کنایه های پرمعنای عباس عبدی: گاز هواپیمای اقتصادی دولت تمام شده و به زودی باید فرود بیاید/ چرا رای شفاف مخالف بود؟

کنایه های پرمعنای عباس عبدی: گاز هواپیمای اقتصادی دولت تمام شده و به زودی باید فرود بیاید/ چرا رای شفاف مخالف بود؟

اعتراض یکی از نمایندگان به عملکرد کاملا یک جانبه صداوسیمها در حمایت از وزیر صمت. کمتر کسی متوجه شد که این رانت بزرگی هم بود که رسانه ملی به جای بیان بی طرفانه مسائل و ایفای نقش رسانه ای، از وزیری حمایت کرد که درست یا نادرست در معرض استیضاح مجلس قرار گرفت.
کنایه های پرمعنای عباس عبدی: گاز هواپیمای اقتصادی دولت تمام شده و به زودی باید فرود بیاید/ چرا رای شفاف مخالف بود؟

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشت امروز خود به برکناری سیدرضا فاطمی امین از دولت پرداخت و نوشت:

جلسات استیضاح متن و میدان دارد. حاشیه ای که به دلایلی قطورتر و مهمتر از متن است. توجه به حوزه های استیضاح وزیر صمت از متن وی مهمتر است، به ویژه اینکه متن استیضاح نه در صنعت، نه بر خودرو و نه حتی در کیفیت معرفی و انتخاب وزیر صمت تاثیری ندارد. نامزد بعدی این درها تا اطلاع ثانوی بسته خواهند بود.

اولین مورد، تایید ضمنی و حتی صریح برای اعطای خودروهای خاص به نمایندگان است. خودروهایی که اختلاف قیمت آنها در زمان تحویل نزدیک به دو میلیارد تومان و شاید کمی کمتر بود. مطمئناً شرط این ارسال ها عدم همراهی وزارت محرمانگی بوده است، زیرا هرکس آنها را می گرفت طبیعتاً آنقدر به یک ماشین نسبتاً رایگان و اجاره ای آلوده می شد که نیازی به شرط بندی روی او نبود. اگر کسی تریاک بکشد، چه بخواهد و چه نخواهد، سرخوشی به طور طبیعی بعد از آن ایجاد می شود. فساد واقعی در ایران همین رانت است که قسمت کوچکی از آن به این افراد و افراد مشابه داده می شود و اکثریت آن را دیگران کار می کنند.

اعتراض یکی از نمایندگان به عملکرد کاملا یک جانبه صداوسیمها در حمایت از وزیر صمت. کمتر کسی متوجه شد که این رانت بزرگی هم بود که رسانه ملی به جای بیان بی طرفانه مسائل و ایفای نقش رسانه ای، از وزیری حمایت کرد که درست یا نادرست در معرض استیضاح مجلس قرار گرفت. این نیز «استفاده از امکانات عمومی برای مقاصد شخصی» است. اگر معنای فساد را در کتاب ها یا در اینترنت جستجو کنید، این مهمترین تعریف است.

رئیس مجلس با ابراز مخالفت با درخواست برخی از نمایندگان مردم برای علنی شدن رای، کسانی که با هدف پاکسازی رای آمده اند و بعد از مدت ها از انجام آن طفره می روند، چگونه می خواهند وزرا به وعده های خود عمل کنند؟ یکی می گفت آقای وزیر قول داده و عمل نکرده، در حالی که همه قول های موجود همینطور است، شما خودتان عاقل باشید و بفهمید که آیا این وعده ها قابل عمل است یا خیر؟ مثلا قول می دهم 100 متر را در ده ثانیه بدوم و این دنده ها را بگیرم. آیا وعده های رئیس جمهور محقق شده است و شما اصرار دارید به وعده های وزیرش عمل کنید؟

وزیر صامت در دفاع از خود گفت: “هواپیما اقتصادی همین الان بلند شد و بلند شد، اجازه ندهید دوباره فرود بیاید”. اگر 4 سال دیگر سر کار باشند و ما پیشرفتی ندیدیم و به عقب برگشته اند، باز هم همان حرف ها را می زنند، بدون هیچ مدرکی که ادعایشان را ثابت کند. گاز این هواپیما تمام شده و در صورت فرود باید به زودی به زمین بازگردد.

جالب ترین قسمت برنامه استیضاح صحبت های آقای رئیسی بود که اگرچه در دفاع از وزیر انجام شد، اما به طور قطع می توان گفت که نمی توان از وزیر دفاع کرد، حتی نکاتی را درباره فلسفه وجودی بیان کرد. آمدن به مجلس که به معنای همراهی وزیر نبود. در دفاع از آقای وزیر به جز پاکی شخصی، نکته مهم دیگری وجود نداشت و در جاهایی انتقاد می کرد و پس از شنیدن سخنان ایشان مشخص شد که کار استیضاح تمام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید