عربستان سعودی نیز به بریکس پیوست


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904350

رئیس جمهور آفریقای جنوبی که اخیرا در یک سفر رسمی به عربستان سعودی سفر کرده بود، از علاقه عربستان برای پیوستن به برجام خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در حالی که «بریکس» عضویت ایران و آرژانتین را بررسی می کند و رئیس جمهور الجزایر نیز از علاقه شدید این کشور برای پیوستن به این گروه صحبت کرده است، خبرها حاکی از آن است که عربستان نیز خواهان پیوستن به بریکس است.

گروه بریکس از پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است. از زمان تأسیس بریکس بیش از یک دهه پیش، کشورهای عضو به نتایج مفیدی در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، سیاست، امنیت، نوآوری‌های فناوری و همچنین مبادلات فرهنگی و مردم به مردم دست یافته‌اند. نام این گروه از حرف اول نام انگلیسی اعضای آن گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی که اخیرا در یک سفر رسمی به عربستان سعودی سفر کرده بود، از علاقه عربستان سعودی برای پیوستن به برجام خبر داد.

وی که کشورش از سال 2011 عضو بریکس بوده و قرار است در سال 2023 ریاست دوره ای آن را بر عهده بگیرد، در مصاحبه با رادیو ABC در آفریقای جنوبی گفت: تمایل ولیعهد (محمد بن سلمان) به عربستان سعودی صراحتاً بخشی از بریکس باشید.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی با اشاره به ابراز علاقه برخی دیگر از کشورها برای پیوستن به برجام گفت: آنها (مقامات سعودی) تنها کشوری نیستند (که می خواهند به برجام بپیوندند).

به گزارش رامافوزا، وی درباره گفتگوی خود با محمد بن سلمان گفت: ما گفتیم که برجام سال آینده به ریاست آفریقای جنوبی جلسه ای برگزار می کند و این موضوع (الحاق کشورهای دیگر به برجام) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی افزود: تعدادی از کشورها در حال تماس با اعضای بریکس هستند و ما به آنها همان پاسخ را داده ایم که (این موضوع) توسط شرکای بریکس مطرح و سپس تصمیم گیری خواهد شد.

سفر سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی به عربستان سعودی در 16 اکتبر به پایان رسید و دو کشور بسته توافقنامه ها و یادداشت های تفاهم در مورد پروژه های مشترک به ارزش 15 میلیارد دلار را امضا کردند.

علاقه عربستان به عضویت در بریکس در حالی اعلام شده است که خبرها از بررسی عضویت ایران و آرژانتین در بریکس توسط این گروه حکایت دارد. علاوه بر این، در آگوست سال جاری، رئیس جمهور الجزایر اعلام کرد که کشورش علاقه زیادی به پیوستن به بریکس دارد.

دیدگاهتان را بنویسید