فقدان زیرساخت های فنی کافی برنامه 5 ساله را به چالش می کشد / امکان سوء استفاده از کد ملی در طرح حذف کپی های کاغذی


ساعت: 08:29
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813252

اگرچه سازمان تامین اجتماعی تمام توان خود را در طرح لغو دفاتر بیمه ای به کار گرفته است، اما پایان چرخه خدمات و همکاری همه جانبه و حجم زیادی از داده هایی که منتقل می شود گاه منجر به وقفه و نارضایتی مصرف کنندگان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان، ارائه خدمات الکترونیکی به سازمان های مختلف هدفی است که در دولت های گذشته و فعلی با جدیت دنبال می شود.

با شروع همه‌گیری تاج به مراکز درمانی مراجعه کنید

اما این تغییر در اسفند ماه سال گذشته به طور رسمی معرفی شد. با این حال، بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که پس از حذف دفترچه های تامین اجتماعی چه باید بکنند.


طرح حذف دفترچه های بیمه را مطابق با طرح نسخه الکترونیکی دنبال کنید

طرح لغو دفترچه بیمه به همراه طرح دیگری یعنی نسخه الکترونیک تقدیم مجلس شد و اقدامات قانونی آن رعایت شد.

اسفندماه سال 96 زمانی بود که سازمان تامین اجتماعی رسما اعلام کرد که دیگر دفترچه بیمه کاغذی صادر نمی کند، البته افرادی که دارای دفترچه بیمه هستند می توانند تا آخرین صفحه از آن استفاده کنند.

در این راستا باید افراد از طریق اطلاعات شخصی با مراجعه به کلینیک ها و مراکز درمانی شناسایی می شدند و اطلاعات و سوابق بیمه ای آنها بررسی می شد.

تایید صلاحیت در مراکز درمانی وارد شده به این طرح با کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه بیمه امکان پذیر بود.

اگرچه روند توقف صدور دفترچه های بیمه از اول اسفندماه سال گذشته آغاز شد، اما همچنان مشکلات و نگرانی هایی برای ادامه این طرح وجود داشت.

اکثر مردم، پزشکان و داروسازان از جزئیات این پروژه اطلاعی نداشتند و نحوه ورود و استفاده از خدمات این پروژه را نمی دانستند.

طرح کپی برداری الکترونیک و تدوین دفاتر تامین اجتماعی بیش از هر چیز مردم را سردرگم کرده است.


وضعیت پوشش بیمه ای خود را بررسی کنید

دولت روش هایی را برای استعلام وضعیت پوشش بیمه ای ارائه کرده است که با استفاده از آنها می توانید وضعیت بیمه خود را بررسی کنید.

1 به سایت medical.tamin.ir مراجعه کنید و با وارد کردن کد ملی از وضعیت بیمه خود مطلع شوید.

2. 1420 * 4* را شماره گیری کرده و گزینه 1 را که جویا شدن صحت درمان است را انتخاب کنید تا پس از درج کد ملی از وضعیت بیمه مطلع شوید.

3. شماره 1 * 1420 * 4 * را شماره گیری کرده و کد ملی خود را وارد کنید.

4. با مراجعه به سایت pwa.tamin.ir و وارد کردن کد ملی از وضعیت بیمه خود مطمئن شوید.

5. شماره 1666* را شماره گیری کرده و با انتخاب گزینه 1 که واجد شرایط بودن است، با وارد کردن کد ملی از پوشش بیمه ای خود مطلع می شوید.

اگر متوجه شدید که بیمه درمانی شما مشمول این روش ها نمی شود، می توانید با شماره گیری سامانه 1420 اعتراض خود را اعلام کنید.

همچنین بیمه شدگان می توانستند با ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در eservices.tamin.ir تمامی سوابق پزشکی خود را بررسی کنند.

برای ثبت نام در این سامانه، ثبت اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه فرد الزامی است. اما با تمام این اطلاعات، این طرح همچنان مشکلاتی دارد و مصرف کنندگان و مردم را سردرگم کرده است.

وجود صف های طولانی در داروخانه ها که مدام توسط پرسنل داروخانه مطرح می شود اما به دلیل نقص در سیستم هنوز نسخه بیمار در سیستم نصب نشده و بیش از نیم ساعت طول می کشد تا این سیستم قابل استفاده باشد که نشان می دهد ناکارآمدی و نبود او ساخت و علم درستی داشت.

همین موضوع باعث شد تا با معاون راهبردی ملزومات و اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی گفت‌وگو کنیم که شما را به خواندن متن این مصاحبه دعوت کرد.


اجرای آزمایشی طرح نسخه الکترونیکی سال 95 در مراکز درمانی و بیمارستانی سازمان تامین اجتماعی

حمیدرضا متولی زاده معاون تدارکات راهبردی و اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت: طرح نسخه نویسی الکترونیکی در مراکز درمانی و بیمارستان های وابسته به سازمان تامین اجتماعی در تمام مدت اجرا می شود. از این تاریخ بیمه شدگان کلیه خدمات سرپایی و بیمارستانی را بدون دفترچه و فقط با کد ملی دریافت می کنند.

وی افزود: این طرح از سال 1376 در بین مراکز طرفین قرارداد شروع شد و تاکنون بیش از سه سال از تاسیس آن می گذرد، تقریباً تمامی مراکز تشخیصی و درمانی اعم از دولتی و غیردولتی، سرپایی و بستری بدون نیاز برای استفاده از دفاتر کاغذی تنها از طریق سامانه های الکترونیکی موجود می توان خدمات مورد نیاز بیمه شده را پذیرفت و ارائه کرد.

متولی زاده مهمترین چالش این پروژه را مشکلات فنی و زیربنایی دانست و گفت: این عامل بارها روند ارائه خدمات را مختل کرده است و نیاز به تقویت جنبه های فنی معماری سیستم و بهره وری زیرساخت های به کار رفته در آن به شدت احساس می شود.

وی تاکید کرد: اگرچه سازمان از تمام توان خود در این زمینه استفاده کرده است، اما با تکمیل چرخه خدمات و همکاری همه طرفین قرارداد و حجم بالای داده های انتقال یافته، گاها منجر به اختلال و نارضایتی مصرف کنندگان می شود. “

کمیسیونر به دومین چالش در نسخه الکترونیکی اشاره کرد و گفت: چالش مهم دیگر توجه به لزوم صدور گواهینامه بیمه شده در مراجعه به مراکز تشخیصی و درمانی است که با حذف دفترچه بیمه از اصول مهم فرهنگ سازی است. که جنبه شناسایی و احراز هویت نیز داشت.

وی افزود: برای رفع اثر منفی این حادثه توصیه اینجانب به کلیه بیمه شدگان سازمان این است که در تماس با مراکز تشخیص و درمان کارت ملی یا جلد دفترچه قبلی خود را همراه داشته باشند زیرا مراکز توافق شده به صورت قانونی پذیرش می شوند. پذیرش و ارائه خدمات بدون ارائه مدارک هویتی و تایید آنها نبوده و تنها بیان شفاهی کد ملی نمی تواند ملاک عمل شایسته باشد.

تامین اجتماعی و حتی نسخه نویسی و کتابخوانی همیشه مشکل داشته و بسیاری از شهروندان دچار مشکل بوده اند. مسیر آرزوها وی درباره نسخه های الکترونیکی آن گفته بود؛ نبود زیرساخت های مناسب در طرح لغو دفترچه بیمه کاملا مشهود است چرا که نه پزشک دو نسخه می نویسد و نه بیمه گذاران این نسخه را قبول می کنند و فقط بیمار سر دوراهی رها می شود.


این مخاطب ادامه داده بود؛ دیروز به دکتر مراجعه کردیم که با توجه به عدم دسترسی مسئولان بیمه به سامانه نسخه نویسی از ما خواست برای دریافت نسخه پولی به کافی نت مراجعه کنیم و نسخه چاپی آن را برای پیوست به پرونده تهیه کنیم. اتفاق می افتد.


وی تاکید کرد: بدون شک باورتان نمی شود که بگویم چندین بار برای تایید مجدد نسخه به مرکز استان رفتیم تا پزشک مهری را روی رسید داروخانه بگذارد.

حمیدرضا متولی زاده در پاسخ به سوال مخاطب راه آرمان گفت: این موارد به احتمال زیاد مربوط به بیمه تکمیلی است که به دلیل عدم ارتباط با سامانه سازمان نمی تواند اطلاعات نسخه الکترونیکی را دریافت کند و همچنان ادامه دارد. نیاز به نسخه‌های کاغذی از بیماران دارند.» با این حال، برای تعهدات آنها، این موارد مغایر با مصوبات دولت و دستورالعمل اعلامیه‌های بیمه مرکزی است که بر همه شرکت‌های بیمه تکمیلی حاکم است.

معاون ثبت اسناد سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: همانطور که گفتم تقریبا تمامی موسسات پیمانکاری استان به سامانه نسخه الکترونیکی متصل هستند و کسانی که قرارداد ندارند نیز می توانند بدون اجازه مراجعه در این سامانه کپی کنند.


مردم باید شکایات خود را در سامانه تلفن 1420 ثبت کنند

وی افزود: اگر بیمه شده ای با شرایط کیفری مواجه شد باید از طریق سامانه تلفنی 1420 شکایت خود را ثبت کند تا در اسرع وقت ردیابی وی را انجام دهیم.

متولی زاده در پایان خاطرنشان کرد: البته در مواردی که پزشک به دلایلی امکان کپی الکترونیکی (سیستم یا اینترنت و برق و …) را نداشته باشد، می تواند روی کاغذ یا سایر مدارک کپی کند. دفترچه یا نام بیمار را بنویسید، تاریخ را مهر بزنید و نسخه را روی فرم مطب امضا کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید