عبدالناصر همتی دولت انحصاری را به چالش می کشد!

عبدالناصر همتی دولت انحصاری را به چالش می کشد!

روز جدید : عبدالناصر همتی این روزها «یک رگبار در سایه تشکیل می دهد و سعی می کند با تسلط بر آمارهای اقتصادی، عملکرد اقتصادی دولت اصلی را در این نقطه به چالش بکشد».

ابراهیم رئیسی بدون ابهام رئیس جمهور شد، هیئت امنا نه تنها با اصلاح طلبان و چهره های شاخص که حتی برخی اصولگرایان و اعتدالیون مانند علی لاریجانی را رد صلاحیت کردند تا کار نامزدی به نام ابراهیم رئیسی را تسهیل کنند، برخورد سخت گیرانه ای در پیش گرفت.

همتی در سال 1404 آرزوی کاندیداتوری داشت

رئیسی با چند کاندیدای نزدیک و دلسوز و دو کاندیدای منتسب به اصلاح طلبان رقابت می کند و اگرچه تحصیلات وی بارها توسط مهرعلیزاده به چالش کشیده شده است. اما رقیب اصلی او در انتخابات عبدالناصر همتی بود.

کاندیدایی که آن روزها همچنان در روحانی معاون نخست وزیری بود، هیچ حمایت جدی در دولت نداشت و جز بوروکراسی و تعداد محدودی از اصلاح طلبان مورد حمایت دیگری قرار نگرفت.

اما همتی به عنوان یکی از اعضای دولت روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی بارها مورد انتقاد نامزدهای اصلی به ویژه علیرضا زاکانی قرار گرفت و در نهایت نتوانست رای کشیش را به دست آورد. این شکست اما پایان راه همتی به کشیش نبود و او خیالاتی در سر دارد. فانتزی های متمرکز بر

انتخابات 1404. سکوت طولانی اصلاح طلبان

اما در این میان تصور می‌شد که اصلاح‌طلبان وقتی قدرت را رها می‌کنند، منتقد دولت می‌شوند و نقش دولت را در سایه یا مخالف دولت بازی می‌کنند. اما شواهد نشان می دهد که اصلاح طلبان اکنون به دولت فرصت می دهند و منتظرند تا چند ماه دیگر انتقاد از دولت را آغاز کنند.

علیرغم سکوت نیمه تمام اصلاح طلبان، دولت اصلی امروز خالی از منتقدان جدی نیست و صداهای انتقادی از گوشه و کنار به گوش می رسد. این در حالی است که این روزها صدای انتقاد از رقیب او بیشتر شده است. عبدالناصر همتی در چند ماه گذشته به انتقاد از موضوعات مختلف پرداخته تا حداقل نام خود را به عنوان اپوزیسیون دولت یا رئیس دولت در سایه ثبت کند.

او در چند ماه آخر عمرش انتقادات جدی اقتصادی از عملکرد رئیس دولت و برخی ادعاهای اقتصادی صاحبان قدرت داشته است. به ادعای افزایش چهل درصدی ارزش صادرات نفت پاسخ داد. او که توییتر را کانون اصلی انتقاد خود قرار داده است، از افزایش صادرات نفت می نویسد. خبر افزایش 40 درصدی ارزش صادرات نفت ایران، خبر امیدوارکننده ای برای کاهش تاثیر تحریم های سرکوبگرانه بر بودجه و اقتصاد کشور است. قیمت جهانی نفت و نفت در سال 2021 نسبت به سال 2020 بیش از 60 درصد افزایش یافته است.» نقش دولت سیزدهم در خنثی سازی تحریم ها چه بود؟

سوال همتی حتی با واکنش وزیر نفت از دولت اصلی مواجه شد و جواد اوجی پاسخ داد; رئیس جمهور به درستی از افزایش 40 درصدی صادرات نفت به دولت سیزدهم خبر داده است.

همتی چند ماه پیش نیز به سخنان احسان هندوزی وزیر اقتصاد واکنش نشان داده بود. هندوزی گفت: دولت سیزدهم موفق شد بودجه خود را در شهریورماه بدون وام جدید ریالی از بانک مرکزی تامین کند و حقوق کارکنان دولت زودتر از پایان شهریور پرداخت شده است. همتی در واکنش به این موضوع توییت کرد؛ «اعلام شده است که از شهریور ماه هیچ وامی از بانک مرکزی دریافت نشده است. بد نیست بدانید تامین کسری از طریق فشار بر بانک ها و وجوه آن ها نیز منجر به اضافه برداشت سنگین بانک مرکزی می شود. نتیجه وام غیرمستقیم و گسترش پایه پولی است. آمار پولی پایان مهرماه را نشان می دهد!

همتی مردادماه نیز در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر نظارت شدید بانک مرکزی بر بانک ها در صفحه اینستاگرام خود نوشت: وی با رعایت موازین شرعی و قانونی این کار را انجام داده است. وی ادامه داد: لزوم نظارت بیشتر بر بانک‌ها به‌ویژه وضعیت مالی آنها، اولین گام تامین حداقل 250 تریلیون تن سرمایه برای دستیابی به کفایت سرمایه لازم بانک‌ها و در غیر این صورت محدود کردن منابع مالی دولت است. ما منتظر بانک‌ها هستیم. تا دولت به وعده خود عمل کند.»

همتی البته فقط از نظر اقتصادی دولت را نقد نمی کند و یکی از جنجالی ترین انتقادات وی در واکنش به اخراج دو استاد دانشگاه بود که به رئیس جمهور و همسرش روی آوردند و توییت کردند؛ اخراج اساتید دانشگاه به دلایل سیاسی ممکن است نشانه ای از تصمیم برچیدن ساختار پرسنلی کشور باشد. اخراج دکتر محمد فاضلی از دانشگاه بهشتی مایه تاسف است. امیدوارم آقای رئیسی و همسرشان به عنوان اعضای کمیته جذب دانشگاه جلوی این گونه اقدامات را بگیرند.»

انتقاد عمدی همتی از دولت رئیس جمهور

«گاهی اوقات فقط یک رأی. بله، رأی دادن می تواند سرنوشت یک ملت را نه در چهار سال، بلکه در چهل سال آینده رقم بزند.» این بخشی از نامه عبدالناصر همتی به مردم ایران در آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی بود. او در مناظره ها بارها بر سرنوشت انحصارها تاکید کرد و به نظر می رسد امروز سعی دارد «منتقد واحد» باشد و دولت سایه تک نفره تشکیل دهد.

همت که همچنان از دست اصلاح طلبان به خاطر عدم حمایت از وی در انتخابات 1400 آزرده خاطر است، به تنهایی و با تریبونی به نام توییتر یا اینستاگرام سعی در ایفای نقش منتقد و مخالف دولت و حتی دولت در سایه دارد.

همتی نه مانند سعید جلیلی جلسات دولت در سایه برگزار می کند و نه مانند برخی منتقدان مانند احمدی نژاد بی پروا از دولت و نظام انتقاد می کند. چالش از اینجا

انتقادات اخیر وی از سخنان رئیس جمهور و دولتمردان نشان می دهد که همتی در صدد افزایش شعارها، وعده ها و نتایج اقتصادی دولت رئیس جمهور در چهار سال آینده بوده است. انتقادات از تیم اقتصادی دولت و چندپارگی آن به ویژه این روزها شدت گرفته است.

شاید این بار او را برای شرکت در انتخابات 1404 آماده کند. آماده مجرد بودن

دیدگاهتان را بنویسید