عدم وجود موضوع باقی مانده در واکنش ایران به از سرگیری برجام / عدم تغییر غیرمنتظره در موضع ایران

عدم وجود موضوع باقی مانده در واکنش ایران به از سرگیری برجام / عدم تغییر غیرمنتظره در موضع ایران

روز جدید محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای ایران جمعه شب با بیان اینکه اتهامات ساختگی و سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه تهران باید در شورای حکام حل و فصل شود، گفت: هرگونه توافقی نباید دارای ابهام باشد.

مرندی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه الجزیره قطر گفت: برای ایران مهم است که توافق نهایی دارای نکات احتمالی، مسائل مبهم یا خلأهایی نباشد که ایالات متحده بتواند در آینده از آن برای خنثی کردن آن استفاده کند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: واشنگتن در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ، همانند توافق هسته ای سال 2015، توانست از خلاءها و شرایط نامشخص در توافق استفاده کند.

این کارشناس افزود: ایران این بار برای توسعه برنامه هسته ای و ایجاد چارچوب به این موضوع پی برده است و به همین دلیل لغو این توافق برای آمریکا سخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما در تلاش هستیم که آمریکا هرگز نتواند بدون پرداخت بهای آن توافق را لغو کند، بنابراین هیچ مشکلی در پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا وجود ندارد.

وی ادامه داد: هنوز برخی اصطلاحات و عبارات مبهم وجود دارد و ایران خواهان شفافیت آنها است و آمریکا نباید با این موضوع مخالفت کند.

مرندی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می توان نتیجه گرفت که دلیل تاخیر در مذاکرات برجام «تفاوت شرایط» بوده است، گفت: اولاً همانطور که ایران بارها گفته است، ادعاهای کذب و سیاسی درباره آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه تهران باید در شورای حکام تصمیم گیری شود.

مرندی بیان کرد: می دانیم که دبیرکل آژانس پیش از نشست اخیر این نهاد به سرزمین های اشغالی سفر کرده و با یایر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی صحبت کرده است و اقدامات وی به وضوح نشان می دهد که وی اقدامی «سیاسی» انجام داده است.

وی تصریح کرد: همچنین نشست شورای حکام در دست کشورهای غربی است و به همین دلیل ایران خواستار پایان دادن به این اتهامات بی اساس و واهی است.

مرندی افزود: اگر به دنبال توافق هستیم باید پرونده این موضوعات را ببندیم و برای امضای این توافقنامه نیازمند مبنای محکمی هستیم و آمریکا در حال حاضر نمی تواند دوباره مسائل قدیمی را مطرح کند.

این کارشناس گفت: نکته دوم این است که هر گونه ابهام در متن توافقنامه و هر جمله در آن باید توضیح داده شود زیرا این متن متن مهمی است و مدت ها پیش مورد توافق قرار گرفته است.

وی افزود: ایران نمی‌خواهد بعد از مدتی آمریکا بگوید ما از موضوع «فلان» خودداری می‌کنیم زیرا این موضوع مبهم است.

مرندی در پاسخ به این سوال که تفاوت پاسخ اول و دوم ایران چه خواهد بود، گفت: به نظر من این دو پاسخ نمی توانند تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشند و همانطور که قبلاً اشاره کردم این تغییر غیرمنتظره در موضع ایران است. مراحل پایانی توافق، شفاف سازی متن توافق است.

وی افزود: ما در اینجا (در توافقنامه احیای برجام) در مورد متن قانونی صحبت می کنیم. بسیاری از مسائل به شفافیت و وضوح آنها بستگی دارد، به همین دلیل است که آمریکا و کشورهای اروپایی به دنبال مبهم نگه داشتن این متن هستند، در حالی که ایران می گوید با این موضوع مخالف است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: باید از شر همه مسائل مبهم و مبهم خلاص شویم زیرا این مسائل دوباره مطرح می شود و توافق را تضعیف و از بین می برد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که متن مشخص نشود نمی توان گفت که این متن برای امضای نهایی آماده است.

مرندی همچنین درباره نقش اروپا در شفاف‌سازی این مفاد اظهار کرد: کشورهای اروپایی مدتی است که مستاصل بوده و می‌خواهند این توافقنامه را امضا کنند و این آمریکاست که از احیای برجام امتناع می‌کند زیرا مقامات اروپایی به همتایان ایرانی خود گفته‌اند که مدت‌هاست که می‌گویند اگر توافق در دست آنها بود، مدت‌ها پیش امضا شده بود.

این کارشناس افزود: به همین دلیل اروپا باید بحران انرژی خود را حل کند.

وی بدون اشاره به نام کشور خاصی گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی به ایران آمدند و خواستار صادرات گاز به اروپا از طریق ترکیه شدند، بنابراین کشورهای اروپایی چشم به راه این توافق هستند و امیدوارند آن را امضا کنند، اما باز هم مشکل اصلی این است که امضای توافقنامه با آمریکا

مرندی در پایان تصریح کرد: کشورهای اروپایی اگرچه علناً با آمریکا مخالفت نمی کنند، اما مشخص است که به دنبال این هستند که مسئله هسته ای ایران هر چه زودتر به پایان برسد و این مشکل حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید