عربستان سعودی برای 15 زندانی عقیدتی دیگر حکم اعدام صادر کرده است


ساعت: 17:43
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907392

سازمان حقوق بشر اروپایی-سعودی از اعدام 15 زندانی عقیدتی دیگر از جمله چند کودک در عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سایت سعودی لیکس، سازمان حقوق بشر اروپایی-سعودی فاش کرده است که مقامات ریاض برای 15 زندانی عقیدتی حکم اعدام صادر کرده اند و با صدور این احکام تعداد افراد در معرض خطر مرگ در این کشور افزایش یافته است. به 53 نفر افزایش یافته است که از این تعداد حداقل 8 نفر کودک و نوجوان هستند.

این سازمان همچنین نسبت به کشتار جمعی ده ها زندانی از جمله 8 نوجوان توسط مقامات سعودی هشدار داد.

سازمان حقوق بشر اروپایی-سعودی نیز گزارش داد که تعداد زندانیان سعودی در معرض خطر مرگ حتی از اسامی و ارقام اعلام شده نیز بیشتر است و از اکثر زندانیان اطلاعی در دست نیست.

کمیته حمایت از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان پیشتر عربستان سعودی را “کشور ترور و اعدام” توصیف کرده و نسبت به موج جدیدی از کشتار در این کشور به ویژه علیه زندانیان سیاسی و فعالان مدنی و حقوق بشر هشدار داده بود.

کمیته حمایت از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان وضعیت خطرناک حقوق بشر و حقوق بشر در عربستان را در پی افزایش صدور احکام اعدام توسط دادگاه کیفری ریاض علیه شهروندان سعودی از زندانیان سیاسی گرفته تا فعالان و تظاهرکنندگان بررسی کرده است. .

این کمیسیون خاطرنشان کرد که دادگاه برای گروهی از شهروندان به دلیل تلاش برای استفاده از حق ابراز عقیده خود از طریق شبکه های اجتماعی یا شرکت در راهپیمایی های مسالمت آمیز برای آزادی، عدالت و برابری اجتماعی، حکم اعدام صادر کرده است.

این کمیسیون تاکید کرد که ادامه صدور این احکام خودسرانه نادرست بودن ادعای رژیم سعودی مبنی بر رعایت حقوق بشر و لغو مجازات اعدام را ثابت می کند.

این کمیسیون بیان می کند که «یوسف المنصف»، «عبدالمجید النمر»، «جواد کریمیس»، «فاضل الصفوانی»، «علی المبیوک»، «محمد الباد»، «محمد الفرج». «احمد التندا»، «حسن زکی الفرج» و «علی الشبیطی» که همگی کودک و نوجوان هستند با احکام گروهی اعدام شدند.

کمیته حمایت از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان توضیح داد که چند روز پیش قوه قضائیه سعودی حکم اعدام دیگری به نام های سعود الفرج، جلال البد، عبدالله الرازی، حیدر الطحیفه، حسین ابوالخیر را صادر کرد. «صادق تامر»، «جعفر سلطان»، «احمد العباس»، «حسین الفرج»، «منهال الربح»، «حسین آل ابراهیم»، «السید علی علوی»، «حسین» آدم»، «ابراهیم ابوخلیل الحویتی»، «شادلی احمد محمود الحویتی» و «عطالله موسی محمد الحویتی» را شامل می شود.

این کمیته با تاکید بر اینکه «کارنامه رژیم سعودی در اعدام شهروندان بسیار جدی است»، افزود: در اسفندماه سال جاری ۸۱ نفر از جمله ۴۱ زندانی سیاسی و عقیدتی به طور همزمان در این کشور اعدام شدند.

این بیانیه می افزاید: بردگی جان انسانها در زیر ستم حکومت مستبد از طریق نظام عدالت سیاسی و محاکمات ناعادلانه که فاقد شفافیت و اساسی ترین ارکان عدالت است، جنایات و تخلفات مردم را برملا می کند که توسط یک رژیم و محافظان آن انجام شده است. دستگاه خطاب به اوست.

این کمیسیون از جامعه جهانی و سازمان های حقوق بشری در سراسر جهان خواست تا با بهانه ها و اتهامات واهی مختلف، این کشتار پیش بینی شده و تجاوز فاحش به جان شهروندان که خلاف قانون و حقوق بشر است، جدی و سریع عمل کنند. از آماده بودن دست بردارید

کمیته حمایت از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان تاکید کرد: یکی از دلایلی که رژیم سعودی را به نقض حقوق بشر و افزایش اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی تشویق می کند، سکوت بین المللی در قبال این جنایات و کشتارها و شکست آن است. برای رسیدگی به جرایم ارتکابی و تحریم نشده [حکومت سعودی] خوب.

این کمیته با هشدار به «رژیم سعودی مبنی بر عدم انجام این کشتارها» تاکید کرد: عدالت پس از مدتی انتقام آنها را خواهد گرفت و مردم این جنایات را فراموش نخواهند کرد و این ننگ در تاریخ آل سعود و رژیم استبدادی آنها ثبت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دولت عربستان از ابتدای سال 2022 تاکنون 120 حکم اعدام را اجرا کرده و علیرغم تمام وعده های داده شده برای توقف این نوع احکام، همزمان احکام جدیدی صادر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید