عباس عبدی: چرا مبارزه با شر را به حکومت تبدیل می کنید؟

عباس عبدی: چرا مبارزه با شر را به حکومت تبدیل می کنید؟

روز جدید متأسفانه رسماً و علناً دستور می دهند که خدمات اداری و بانکی به زنان ارائه نشود و به این ترتیب قانون شکنی می شود و هیچ کس از آنها پاسخگو نیست و در عین حال از دیگران انتظار دارند که طبق قانون رفتار کنند. بزرگترین نفی، زیر پا گذاشتن قانون توسط صاحبان قدرت است.

کسانی که قبل از انقلاب فعالیت مذهبی و سیاسی داشتند، به یاد دارند که یکی از وجوه ممتاز رساله امام، فصل پایانی آن با سایر مراجع بود.

رساله های عملیه در فروع دین و سایر احکام دینی بود که دانستن آنها برای همگان ضروری بود; نماز، روزه، حج، ارث و… مجموعه ای از عناوین رساله های عملیه بود. اما رساله های مرجع در طبقه بندی فصل ها نیز تفاوت هایی داشتند. ويژگي رساله امام اين بود كه امر به معروف و نهي از منكر از مهم ترين قسمت هاي آن بود و شايد به همين دليل آن را حرام مي دانستند. در بخش مذكور بيشتر كارها در جهت مبارزه با ظلم و بي عدالتي و غيره بود. در عین حال تحت شرایط خاصی اجباری تلقی می شد.

بعد از انقلاب سعی شد این سوال واجب از دایره وظایف مردم خارج شود و به یکی از وظایف حکومت تبدیل شود. مانند یک نهاد دولتی است که به جای مردم وظایف و مسئولیت های دیگری را انجام می دهد. امر به معروف و نهی از منکر در عمل به شهروندان کنار گذاشته شد و رویه ای مغایر با مصالح قدرت تلقی شد و نتیجه از قبل مشخص است.

رواج فساد، ترک این وظیفه از سوی مردم بود. امر به معروف و نهی از منکر مستلزم آزادی بیان و رسانه ها و حق دسترسی مردم به اطلاعات و شفافیت و پاسخگویی صاحبان قدرت است. وقتی کم رنگ شد و قدرت انسانها ضعیف شد، امر به معروف و نهی از منکر نیز متوقف می شود.

وقتی دیدند این فریضه مهم بسته شده به فکر راه حل دیگری افتادند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر درست کردند و نفهمیدند که این وظیفه چه ربطی به حکومت دارد. اگر حکومت می توانست امر به معروف و نهی از منکر کند، دنیا این قدر ظلم نمی کرد.

همچنین چاقویی که دسته اش را نمی برید. در پایان مشخص شد که از نظر ایشان امر به معروف و نهی از منکر فقط برای پوشش زنان و سگ گردانی و امثال آن بوده و نباید به حوزه هایی که مربوط به حاکمان است تسری یابد. در واقع این ستاد به یک ابزار رسمی رو در رو با مردم تبدیل شده است. امر بدنامی که باید توسط مردم و در انتقاد از دولت ها هدایت شود، برعکس شد. همانطور که حضرت علی فرمودند پوست وارونه شد.

کارهایی که دولت نمی توانست یا نمی توانست با دست خود انجام دهد به این ستاد منتقل شد. نتیجه چه بود؟ روشن است

در روزهایی که گزارش‌های بانک مرکزی را می‌بینیم که وام‌هایی با بازپرداخت ده‌ها ماهه، با مدت خواب طولانی، سود بسیار کم و بدون بازپرداخت و بدون وثیقه مناسب و با مبالغ چند صد و هزار میلیاردی صادر می‌کند. تومان، صدای از دیوار درآمد این ستاد در او نیامد، اما همزمان چند نوجوان در یک زمین ورزشی تجمع کردند و حضورشان به گونه ای است که خلاف موازین این ستاد است. به همین دلیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر اطلاعیه ای صادر کرد که گویا چند صد میلیارد تومان تخصیص یافته است!

جالب اینجاست که پس از چهار دهه کنترل کامل بر آموزش و پرورش و منبر و مسجد، صدا و سیما، نشریات، کتاب و فیلم و… خواستار شفاف سازی نهادهای مرتبط با عفاف و حجاب شدند! فراموش کرده اند که حجاب در رژیم گذشته آزاد بوده و حتی بی حجابی نیز مورد تشویق قرار گرفته است، اما حساسیت رساله امام در امر به معروف و نهی از منکر معطوف به حکومت و ظلم و فساد بود.

نه اینکه حجاب برایشان مهم نبود، اما در جامعه ای که چنین گزارش وحشتناکی از سوی بانک مرکزی منتشر می شود، توجه به مسائلی مانند سبک زندگی تعدادی از جوانان که خود و پدران و مادران در این ساختار بزرگ شده اند و آنها آموزش دیده و اجتماعی شده اند، شایان ذکر است.

شما می توانید این را به هر کدام خود بگویید. اما آیا مبارزه با فساد در صورت وجود وجود دارد؟ ضمناً یکی از دلایل بی اعتمادی عمومی به ارزش های رسمی و متولیان آن، برخورد رسمی با سایر مفاسد و مفاسد است.

عدم پاسخگویی، عدم شفافیت و عدم دسترسی به اطلاعات و هزینه های پرداختن به این مسائل باعث از بین رفتن اعتبار سایر ادعاهای رسمی از جمله حجاب شده است. او حجاب را از مقوله اخلاقی، دینی و اجتماعی به مقوله ای سیاسی و اقتصادی تبدیل کرد و این خطر را ایجاد کرد که معنای انتخاب او برای محجبه ها نیز زیر سوال برود.

متأسفانه آنها رسماً و علناً دستور می دهند که خدمات اداری و بانکی بدون فرجت به زنان ارائه نشود، در نتیجه خودشان قانون شکنی می کنند و هیچکس آنها را پاسخگو نمی داند و در عین حال انتظار دارند که دیگران مطابق آنها رفتار کنند. قانون بزرگترین نفی، زیر پا گذاشتن قانون توسط صاحبان قدرت است.

دیدگاهتان را بنویسید