عدم مدیریت در توسعه گلخانه ها باعث کمیت و کیفیت منابع آبی یزد می شود


ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808683

رئیس اداره منابع آب یزد و اشکذر:

بیدکی گفت: علیرغم مزایای کشت گلخانه ای، در صورت عدم مدیریت صحیح ساخت و توسعه گلخانه ها، در مدیریت منابع آب از نظر کمی و کیفی با چالش های جدی مواجه خواهیم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید زارع بیدکی رئیس اداره منابع آب شهرستان یزد و اشکذر در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به مزایای گلخانه برای صرفه جویی در مصرف آب که مهمترین آن کاهش تبخیر و تعرق نسبت به فضای باز است افزود: شمشیر دارای دو تیغه یعنی هم فرصت است و هم تهدید، هم سازنده و هم مخرب است، زیرا ایجاد گلخانه در اثر مصرف بی رویه کودها و سموم شیمیایی و نفوذ به اعماق زمین یکی از منابع آلودگی است. منابع آب زیرزمینی

وی گفت: با توجه به شرایط بحرانی آب در استان یزد، در سند آمایش استان به موضوع کشت گلخانه ای متراکم توجه ویژه ای شده و اجرای برنامه های مربوط به سازگاری با کم آبی یکی از راهکارها توجه به کشت گلخانه ای است. . با این حال، محصولات گلخانه ای به آب با کیفیت نیاز دارند و آب با کیفیت عمدتاً در مناطق نزدیک به مناطق آب آشامیدنی یافت می شود. افزایش صدور مجوز برای احداث گلخانه و واگذاری زمین برای کشت گلخانه ای منجر به توسعه گلخانه ها در مجاورت مناطق آب شرب و در نتیجه آلودگی منابع آب زیرزمینی و چاه های آب شرب شده است.

بیدکی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه گلخانه ها عمدتاً در زمین های غیر زراعی و بایر ساخته می شوند، بهره برداری از آنها نیازمند آب مازاد بر منابع آبی موجود است که به دلیل محدودیت منابع آبی فشار بیشتری را به دنبال دارد. منابع موجود در منطقه

وی واحد غایب در این مقوله را حساسیت بالا در صدور پروانه گلخانه ای ارزیابی کرد و گفت: از سوی دیگر سازمان ها و ارگان های صدور مجوز بدون کسب نظر و کسب نظر شرکت های آب منطقه ای نیازمند رعایت ضوابط مربوطه هستند. از سوی دیگر، شرکت‌های آب منطقه‌ای باید هنگام بررسی و اظهارنظر دقت و حساسیت زیادی داشته باشند و تمامی جوانب و پیامدهای آتی را برای کمیت و کیفیت منابع آب در نظر بگیرند. به منظور جلوگیری از افزایش بهره برداری از منابع آب زیرزمینی، نباید به منابع آبی جدید توجه شود و احداث گلخانه باید جایگزین محصولات موجود با رعایت ضوابط زیست محیطی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید