عدم تمایل دولت به تعریف حقوق کارگران

عدم تمایل دولت به تعریف حقوق کارگران

تا 29 اسفند هنوز اولین اقدام برای تعیین افزایش دستمزد 1402 انجام نشده است. محاسبه سبد معیشت در نیمه راه است و با توجه به آنچه اعضای کارگری شورای عالی کار از آن به عنوان «شماره گذاری نمایندگان دولت» یاد می کنند، توافقی حاصل نمی شود.

هر سال تا اواسط اسفند ماه، در مورد میزان سبد حمایتی خانواده های کارگری مذاکره می شد و یکی دو جلسه برای مذاکره درباره دستمزد برگزار می شد. امسال رویکرد نمایندگان دولت به مقوله حقوق، کار را تا آخرین لحظه به تاخیر انداخت.

در هر صورت جلسه سه جانبه شورای عالی کار در خصوص افزایش دستمزد در سال 1402 برنامه ریزی شده است. به نظر می رسد دولتمردان این جلسه را جلسه نهایی دستمزد و قیامت می دانند، اما مسئولان کارگری این توافق را منوط به محاسبه کارشناسی سبد معیشت بر اساس توافقات علمی کرده اند و می گویند: ابتدا سبد معیشت باید محاسبه شود و سپس به آن تکیه شود. و بر اساس نرخ آن در شورای عالی کار در مورد حقوق تصمیم گیری می شود.

اما سؤال این است که در این شرایط «اختلاف» چگونه می‌توان دیدگاه‌ها یا به‌طور دقیق‌تر راه متقاعد ساختن دولت به پذیرش قانون و به‌طور مشخص‌تر لزوم اجرای بندهای ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار را به هم نزدیک کرد. قانون؛ چیست؟

آیت اسدی (عضو کارگری شورای عالی کار) در این خصوص پیشنهاد مشخصی دارد: مشکل ما در مذاکرات دستمزد امسال، عدم رعایت قانون و الزامات علمی محاسبه سبد معیشتی از سوی دولت است. ما هنوز اندازه سبد معیشتی را دریافت نکرده‌ایم و نتوانسته‌ایم روی رقمی به توافق برسیم. در این میان برای اینکه اتفاقات قبلی جلسه دوشنبه تکرار نشود، پیشنهاد من این است که نمایندگان مردم به عنوان ناظران ارشد قانون در جلسه حاضر شوند.

وی می افزاید: وظیفه نمایندگان مجلس هم قانون گذاری است و هم نظارت بر اجرای قانون. نمایندگان مجلس بارها اعلام کرده اند که از کارگران در رسانه ها و مجلس حمایت می کنند و مدام از آنها دفاع می کنند. به دولت می گویند چرا برای بهبود معیشت اقدام نمی کنید. لاجرم پیشنهاد ما این است که جمعی از این نمایندگان به ویژه اعضای فراکسیون کارگری یا برنامه و بودجه روز دوشنبه به عنوان ناظر اجرای قانون در جلسه شورای عالی کار حاضر شوند.

اسدی می افزاید: نمایندگان مجلس بیایند و صحبت های نمایندگان کارگری ما را بشنوند. گوش دادن به مکالمات دولت و کارفرما؛ ببینند دولت چقدر در اجرای ماده 41 قانون کار اهتمام دارد. خودشان روی صحنه باشند و اجرای موزادی را ببینند تا بعداً حاشیه ای به وجود نیاید. تا ببینیم کدام حزب واقعاً مدافع قانون است و کدام طرف هیچ علاقه ای به اجرای قانون ندارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه «امسال با رویکرد نمایندگان دولت مشکل داریم، زیرا آمادگی پذیرش نظرات قانونی نمایندگان کارگری را ندارند»، تاکید کرد: دو سه نفر مجلس بیاید و در جلسه شرکت کند و ببیند سوگیری نمایندگان دولت در جلسه چقدر مطابق قانون است.

اسدی در پایان می گوید: ملاک تعیین دستمزد برای گروه کارگری، ماده 41 قانون کار است. ما نمی توانیم هیچ رویکرد دیگری را در قبال معضل دستمزد بپذیریم، به ویژه زمانی که معیشت کارگران بحرانی است و شکاف عمیقی بین دستمزد و هزینه زندگی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید