عرضه همزمان انسولین قلم مارک و ژنریک


ساعت: 09:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912191

بر اساس اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو، کمبود انسولین در کشور در حال حاضر در حال رفع است، با توجه به سیاست‌های سازمان غذا و دارو، واردات و عرضه برخی برندهای انسولین برای پاسخگویی کامل به نیازهای بیماران در کنار تولید بومی نیز انجام می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ آمار سالانه بیماران مبتلا به دیابت در کشور افزایش می یابد؛ البته این به معنای افزایش تعداد بیماران نیست، بلکه آگاهی مردم از علائم آن و پیگیری و مراجعه به پزشک برای درمان است. برخی از افراد مبتلا به دیابت به انسولین نیاز دارند و به قلم انسولین روی می آورند، زیرا استفاده از خودکار راحت تر از ویال است..


از اول سال زمزمه می کند کمبود انسولین در کشور شنیده شد که این امر منجر به ایجاد مشکل در بیماران دیابتی شد که پس از مدتی این مشکل برطرف شد. حالا با گذشته 8 ماه به سال مشکل کمبود انسولین همچنان یکی از دغدغه های جدی بیماران دیابتی است به طوری که برخی از بیماران دیابتی از کمبود قلم انسولین گلایه دارند..


قلم انسولین این نیاز بسیاری از بیماران دیابتی است که نادر هستند و بیماران دچار استرس و سردرگمی هستند سازمان غذا و دارو است کشور به عنوان متولی دارو و تجهیزات پزشکی باید سیاست های بلندمدت و پایداری را در این زمینه دنبال کند که در نهایت منجر به عرضه انسولین و نوار تست قند خون برای همه بیماران می شود..


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران: ضرورت تمرکز روی یک یا دو مارک خاص انسولین با کیفیت


علیرضا آستاگامی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نیازهای اولیه بیماران دیابتی گفت: تامین به موقع انسولین یکی از مهم ترین نیازهای بیماران دیابتی نوع یک است و حتی در لیست قرار دارد. داروهای سازمان جهانی بهداشت و عرضه آن باید نظم مناسبی داشته باشد.


وی با بیان اینکه در لحظه انواع انسولین های قلمی رنج می بریم، گفت: وقتی برای بیمار نسخه می نویسیم، نمی دانیم چه انسولینی به او می دهند.. این تنوع قلم انسولین در بازار دارویی کشور اصلا خوب نیست و باعث سردرگمی در سطح عرضه می شود. بیمار و پزشک از این تنوع انسولین رنج می برند. در عین حال، داروخانه و سیستم بیمه نیز بار غیرضروری را متحمل می شوند.


وی با بیان اینکه موضوع واردات انسولین یک فوریت است که باعث این اختلال در تامین انسولین می شود، افزود: سیاست ها باید به گونه ای باشد که در حد نیاز تدابیری اتخاذ شود. به هم ریختگی و بی نظمی باید از مصرف آن در بازار پرهیز کرد. سیاستگذاران در این زمینه باید بر روی یک یا دو برند خاص انسولین که کیفیت و قابلیت اطمینان بالایی دارند تمرکز کنند و بازار دارویی کشور را از این حجم به هم ریختگی خلاص کنند..


مطابق با عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید انسولین داخلی نباید مزاحم شود و این وظیفه ای است که سیاستمداران باید به آن توجه کنند تا تولیدکننده داخلی که انسولین باکیفیت تولید می کند بتواند مشکلات خود را در حوزه های مختلف به ویژه بحث ارز حل کند..


سازمان غذا و دارو: عرضه همزمان انسولین قلم مارک و ژنریک


محمد پیکان پور مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ درباره وضعیت انسولین در کشور گفت: انسولین قلمی تولید شده در کشور در بازار موجود است و افزایش طبق برنامه و با توجه به سیاست های سازمان غذا و دارو، واردات و عرضه برخی برندهای انسولین برای رفع کامل نیاز بیماران همراه با تولید داخلی انجام می شود..


به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، مشکلی در تامین انسولین در دو بخش تولیدی و وارداتی وجود ندارد و پیش‌بینی‌های لازم برای تولید و وارد كردن در زمان مقرر این محصولات برای رفع نیاز بیماران دیابتی ساخته شد.


مدیر کل سازمان غذا و دارو در اطراف قلم انسولین Lantus وی افزود: انواع انسولین گلارژین به وفور در کشور وجود دارد که ژنریک انسولین لانتوس است، اما برخی از بیماران ترجیح می دهند از برندهای وارداتی استفاده کنند که برخی از آنها توزیع و برخی دیگر وارد کشور می شوند..


پیگیری های خبرنگار دانا نشان داد که کمبود انسولین قلمی وارداتی در سطح داروخانه های تهران وجود دارد و به گفته صاحبان داروخانه ها این کمبود در حال رفع است و به زودی این مشکل نیز برطرف خواهد شد.. حال باید دید بیماران دیابتی چه زمانی از شر این مشکل خلاص می شوند و بدون نگرانی انسولین دریافت می کنند! چرا انسولین این یکی از نیازهای جدی بیماران دیابتی است که در صورت عدم دسترسی به آن جان افراد را به طور جدی تهدید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید