عرض بدنه گل روکش شده تویسرکان; از موزه نیجریه تا روسیه/ استادان توئیسرکانی هنرمندان برجسته ای از شهرهای دیگر هستند


ساعت: 16:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891268

هنرمندان غارنشین تویسارکانی به درختی بی جان جان می بخشند و آثاری چون خاتم گلریز را خلق می کنند که زایش ذهن خلاق است و این را منبت های مردم این منطقه در موزه ها و خانه های کشورهای نیجریه و روسیه شاهد است. و ما استرالیا هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; تویسرکان سرزمین تاریخ، فرهنگ و هنر، سرزمین زیبایی های طبیعی و بکر، سرزمینی باستانی بیش از هزاران سال است. این را می توان از وجود قبر حضرت هایکوک (ع) در این شهر و از شاعران مشهوری چون میرزی آرتیمانی دریافت..


مردم در طول تاریخ چیزهای زیادی در مورد هنر پیشه وری گفته اند و هنوز هم می گویند; اگر شهر زنبزد خاص و متداول باشد چه در استان همدان و همه جای ایران اسلامی باشد و چه در کشورهای دیگر..


گلریز منطق تنها تویسرکانی دست ساز است


کارگاه های کوچک و بزرگ مبل و منبت در این شهرستان حنارپرور; این همان کارگاه هایی است که اساتید منبت در آن آثار منحصر به فردی به نام «منبت کاری گلریز» خلق کردند.“.


منبت کاری گلریز زاییده ذهنی خلاق و هنرمندانه است و تاکنون هیچکس از دستگاهی مانند CNC استفاده نکرده است. (CNC) این سبک منحصر به این منطقه از ایران است و همانطور که گفته شد، منبت کاران ملایری نیز این هنر را زیر دست استادان تویسرکانی آموختند..


غارها به درختان بی جان جان می دهند


سبک و طرح زیبای گلریز که گاه به سبک قالی نیز معروف است، بخشی از هنر اصیل ایرانی است، بدون شابلون و تنها با همت دستان منبت بر روی چوبی مرده نقش می بندد. این زیبایی معنوی دارد چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.


حتی در روستای اشتورمل هر خانه ای شبیه یک کارگاه منبت کاری است و بچه هایی که دستان کوچکی دارند از همان ابتدا منبت کاری را یاد می گیرند، با چوب بازی می کنند و سرگرمی شان منبت کاری است تا زمانی که بزرگ شوند و هنری شوند. درخت.


عرض بدنه گل روکش شده تویسرکان; از موزه نیجریه تا روسیه


اما این روزها می بینیم که زیبایی هنر منبت گلریز در موزه ای در نیجریه به نمایش گذاشته شده و در آن موزه میز ناهارخوری ساخته شده توسط هنرمندان توییسرکانی با استفاده از هنر منبت گلریز خودنمایی می کند..


هنر منبت‌کاری این منطقه خوش‌آوازه نه تنها به سایر نقاط ایران اسلامی از جمله عراق و تعدادی از کشورهای آسیای میانه صادر می‌شد، بلکه منبت کاری این شهر در استرالیا و روسیه نیز به چشم می‌خورد..


بر کسی پوشیده نیست که منبت های توئیسرکان ممتاز هستند


در همین راستا «حسین افشار» فرماندار تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان; وجود 4 هزاران و 200 کارگاه مبل تراشی این شهرستان گزارش داد و گفت: از این رو فعالیت و اشتغال بیش از 7 هزاران و 700 ما مرد مبل و منبت در بهشت ​​غرب هستیم.


وی با بیان اینکه تویسرکان به شهر ملی منبت گلریز معروف است، افزود: منبت گلریز ساخته شده توسط مردم این دیار منحصر به فرد و ممتاز است و جایگاه خود را در کشور تثبیت کرده است..


فرماندار تویسرکان با اعلام اینکه بیش از 22 درصد کارگران شهرستان به صنایع دستی اشتغال دارند، افزود: حدود 8 هزاران و 700 مردم به صنایع دستی می پردازند که بیش از 7 هزاران و 753 به ویژه در زمینه مبل و منبت فعالیت دارند.


اساتید تویسرکانی اساتید منبت کاران شهرهای دیگر هستند

اسحاق ترکاشوند، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان نیز به خبرنگار عصر همدان گفت: خاستگاه اصلی منبت گلریز در این شهرستان و روستای استورمل است. در سالهای اخیر مردی به نام استاد کورند سبک کنده کاری گلریز را نسل به نسل منتقل کرده است. استاد شاگرد به هنرمندان زیادی در تویسرکانی آموزش داده است.


وی تصریح کرد: سبک خاص خاتم گلریز تنها متعلق به تویسرکانی هاست و تنها با هنر دست منبت ها و بدون استفاده از هیچ نوع وسیله ای بر روی چوب حک می شود..


رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان معتقد است که منبت کاران چیره دست این شهرستان استادکاران دیگر شهرستان ها هستند..


به گزارش اشرامدان؛ شهرستان تویسرکان از دیرباز محل مناسبی برای تولید مبل و منبت بوده است، به همین دلیل طرح های «کتیبه هخامنشی»، «بیست گل»، «گل فروشی لزج» و «دست گلی» از جمله طرح های مبلمان هستند. و منبت های ساخته شده توسط هنرمندان صنعتی . صنایع دستی عمدتاً در روستاهای میانده، جیجانکوه، بابا کمال، سیدشهاب، عین آباد، شوق آباد و اشترمل تولید می شود..


امید است مسئولان تویسرکانی از فرصت های هنری مردم این دیار برای رونق اقتصادی و اشتغال زایی نهایت استفاده را ببرند..


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید