در موارد دیگر نیز موضوع مشخص است. “

وی افزود: متأسفانه انتشار این اطلاعات و ارائه آن به سایرین به یک رویه در آژانس تبدیل شده است که باید هر چه سریعتر جلوی آن گرفته شود و قطعا برای جلوگیری از این امر اقدام خواهیم کرد.

کمالوندی گفت: نامه ای در این خصوص نوشته شده و در جلسه آژانس با اعضا این موضوع پیگیری و مطرح می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تماس خود با رئیس نمایندگی ایران در وین گفت: در این گفتگو بر شکایت برای انتشار چنین گزارش هایی تاکید شد.

وی افزود: بخشی از این اتفاقات ایجاد فضای رسانه ای است تا بتوانند در این ابهامات ابهام ایجاد کنند و اتهاماتی را مطرح کنند تا ایران را در موقعیت انفعالی قرار دهند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: سازوکارهایی که در آژانس وجود دارد کاستی هایی دارد که اعضا از آن آگاه هستند. این کاستی ها به حدی است که به نظر می رسد برخی کشورها از آنها برای استثمار ایران استفاده می کنند و مکانیسم های آن اغلب مورد بحث قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: لزومی به دادن این اطلاعات به دیگران نیست، بلکه این اطلاعات به صورت مفصل در سایتی که در اختیار اعضاست منتشر می شود و متاسفانه از این سایت به بیرون درز کرده است.

کمالوندی گفت: دوربین ها اطلاعاتی را منتشر نمی کنند و از اطلاعات آنها تنها در مواقعی استفاده می شود که برای رفع ابهامات و اختلافات زیر نظر ایران مشکلی ایجاد شود و هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نگیرد.

وی یادآور شد: وقتی بازرسان می آیند و سالنی را می بینند که در حال فعالیت است، این بازرس می تواند با جزئیات فعالیت هایی که حاوی اطلاعات تجاری و فنی است آشنا شود، مسئولیت مخفی نگه داشتن این اطلاعات را بر عهده دارد و سعی می کند اطلاعات را حفظ کند. و اطلاعات به دست آمده نباید منتشر شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر این رویه متوقف نشود، باید در تعامل خود با آژانس تجدید نظر کنیم، البته کار روی اقدامات پیشگیرانه آژانس به پایان خواهد رسید. باید مکانیزمی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات به دست آمده توسط آژانس در حین جمع بندی گزارش هایش ایجاد شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید