10x سیزدهمین مجوز کسب و کار/پرداخت وام به متقاضیان مشاغل خانگی


ساعت: 18:36
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912195

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر خبر اد:

معاون توسعه بنگاه ها و اشتغال وزیر کشور از افزایش 10 برابری صدور پروانه کسب در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چهل و هفتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از اشتغال خانگی و دومین جلسه ستاد در دولت سیزدهم با حضور وزیر کار و تشکل های عضو این ستاد برگزار شد. در این جلسه 12 مصوبه صادر شد و پرداخت وام به متقاضیان مشاغل خانگی و افزایش تعداد مشاغل نوساز از مهمترین آنها بود.

اشتغال مزدی یکی از روش های موثر ایجاد شغل است که امروزه به منبع مهم درآمد خانوار در بسیاری از کشورها تبدیل شده است. افراد شاغل در منزل به همراه سایر اعضا علاوه بر افزایش سطح درآمد و توسعه کسب و کار، به افزایش رفاه و اقتصاد خانواده نیز کمک می کنند.

در حال حاضر تمرکز بر مشاغل خانگی یکی از برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال زایی است و همانطور که وزیر کار گفت 3000 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال بومی در کشور اختصاص یافته است. بودجه 1401.

رئیس سازمان مشاغل خانگی و دبیرخانه پشتیبانی اخیرا از معرفی طرح های متقاضیان مشاغل خانگی به بانک های عامل خبر داد و گفت: طرح های مشاغل خانگی به ارزش 1.7 میلیارد تومان به بانک ها ارسال شده و در انتظار پرداخت است و در همین راستا ، 900 میلیارد تومان نیز پرداخت شده است.

در راستای توسعه و تقویت مشاغل خانگی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدت صدور پروانه فعالیت برای این دسته از بنگاه ها را به سه روز کاهش داد تا در رفع موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، متقاضیان مشاغل خانگی انگیزه بیشتری برای ورود به این حوزه دارند. کسب و کار خانگی با ایجاد اشتغال پایدار، برای صاحبان این نوع کسب و کار درآمد ایجاد می کند.

بر اساس آمارها از بدو تاسیس دولت سیزدهم تاکنون بیش از 130 هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده که 70 هزار فقره آن در هفت ماهه امسال از 14 فروردین تا 14 آبان ماه صادر شده است.

پیش از این محمود کریمی بیرانوند – معاون وزیر کار و توسعه کارآفرینی با اشاره به همکاری بانک مرکزی در زمینه تامین منابع برای اشتغال خانگی گفت: وام های قرض الحسنه در این حوزه جذب و به بانک های فعال ابلاغ شده است. اعتبارات نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

وی همچنین از افزایش 10 برابری صدور پروانه مشاغل در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: بیش از 95 درصد مجوزهای صادر شده در حوزه مشاغل خانگی ثبتی است و تنها یک سوم مجوزها برای سه مورد است. روزها که نهایتاً ظرف سه روز صادر می شود مطالعات لازم انجام و مجوز صادر می شود.

به زودی 31 تعاونی مشاغل محلی در هر استان تشکیل می شود که به تعاونی ملی تبدیل می شود که دستگاه اجرایی وزارت کار و وزارت اشتغال در حوزه مشاغل محلی خواهد بود.

کارشناسان معتقدند مشاغل خانگی یکی از بهترین شیوه های کسب و کار برای استخدام افراد جویای کار به ویژه بانوان است که جدا از ایجاد مشاغل جدید زمینه رشد اقتصادی و کاهش بیکاری را در کشور فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید