عدم قطعیت محض، پایان پروژه پارک بزرگ / واگذاری زمین کشاورزی چه خواهد شد؟

ساعت: 15:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793675

پارک بزرگ تبریز که در سال 1350 ساخته شد پس از 50 سال تکمیل نشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنایی: پارک بزرگ تبریز یکی از پروژه هایی است که شهرداری تبریز قبل از انقلاب اسلامی راه اندازی کرد اما پس از گذشت پنج دهه خبری از اتمام این پروژه نیست. در سال 1350 تصمیم بر این شد که پارکی در تبریز ایجاد شود که در خاورمیانه بی نظیر است و وسعت بیشتری نسبت به هاید پارک لندن دارد، اما پس از گذشت چهار دهه اتفاق بزرگی برای این پارک به نام آن نیفتاده است.

چرا پارک بزرگ قبل از انقلاب ساخته نشد

قبل از انقلاب به دلیل مخالفت استانداری با برون سپاری پروژه به پیمانکاری غیر از پیمانکار گریت پارک کورت این اتفاق نیفتاد.

حمید وارسته شهردار تبریز در دهه های 40 و 50 در خاطرات خود درباره شروع این پروژه می نویسد: دلیلش مشخص بود بر خلاف نظر تهران، استاندار نمی تواند نقشه برداری را به یک نهاد داخلی واگذار کند. واگذاری پروژه های مهم و پرهزینه مانند رژیم در تهران یکی از ترفندهای رژیم بود.

پس از انقلاب اسلامی ایران در دهه 70 این طرح مجدداً مطرح و به سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری واگذار شد، اما سرآغاز مشکلات و معضلاتی بود. با توجه به کشاورزی و مرغوب بودن این زمین ها، تملک آن ها بسیار سخت بود و حتی در برخی موارد شهرداری چندین بار برای تملک این زمین ها پرداخت کرد، اما این طرح شامل تمام شدن زمان و ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه شده است.

شهرداری نمی تواند بیش از این را داشته باشد

به گفته اعضا، این پروژه 864 هکتاری که شامل پارک تفریحی، باغ وحش، کتابخانه، نمایشگاه، پیک نیک، قایق، ماهیگیری، دوچرخه سواری، اسب سواری، جنگل، چمنزار، دریاچه و باغ بود، اکنون کمتر از 500 مورد را شامل می شود. از او راضی است

علیرضا نوایی باغبان، یکی از اعضای شورای شهر تبریز در خصوص وضعیت پارک بزرگ تبریز گفت: موضوع این پارک بزرگ در چند دهه اخیر مطرح شده است. .

وی ادامه داد: کم کم قدرت شهرداری محدود می شود و دیگر امکان مالکیت وجود ندارد و به نظر من نباید بیشتر تملک کرد و با همین منابع کار کرد.

یکی از اعضای شورای شهر تبریز با بیان اینکه طرح اولیه با تملک 500 هکتار قابل پاسخگویی نیست، گفت: در اینجا نیازمند راهکارهای اساسی هستیم و باید تملک های پراکنده را تعیین تکلیف کنیم و تملک ها را یکپارچه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید ارکان قرارداد با کارخانه بازنگری و تجدید نظر شود، منابعی برای پیشرفت پروژه در نظر گرفته شود، زیرا پروژه نباید مانند سال های گذشته به تاخیر بیفتد.

از تجربه دو پروژه مشابه بهره مند شوید

فریدون بابایی، رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که هم در دوره قبل این شورا و هم در این دوره مطرح شد، بحث پارک بزرگ است. “

وی در ادامه با بیان اینکه این پروژه به قرارگاه خانم الانبیاء(س) واگذار شده است، ادامه داد: جلساتی برای بررسی تعداد و کمیت اقدامات و پروژه ها برگزار شد و در جریان آن قرار گرفتیم.

رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز افزود: پس از جلساتی که با شهردار برگزار کردیم، مقرر شد بررسی بزرگی انجام شود و جلسات کارشناسی در این راستا برگزار شد اما در آخرین جلسه ، گزارش نگران کننده بود.

وی گفت: شهرداری باید اقدامات خود را در یک بسته ارائه کند و برای بهبود این طرح باید مدیریت جداگانه ای تعریف کنیم.

بابایی آگدام افزود: دو پروژه مشابه جهانی که می توان به آن اشاره کرد، یکی در باکو که یکی از بافت های فرسوده شهری را به فضای سبز تبدیل کرد، دومی در ترکیه که بازآفرینی محیطی است.

وی ادامه داد: ایجاد شهربازی در دنیا بسیار رایج شده است و در این فرآیند می توان پارک بزرگ را در طراحی لحاظ کرد.

اجرای پارک بزرگ در فاز اول

عباس رنجبر شهردار تبریز با اشاره به فاز اول این پروژه گفت: در خصوص پارک بزرگ پیشنهادهایی برای ارتقای کیفی پروژه های ارائه شده داریم و این المان ها را به عنوان یک رویکرد طراحی برای پارک بزرگ ارائه می کنیم. فاز اول.”

وی ادامه داد: فاضلاب جاده چای آجی چای اصلی ترین و پرهزینه ترین مشکل است و باید بتوانیم این پنج حلقه چاه را از طریق شبکه آبیاری ساماندهی کنیم.

شهردار تبریز افزود: بحث تملک یکی دیگر از موضوعات بسیار حساس این پروژه است، همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق معضل است چرا که خانه های موجود در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارند.

نادیده گرفتن ظرفیت زمین کشاورزی

یکی از مشکلات بزرگ پروژه پارک بزرگ، تملک زمین در این منطقه است. اصلا این اتفاق نیفتاده و فقط تکه هایی از این زمین ها تملک شده است. مشکل دیگر در دسترس بودن زمین های کشاورزی است که شهرداری در سال های اخیر به جای استفاده از ظرفیت این زمین ها به دنبال تملک آنها و تبدیل این زمین ها به پارک است در حالی که می توان از ظرفیت این زمین های کشاورزی برای زیبایی این منطقه استفاده کرد. در شهری مانند اصفهان این اتفاق افتاد و به جای تبدیل زمین های کشاورزی به پارک، با کمی تغییرات از جذابیت بصری آنها استفاده شد.

اگرچه شورا و شهردار فعلی برای احیای پروژه پارک بزرگ تلاش می کنند، اما با توجه به مشکلات اقتصادی شهرداری، عدم توانایی در جذب سرمایه گذار قوی و حجم بالای پروژه، به نظر می رسد در نهایت پروژه کوچکتری می تواند نهایی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید