عرضه بی شمار آرد در بورس کالا، شوک قیمتی را در بازار آرد و صنایع وابسته به همراه داشت.


ساعت: 11:49
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836864

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار دانا؛

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عرضه آرد صنعتی برای مصرف داخلی در بورس کالا از اواسط فروردین ماه، افزایش قیمت های اخیر در بازار را عامل اصلی این محصول دانست و توضیح داد:

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص قیمت آرد و تاثیر آن بر سایر بازارها گفت: نوسانات اخیر قیمت گندم و آرد صنعتی و تاثیر آن بر قیمت برخی اقلام اساسی در روزهای اخیر به اشتباه تحلیل شده است.4200 گوجه فرنگی، قیمت ماکارونی هم اشتباهه و آرد ربطی به توزیع یا عدم توزیع 4200 گوجه نداره.

ارز ترجیحی حذف نشده است

وی تصریح کرد: دولت هنوز ارز 4200 تومانی را حذف نکرده است و بر اساس ابلاغیه دولت در فروردین ماه امسال 3 میلیارد دلار ارز ترجیحی اعطا شد که از 15 میلیارد دلار به 17 میلیارد دلار در سال گذشته رسید، اما امسال در در همین ماه فروردین ارز ارجحیت بیشتری نسبت به میانگین ماهانه سال گذشته پرداخت شد، در حالی که ورود ارز به کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اتفاقی که برای گرانی گندم و آرد افتاده این است که دولت تصمیم گرفته تا اواسط فروردین ماه امسال آرد صنعتی را برای مصرف داخلی در بورس کالا عرضه کند. “.

ورود بی حساب آرد به بورس کالا شوک قیمتی در بازار ایجاد کرد

وی گفت: برای ارائه کالا در بورس معمولا این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم رعایت الزامات و به عنوان مثال عدم شفافیت سبدگردانی، ورود کالا در بورس باعث ایجاد شوک قیمتی در جامعه شود. قیمت فولاد داخلی و خارجی افزایش می یابد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در خصوص آرد، دولت اعلام کرد که قیمت خریداری شده توسط کشاورز، قیمت تمام شده این محصول را کنترل می کند، اما به محض عرضه به بازار، قیمت آن از افزایش یافت. 5000 تن تا 17 تن از 18 هزار تن و در واقع دلیل این امر عدم توجه به واقعیات بورس بوده است. مکانیزم بورس به گونه ای تعریف نشده است که هرکس کالای عرضه شده را بر اساس نیاز خود خریداری کند و خرید معمولا به صورت بلوکی انجام می شود و در عین حال چندین واسطه ارائه می شود که محصول را به جامعه محصول تحویل می دهند که این امر باعث افزایش سودآوری این واسطه ها می شود. .

زنگنه افزود: تاثیر این اقدام در بازار صنایعی مانند ماکارونی و نان لوکس مشاهده می شود و آثار آن به تدریج در بازار سایر محصولات این بخش نیز نمایان خواهد شد. در بازار خواهد بود و وضعیت را بدتر خواهد کرد.

زنگنه با بیان اینکه عرضه هر کالایی بدون سازوکار مشخص در بورس کار درستی نیست، تصریح کرد: سازوکار بورس مانند حراج نیست و اگر قرار است آرد وارد بازار سرمایه شود، باید سازوکارهایی مانند سبدگردانی برای جلوگیری از قیمت گذاری اعمال شود. شوک در بازار کشف قیمت بالای این آب گل آلود ماهی نگیرید.

عدم هماهنگی وزارتخانه های اقتصاد، صنعت و جهاد کشاورزی با معاونت اقتصادی رئیس جمهور بازار آرد را با مشکل مواجه کرده است.

وی با انتقاد از عدم هماهنگی بین وزارتخانه های اقتصاد، صنعت و کشاورزی، جهاد و معاونت اقتصادی رئیس جمهور گفت: اگر به آنها توجه نشود، بازار سهام دچار افت می شود.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر برخی رویدادهای جهانی از جمله جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر قیمت گندم و آرد، گفت: این تحولات بی تاثیر نیست، اما قابل توجه هم نبوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر آرد با ارز 4200 تومان وارد می شود و قیمت آن آزاد نیست که اتفاقات جهانی روی قیمت داخلی تاثیرگذار است و بنابراین تاثیر آن حداکثر 10 تا 20 درصد قیمت 4200 تومان است. و تاکید کرد: دولت باید سازوکارهایی همسو با مجلس و با تقویت نظارت بر اجرای آنها داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید