عرضه و فروش محصولات در بازار؛ جستجوی اصلی متقاضیان مشاغل خانگی در جنوب کرمان


ساعت: 10:51
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914171

یکی از معضلاتی که باعث کندی توسعه مشاغل خانگی در جنوب کرمان و موجب توسعه عقب مانده آن می شود، نبود بازار عرضه و فروش محصولات تولیدکنندگان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ راه آرمان رودبارجنوب، امروزه داشتن شغل نه تنها برای جوانان و مردان مهم است بلکه زنان به عنوان بخش مهمی از جامعه و خانواده سعی می کنند شغلی مناسب با درآمد خوب داشته باشند.

برخی از زنان هستند که به دلیل علاقه یا ضرورت بیرون از خانه کار می کنند و شرایط سخت را می پذیرند، اما زنانی هستند که ترجیح می دهند در خانه بمانند و مشاغل خانگی داشته باشند تا تعادلی بین مسئولیت های خانوادگی و کار ایجاد کنند و توانایی های خود را در جامعه توسعه دهند. زیرا راه حلی کلیدی برای ایجاد اشتغال و درآمد برای خانواده ها و به طور کلی برای جامعه است.

شهرستان رودبار جنوبی در زمینه مشاغل خانگی به ویژه مشاغل روستایی ظرفیت بالایی دارد، اما نتوانسته جایگاه خوبی در اقتصاد روستایی کسب کند و آنطور که دولت برای توسعه آن برنامه ریزی کرده است گسترش پیدا نکرده است. هنوز موانع زیادی بر سر راه این کار وجود دارد.

یکی از مهم ترین موانع مشاغل خانگی نبود بازار فروش محصولات و خدمات است که در روستاهای شهرستان رودبار جنوبی به دلیل ظرفیت های متعدد کشاورزی و صنایع دستی مشکل خاصی در زمینه تولید نداریم. تولید کالا و خدمات است، اما مشکل اینجاست که امکان تحویل این خدمات و محصولات وجود ندارد.


نبود بازار محصول

یک تولیدکننده محصولات روستایی در گفتگو با خبرنگار را آرمان در رودبار جنوب گفت: حتی بازار دائمی صنایع دستی و محصولات روستایی در کل شهرستان وجود ندارد. مشخص نشده است

بامری تصریح کرد: مشاغل خانگی و روستایی نمی توانند تولیدات خود را به درستی تامین کنند و در نتیجه چرخه اقتصادی مناسبی برای ادامه فعالیت ندارند. این امر مشکلات زیادی را برای مشاغل خانگی ایجاد کرده است.


مهم ترین مانع یک کسب و کار خانگی، نبود بازاری برای فروش محصولات و خدمات است

وی افزود: بسیاری از بانوان رودبار جنوبی امروز در زمینه مشاغل خانگی و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله پخت انواع نان، شیرینی سازی و حتی صنایع دستی در کشور نمونه و کم نظیر هستند اما محصولات آنها به فروش نمی رسد و در استان کرمان.”


وضعیت ناپایدار تولید صنایع دستی و محصولات روستایی

یک کارشناس اقتصادی همچنین به وضعیت آشفته تولیدات خانگی و روستایی رودبار جنوب اشاره کرد و گفت: به نوعی نتوانستیم محصولات خانگی رودبار جنوب را برندسازی و به بازار عرضه کنیم تا جایی که مردم استان کرمان از ظرفیت ها آگاهی ندارند.

وی با اشاره به اینکه توسعه بازار مشاغل خانگی و روستایی در شهرستان رودبار جنوب و سایر استان ها می تواند یکی از مهمترین بسترهای ایجاد اشتغال در رودبار جنوب را تقویت کند، گفت: از مشکلات ما در مشاغل خانگی مشکل برندسازی است.

وی افزود: امروزه لبنیات و گیاهان دارویی در رودبارجنوب با بهترین قیمت در یزد به فروش می رسد اما این کار اغلب توسط دلالان و دلالان انجام می شود و عشایر منطقه درآمد چندانی ندارند.

سالاری افزود: این مشکل باعث شده تا بازاری برای فروش محصولات در این شهرستان وجود نداشته باشد یا به عبارتی تعریف نشده باشد. بسیاری از تولیدکنندگان روستایی و عشایری رودبار جنوبی محصولات خود را به مغازه ها یا تاجران دوره گرد می فروشند در حالی که این بازار مستمر خوبی نمی تواند باشد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تولیدات خانگی و روستایی ادامه پیدا کند نیاز به بازاری کاملاً مناسب دارد که بتواند به نفع تولیدکننده باشد در غیر این صورت روستاهای ما خالی از مردم و نیروی مولد می شود، گفت: باید بدانیم تعطیلی هر کارگاهی در خانه و روستا نه تنها باعث افزایش بیکاران در شهر می شود بلکه باعث افزایش جمعیت مهاجر از روستاها می شود و این خود مشکلات زیادی را در شهرها ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید