کمبود زیرساخت ها؛ زندگی در بافت تاریخی یزد را به چالش می کشد

ساعت: 10:04
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784659

مشکلات اجتماعی از بستر تاریخی؛ دور از چشم مسئولان!

آسیب های اجتماعی بافت تاریخی متأسفانه امروزه مورد غفلت بسیاری از مسئولان مرتبط با این حوزه قرار گرفته و بیشترین توجه به حوزه های توسعه و سیمای بافت بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با توجه به ویژگی های فراوانی که این بافت در مناطق مختلف دارد، به موضوعی مهم برای شهر و البته اشک آور برخی از مسئولان جویای نام تبدیل شده است. .

دولت های مختلف و مدیران مختلف استانی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ستاد و در استان از دیرباز قصد دارند یزد را ثبت جهانی کنند اما در آن سال ها هرگز به نتیجه خوشایندی نرسیده اند.

برخی رویکردی رویایی به موضوع دارند و برخی دیگر کاملاً مغایر با اصل بافت تاریخی یزد در توسعه شهری هستند و با رفتار خود در عمل به توسعه پایدار اعتقادی ندارند.

4a4e2a2c ee43 4007 994f 6e55600f8670 خبر خاکستری

* مدیریت جامع بافت تاریخی از مهمترین نیازهای شهر جهانی یزد

بارها در رسانه های مختلف عنوان شده است که ضروری ترین نیاز شهر تاریخی یزد مدیریت کلی بافت و شهر تاریخی یزد به عنوان ابزاری موثر برای تصمیم گیری و تصمیم گیری و نوع برخورد با بافت تاریخی یزد است. ساکنین، بازارها، سازمان های مذهبی، سازمان های غیردولتی برای حفاظت، مراقبت و توسعه پایدار.

قدمت آثار تاریخی یزد اگرچه از اهمیت بالایی برخوردار است و به این بافت ارزش و اهمیت زیادی بخشیده است، اما به خودی خود عاملی برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و بسیاری عوامل دیگر نیست. لقب وی به شهر یزد تبدیل شد که از آن جمله می توان به ویژگی های اجتماعی وی اشاره کرد.

این موضوع متأسفانه امروزه مورد غفلت بسیاری از مسئولان مرتبط با بافت تاریخی یزد قرار گرفته و بیشترین توجه به حوزه های توسعه و سیمای بافت تاریخی یزد بوده است و قطعاً اگر این رویکرد به همین شکل و اجتماعی باقی بماند. سوالات نادیده گرفته می شوند حوزه گردشگری یزد در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

10925b1a b4b4 45af 8d7a bc0cb5a30fe0 خبر خاکستری

* کمترین توجه به عرصه های اجتماعی بافت تاریخی یزد

علیرضا نقوی سرپرست بافت تاریخی شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: علاوه بر تمام مواهب بافت تاریخی این شهر که همواره مورد توجه گردشگران و سرمایه گذاران بوده، بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی تخریب شده است. در گذشته به بهانه توسعه، حافظه تاریخی بشریت و نمادهایی هستند که سازندگان و ساکنان آن به یادگار مانده و به عنوان نماد بخشی از تاریخ و فرهنگ این مردمان را بازگو می کنند. بازسازی آنها یکی از اولویت های اول مدیران شهری است.

وی با اشاره به معضلات اجتماعی بافت تاریخی یزد افزود: در سال های اخیر بیشترین توجه به حوزه های عمرانی و بیرونی بافت تاریخی یزد بوده است و قطعاً اگر این رویکرد به همین شکل باقی بماند، مسائل اجتماعی در بافت تاریخی یزد مغفول خواهد ماند. آینده گردشگری یزد با مشکلات جدی مواجه است.

سرپرست منطقه با بافت تاریخی شهرداری یزد تعامل با ساکنان و توجه به نیازهای مردم برای حفظ حیات و پویایی بافت را ضروری دانست و گفت: بی شک مهمترین ارزشی که بافت تاریخی یزد را متمایز می کند. پویایی و سرزندگی این بافت است.

287f3219 66f2 467f b810 3d0b1f62318a خبر خاکستری

* کمبود زیرساخت ها؛ پویایی بافت تاریخی یزد مورد مناقشه است

نقوی بیان کرد: اگر زیرساخت های لازم برای بهره مندی مردم از خدمات زندگی در این بافت افزایش پیدا نکند پویایی بافت دچار مشکلات جبران ناپذیری می شود.

وی بیان کرد: نیاز به دسترسی به خدمات عمومی و اورژانس در این منطقه و عدم امکان ایجاد تغییرات گسترده در زیرساخت ها با توجه به ویژگی های ساختمان های منطقه مشکلاتی را برای ساکنان آن ایجاد کرده و تنها راه حل این مشکلات است. یکی از زیرساخت های متناسب با ویژگی های این منطقه است.

* ترافیک و امنیت دو موضوع اصلی بافت تاریخی یزد است

سید محمد رستگاری استاندار یزد گفت: بافت امنیتی، اجتماعی و فرهنگی بافت تاریخی ایجاد شده توسط افراد غیر بومی، مهاجران و شهروندان نیازمند افزایش است.

a801617c 2e08 4e28 8266 bcb215bd823e خبر خاکستری

وی با اشاره به مسائل امنیتی و انتظامی پیش روی گردشگران و حتی اهالی افزود: بازار قدیمی یزد در سال های اخیر مورد توجه کسبه و کارمندان قرار نگرفته و به مشکلات آن رسیدگی نشده است.

وی افزود: از سال گذشته کارگروهی را در استان یزد تشکیل دادیم و بازدید در حال انجام و همچنین دیدار با اهالی بافت تاریخی و بازار قدیم، ادارات خدمات رسان، شهرداری و شورای شهر و بازار یزد را پیگیری کردیم. نمایندگان.”

وی با اشاره به اینکه در حال رصد امنیت بازار تاریخی یزد بودیم، گفت: تجهیزات فرسوده رها شده روی پشت بام ها، روشنایی ضعیف پشت بام که آسیب پذیری بازار را به ویژه در بازار طلا و جواهر افزایش می داد، دائماً رصد و تنظیم می شد.

استاندار یزد در خصوص مشکل تردد در بافت تاریخی و لزوم کاهش تردد خودروها گفت: تردد خودروها در بافت تاریخی یزد توسط دوربین های پلاک خوان رصد می شود چرا که این بافت باعث افزایش تردد بیش از حد وسایل نقلیه می شود. خیر، همچنین ضریب امنیتی بافت تاریخی یزد ارتقا می‌یابد، ضمن اینکه ساکنان بافت باید بتوانند به راحتی تردد کنند و زندگی در بافت تاریخی ساکنان فعلی باشد.

بافت تاریخی یزد و ثبت جهانی آن در کنار حفاظت و توسعه پایدار آن، همانگونه که در حکم استاندار یزد در دولت سیزدهم بر آن تاکید شده، دغدغه ای برای سال های دور، حال و آینده است و این نیاز یک ضرورت است. با نگاهی به سوابق ملی و بافت تاریخی که در سال های اخیر کم لطفی شده و پرابهام عقب مانده است، می توان شرایط زیربنایی مناسبی را برای بافت تاریخی یزد فراهم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید