سرگردان متقاضیان وام مسکن در روستاهای آذربایجان غربی / درخواست روستاییان برای تسریع در پرداخت وام


ساعت: 12:22
تاریخ ارسال: 05/03/1401
کد خبر: 1885256

مشکلات دریافت وام روستایی مردم را نگران کرد.

متأسفانه اکثر پروژه های روستایی نیمه تمام و برخی از منازل روستایی فرسوده و کم دوام هستند و به همین دلیل منتظر پرداخت اعتبارات از سوی دولت برای بازسازی و نوسازی منازل خود هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آروم نیوز ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهادی انقلابی و جهادی است که در کنار رهبر کبیر انقلاب اسلامی همواره تامین مسکن محرومان و بازسازی و مقاوم سازی را هدف خود قرار داده است. وی در روستاها در سالهای پس از انقلاب اسلامی پیشگام مردم به ویژه محرومان بود.

ماموریت بنیاد مسکن در سه حوزه ساخت مسکن برای افراد محروم، نوسازی منازل روستایی و اجرای پروژه ها در هادی است، بنابراین با توجه به قرار گرفتن آذربایجان غربی در منطقه جغرافیایی پرخطر و احتمال وقوع بلایای طبیعی در منطقه هادی. استان، تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در افق ده ساله ای است که با همت همکاران بنیاد در سال 1410 شاهد برگزاری جشن پایان تبدیل در خانه های روستایی خواهیم بود.

اما در این بین بر اساس گزارش میدانی خبرنگار اروم نیوز از برخی روستاهای استان و گفت و گو با اهالی روستا برای دریافت اعتبارات بانکی برای ساخت منازل خود متوجه شدیم که هموطنان ساکن در روستاها برای دریافت تسهیلات مقاوم سازی از سال گذشته ثبت نام کرده اند. سال است و این موضوع همچنان در حال اجراست و طول نکشیده است و این در حالی است که حدود نیمی از فصل گرم و مناسب عمرانی به پایان رسیده است.


سخنان مسئولان در حد شعار باقی مانده است

محبوبه جلیلی یکی از اهالی روستای عربالو ارومیه گفت: آبان ماه سال گذشته بلافاصله پس از اعلام وام مسکن روستایی برای دریافت تسهیلات ثبت نام کردیم و مقرر شد واریز وجه به حساب متقاضی در قبال دریافت تسهیلات انجام شود. اول ژوئیه یعنی سال جاری، اما متاسفانه تاکنون نتیجه ای نداشته ایم.

وی گفت: مسئولان بیش از 100 بار در شبکه های مختلف خبری اعلام کردند که وام مسکن 200 میلیون روستایی از هفته آینده پرداخت می شود اما سخنان این مسئولان شعاری بیش نیست و روستاییان را به گله انداخته است.


سازمان برنامه – بودجه فعالیت خود را در اجرای قانون متوقف کرده است

مهندس محمودزاده ناظر ساختمان گفت: متأسفانه اکثر پروژه های روستایی نیمه تمام است و برخی از خانه های روستایی فرسوده و کم دوام هستند که برای بازسازی منتظر پرداخت تسهیلات از سوی دولت هستند. و خانه هایشان را بسازند.»

وی تصریح کرد: با وجود ابلاغ دستور رئیس جمهور برای تسریع در پرداخت وام مسکن روستایی، سازمان برنامه و بودجه همچنان در اجرای قانون کوتاهی کرده و پرداخت وام مسکن روستایی را متوقف کرد.

عباسی گفت: اگر وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی به موقع به دست مردم نرسد مجبور به ساخت و سازهای غیرمجاز، بی کیفیت و فراتر از نظارت فنی می شوند.


7000 پرونده متقاضی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح استان تشکیل شده است

جعفر برزگر مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان غربی اظهار داشت: فلسفه وجودی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مرحله اول ساخت مسکن برای مستضعفان بود.

وی بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی خدمات جدیدی در حوزه منازل مسکونی شهری و روستایی به بنیاد مسکن واگذار شد و امیدواریم بتوانیم خدمات بیشتری به اقشار محروم به ویژه در روستاها ارائه دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی گفت: وام روستایی در سال 1400 حدود 100 میلیون تومان برای بهبود تسهیلات بود که در اسفندماه سال گذشته شورای دولت مصوب کرد 200 میلیون تومان به روستاییان پرداخت شود.

وی بیان کرد: کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پرداخت 200 میلیون تومان طرح ویژه تجهیز واحدهای روستایی مصوب سازمان برنامه و بودجه ادامه دارد.

برزگر با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت هزار پرونده متقاضی در سطح استان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه شده است اظهار داشت: این تعداد پرونده آماده ورود به بانک های عملیاتی است که به محض اعلام تسهیلات تسریع می شود.

مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان غربی گفت: بانک ها در این امر دخیل هستند و مشکل این طرح عدم ابلاغ پرداخت 13 درصد مابه التفاوت سود است که امیدواریم از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شود. .

برزگر خاطرنشان کرد: از اعتبارات بودجه 1400، 231 روستا در قالب طرح هادی جدید و نیمه تمام با اعتبار 240 میلیارد تومان اجرا شده است.

وی گفت: در صورت اعلام سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت این وام، امکان افزایش سهمیه استان و اجرای تجهیز مجدد به 20 هزار واحد در سال در استان وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید