هنرمندان برجسته آیینی/ تاکید وزیر مدیریت بر توسعه تئاتر اصیل

ساعت: 09:04
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791670

بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با تجلیل از فعالان این عرصه در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اختتامیه بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، هنگامه حفین، موناصر کوروش زارعی، مریم معترف، اردشیر صالح پور، اتابک نادری و تعدادی دیگر از هنرمندان و هنرمندان تئاتر در عرصه نمایش های آیینی و سنتی در تالار وحدت به روی صحنه رفتند.

در این مراسم که مدیران اداره کل هنرهای نمایشی، مسئولان و فرمانداران شهرستان ها نیز حضور داشتند، تعدادی از هنرمندان فعال نمایش های آیینی و سنتی مورد ارزیابی قرار گرفت و در حاشیه این مراسم نمایش های آیینی و سنتی ارائه شد. این مراسم همچنین به صورت آنلاین از سایت مجازی اداره کل هنرهای نمایشی و تئاتر ایران پخش شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و پس از انتشار کلیپی از شهید حاج قاسم سلیمانی و پخش کلیپی از بخشهای مختلف جشنواره، پیمان شیخ که اجرای برنامه را بر عهده داشت از داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره دعوت کرد تا به سخنرانی بپردازد.

فتحعلی بیگی در سخنانی کوتاه ابتدا آمار آثار حاضر در جشنواره را ارائه کرد و سپس گفت: باید از هر هنرمندی که دعوت ما را پذیرفت، چه اثرشان در جشنواره پذیرفته شده باشد چه نشد تشکر کنم و بگویم نه. خسته شدن. همچنین از مدیران و کارکنانی که ما را حمایت کردند تشکر می کنیم.

درخواست وزیر ارشاد برای احیای مرکز نمایش های آیینی و سنتی

6efb2b0e cefd 4211 854a 70cd6b7450d4 خبر خاکستری

وی ادامه داد: به عنوان دبیر 8 دوره جشنواره نمایش های آیینی و سنتی و به نمایندگی از هنرمندان این عرصه 2 درخواست از وزیر محترم مدیریت دارم؛ اولاً احیای مرکز نمایش های آیینی و سنتی که زمینه ساز تأسیس بنیاد اماکن سنتی با محوریت سه شعبه نمایندگی، آموزش و پژوهش است و دوم صدور حکم حمایتی. اجرای عمومی شرکت در جشنواره در سالن های تحت حمایت دولت. همچنین باید از طرف آقای کادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی به گروه های حاضر در جشنواره اعلام کنم که اگر خدا بخواهد تا یکی دو روز آینده کمک هزینه ها پرداخت خواهد شد.

پس از انتشار کلیپی از آثار در جشنواره، هنرمندان به اجرای موزیکال و نمایش پرداختند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم حضور یافت و طی سخنانی گفت: الحمدلله در شرایطی قرار داریم که پس از مدت ها این بیماری بد جوامع فرهنگی و هنری ما را با اتفاقات خوبی در حوزه هنری منقطع کرد. واکسیناسیون کاهش یافته و بیماری کنترل شده است تا بتوانیم همه جوامع را 100% با پروتکل های بهداشتی رعایت کنیم. خوشبختانه با همت ملت و دولت و اراده لازم برای انجام این مهم، امروز بیش از 70 درصد در تهران هر دو واکسن را دریافت کرده اند که جای خرسندی دارد.

وی ادامه داد: حیات فرهنگی یک جامعه در گرو وجود هنرمندان خلاق آن است و اگر روحیه شادی و سربلندی را در این کشور می بینیم مرهون وجود هنرمندان در عرصه های مختلف است. خانواده تئاتر یکی از خانواده های اصیل و پربار ماست که به حضور در آن افتخار می کنیم و به همین دلیل یکی از برنامه های اصلی ما در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه به فرهنگ اصیل و سنتی ایران زمین در بخش های مختلف است. در نقاط مختلف کشور شاهد حضور هنرمندان بزرگی در عرصه سنتی و آیینی هستیم. در مدت کوتاهی که در وزارت بودم برای حضور در جشنواره های محلی به شهرهای مختلف رفتم اما متاسفانه نتوانستم در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کنم. برنامه من حضور هر چه بیشتر در این برنامه هاست و این بیش از یک حضور نمادین برای رفع مشکلات این عزیزان خواهد بود.

درخواست وزیر از هنرمندان برای تقویت ارتباط با وزارت ارشاد

dd119263 13c2 4f6d 913b 68b1bb48c9a5 خبر خاکستری

وزیر ارشاد یادآور شد: برای توسعه تئاتر اصیل برنامه مشخصی داریم و آقای سالاری در معاونت هنری باید به این نکته توجه داشته باشند که این فضای فرهنگی و هنری در تمام مناطق کشور فراهم شود. وی ادامه داد: وظیفه ما ایجاد فضای پرنشاط برای همه نقاط کشور است، تلاش می کنیم موانع را برطرف کنیم، بنابراین باید رشته های هنری را در دانشگاه ها توسعه دهیم، همچنین باید حداقل یک هنرستان دخترانه و پسرانه در همه شهرها ایجاد کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: از همه هنرمندان می خواهیم ارتباط خود را با وزارت ارشاد تقویت کنند. در تمام سفرهای روستایی در سه ماه اخیر تلاش کردیم زیرساخت های فرهنگی را تقویت کنیم و دولت تصمیم گرفت فضا و زیرساخت های لازم را برای توسعه فعالیت ها فراهم کند. خدای نکرده شاهد گسترش تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری در ایران عزیز باشیم.

با حضور غلامرضا منتظری وزیر ارشاد، نماینده مجلس شورای اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد، داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، کادر آشنا مدیرکل نمایش از آثار هنری و لوح اسماعیل هرادر حلاج علی صدیقیان مهرپویان خیمه شباز و نمایشنامه نویس ایرانی، علی یدالهی نقش پوش عروسک گردان و هنرمند سنتی، ملیحه حاجیلو و شهره اشتری نمایشنامه نویس ایرانی، شهناز روستایی صدیق و نمایشنامه نویس شاهزه نهمه خشته روحیه قدردانی کردند. سال ها تلاش مستمر برای اجرای نمایش های آیینی و سنتی. همچنین تندیس جشنواره، دیپلم و هدیه نقدی به امیرحسین انصافی برای بازی در نمایش های آیینی و سنتی اهدا شد.

پیمان شیخ نیز با تمجید از این هنرمند، اختر تاجیک را عکاس پیشکسوت تئاتر نامید. اجرای سیاهبازی توسط جواد انصافی و علی یدعلی و شاهنامه خوانی رسول نجفیان از دیگر بخش های مراسم اختتامیه بود.

یاد و خاطره هنرمندان فوت شده بر اثر بیماری عروق کرونر با عکس هایی گرامی داشته شد و سپس بخش هایی از تاجیک مسلمان با حضور هنرمندان سید محسن هاشمی و حسین حیدری برگزار شد.

در بخش اختتامیه این مراسم با حضور علی امام مدیرعامل مترو، محمد موسوی شهردار منطقه 11، محمدحسین ناصرباچ، کوروش زارعی، هنگامه مفید و مریم معترف از نمایشنامه نویسان به شرح زیر تجلیل شد.

شناسایی شده:

محمد فخرایی مطلق برای نگارش «نامه نظامی به گرسنگی»

علی عزیزی برای «مجلس آزمون فریدون»

مهدی دریایی برای نوشتن «نامه مجلس به سازندگان»

محسن سلیمانی برای نوشتن هفت خوان راکش و رستم

انتخاب شد:

هیئت داوران سه اثر را بدون اولویت و رتبه برگزیده اعلام کرد.

ترکمن شاپور برای نوشتن «جیک و کتاب»

شهرام احمدزاده برای نوشتن «در سوگ شب راوی شهرزاد»

آیا جهانپور باید بنویسد «قصه ای که با دیدن حکمت خدا و رفعت سلطان صبر کرد»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید