عزم جهادگران برای محرومیت زدایی جنوب شرق کشور/ نوسازی مدارس توسط 100 گروه جهادی برای افزایش سرانه فضای آموزشی


ساعت: 07:58
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887521

با همت گروه های جهادی و سازمان های نوسازی مدارس با ساخت و ساز و نوسازی کلاس های درس با تلاش برای محرومیت زدایی جنوب شرق کشور تلاش شد تا دانش آموزان سیستان و بلوچستان دغدغه یادگیری و فرار از تحصیل نداشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر هامون، هم افزایی شکل گرفته در سیستان و بلوچستان به همت بسیج سازندگی، قرارگاه قدس و همکاری برخی از مسئولین دستگاه های اجرایی باعث شده است که امروز در سیستان و بلوچستان شاهد عزم جدی برای افزایش فضای آموزشی سرانه جمعیت با ساختن مدارس از یک نفر در مناطق حاشیه ای به ویژه در مناطق محروم چندین کلاس خواهیم داشت.

دستان سخاوتمندانه خیرین، گروه های جهادی بسیج و سپاه و متولیان نهادهای دولتی از جمله سازمان نوسازی مدارس توانسته امید آینده سازی را در دل دانش آموزان مناطق فقیرنشین روشن کند.

با توجه به این موضوع و با هدف بهبود و توسعه در حوزه سرانه فضای آموزشی، میزگردی با حضور غلامرضا ملایی مسئول ساخت سازه سپاه سلمان و میثم در تحریریه خبر عصرهامون برگزار شد. لک زایی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان به بررسی خدمات ارائه شده پرداخت. بیایید در این زمینه بپرسیم.

سیستان و بلوچستان کانون توجه خیرین مدارس است

میشم لکزایی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه جایگاه امروز مدرسه در استان مناسب است، گفت: تعداد قابل توجهی از کلاس های درس در دستور کار قرار دارد به گونه ای که هر کدام سال شاهد افزایش اعتبارات و ساعات در ما در این راستا هستیم. در سیستان و بلوچستان سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز 3.3 دهم متر مربع است که 5.2 دهم میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه دولت در سال های اخیر توجه ویژه ای به مناطق کم برخوردار داشته است، تصریح کرد: سیستان و بلوچستان مورد توجه خیرین مدرسه ساز است که در سال 1400 نسبت به سال مالی 1398 علیرغم شرایط بد اقتصادی، افزایش 100 درصدی تخصیص به مدارس داشته است. مدارس ما فضای آموزشی استان را داشتیم، در پایان سال مالی 1400 بیش از 1200 میلیارد تومان اعتبارات دولتی در این حوزه داریم که در سطح استان برای ساخت، تعمیرات، تجهیز و استانداردسازی گرمایش و گرمایش هزینه می شود. سیستم های سرمایشی مدارس


98e8a682 7531 4d42 9f9b 6111ce48c583 خبر خاکستری

این مسئول بیان کرد: در سال 1400 خیرین 214 میلیارد تومان کمک کردند و با حضور شجاع و جدی خیرین استان مقام اول را در این زمینه کسب کرد. در سه ماهه اول سال بیش از 300 میلیارد تومان در این حوزه کمک مالی شد که اجرای طرح ها را در دستور کار قرار دادیم و با اجرای این طرح ها بیش از 500 کلاس درس به کلاس های درس سیستان اضافه می شود. بلوچستان در سال جدید

گام بعدی اداره کل نوسازی مدارس؛ لغو مدارس اتصالی، سنگی و بلوکی

وی با بیان اینکه اولویت مکان یابی پروژه های عمرانی در محلات و مناطق فاقد فضای آموزشی است، گفت: در شهرستان زاهدان در منطقه ایرانشهر و شهرستان چابهار این محله ها حاشیه نشین هستند زیرا برخی از خانواده ها توان مالی تحصیل فرزندان خود را ندارند. مرکز شهر؛ در این راستا شهر زاهدان به 12 منطقه تقسیم شد و در هر منطقه سرانه و تراکم دانش آموزشی را احصا کردیم که بیش از 90 درصد پروژه های آموزش و پرورش و پروژه های اداره کل نوسازی در در حاشیه این شهر بیش از 10 طرح پایه دوازدهم در سه سال انجام شد که در گذشته آموزش و پرورش واگذار شد و اجرای این طرح ها منجر به جذب افراد بازمانده از تحصیل شد.

لکزایی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه اگرچه روند ساخت و ساز امروز مناسب نیاز سیستان و بلوچستان نیست، اما مطلوب است، ادامه داد: در سال های اخیر بین 500 تا 700 کلاس درس به ادارات آموزش و پرورش واگذار شده است. این تعداد در مقایسه با 1130 کلاس درس در سال گذشته تنها به 99 هزار و 740 کلاس افزایش یافته است و هدف امسال ارائه 1500 کلاس درس به دانش آموزان است.

وی در خصوص حذف مدارس گلی و خشتی در استان گفت: هر ساله رشد بیش از 6 درصدی در جمعیت دانش آموزی استان را تجربه می کنیم که موثرترین سرانه در فضای آموزش و پرورش است اما اقدامات خوبی انجام شده است. در دستور کار قرار دارند حذف مدارس گلی و خشتی از استان را ساماندهی کرده ایم، اقدام بعدی که از اواخر تیرماه در دستور کار قرار گرفت، حذف مدارس بتنی، سنگی و بلوکی است که بیش از 10 دانش آموز داشتند. در سیستان و بلوچستان تعدادی از این فضاها وجود دارد که قرار است حذف شود.

10000 کلاس درس به سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد مجهز شدند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در بخشی دیگر از سخنان خود به تجهیز مدارس اشاره کرد و ادامه داد: در بحث فضاهای ورزشی در مجموعه های بزرگ که مرکز چندین مدرسه در نواحی هستند، فضاهای ورزشی مبتنی بر تعریف کرده ایم. در مورد نیاز این مناطق و هم اکنون 53 سالن ورزشی وجود دارد که در دست اجراست و نزدیک به 30 میلیارد تومان برای آنها هزینه شده و عملیات اجرایی آنها در حال انجام است و با توجه به پیشرفت فیزیکی، برنامه ریزی برای آنها انجام شده است. تکمیل و تحویل 10 سالن ورزشی نیز در مرحله نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد می باشد.

به گفته وی؛ از دیگر اتفاقات مهم در حوزه ورزش و آموزش، افزایش سهم نوسازی مدارس از محل ارزش افزوده بود که این سهم در سال مالی گذشته 20 درصد در اختیار وزارت آموزش و پرورش و 80 درصد در اختیار وزارت آموزش و پرورش بوده است. به وزارت ورزش و جوانان برای ایجاد و ساخت فضاهای ورزشی و در سطح کشور امسال به 40 درصد رسید.

لکزایی خاطرنشان کرد: در بحث تکمیل و تجهیز مدارس به سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد، در سه سال گذشته بیش از 10 هزار کلاس درس تجهیز شده است. از نظر گرمایش، سه هزار کلاس درس در این منطقه غیراستاندارد بوده و نیاز به تجهیز دارند که برای آن برنامه ریزی شده است.

سپاه پاسداران و بسیج محروم هستند

در این میزگرد غلامرضا ملایی مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان با اشاره به اجرای طرح های محرومیت زدایی در حوزه ساخت و ساز و نوسازی مدارس گفت: بخشی از 200 مدرسه ای که در سال گذشته توسط قدس ساخته شد. قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان ساخت و ساز در مناطق شهری و سپاه شهری را برعهده گرفته و شروع به ساخت و ساز کرده است که در فاز اول 67 مدرسه اجرا شده و اکثر مدارس در مرحله نهایی هستند که برخی از آنها به طور کامل ساخته شده است. و تعداد کمی که بیش از 80 درصد رشد فیزیکی را تشکیل می دهند. فاز دوم هنوز به ما تحویل داده نشده است. این بخشی از کار ساخت مدرسه با خیرین و گروه های جهادی است که طبق استانداردهای نوسازی و آموزش انجام می شود.


a099e38b 6ae9 4342 a1a6 92656c60ede8 خبر خاکستری

وی گفت: طبق روال هر سال در تابستان امسال اردوی جهادی فعال می شود و این آمادگی در گروه های جهادی برای بازسازی مدارس مانند گذشته وجود دارد. خوب

این مسئول با بیان اینکه از سال گذشته حدود 318 کلاس درس از پایه یک تا نهم به بهره برداری رسیده است، افزود: با شیوع بیماری مخوف کرونا و کمک به دانش آموزان نیازمند به ویژه در مناطق حاشیه نشین بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. گروه های جهادی، بسته های کمک آموزشی و لوازم التحریر تهیه و توزیع کردند که تاکنون بیش از 23000 بسته بین دانش آموزان نیازمند توزیع شده است. و تابستان امسال گروه های جهادی به ویژه گروه هایی که کارهای آموزشی و فرهنگی انجام می دهند از اواخر شهریورماه در مناطق روستایی و بین دانش آموزان نیازمند انجام می دهند.

نقش مهم گروه های جهادی در مدرسه سازی

وی در ادامه به نکات مثبت مدرسه سازی بسیج سازندگی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه جهاد و بسیج مدرسه برای جبران عقب ماندگی های این بخش بود، هیچ راهی برای رفع محرومیت و عقب ماندگی سیستان و بلوچستان وجود نداشت. با ورود گروه های جهادی به عرصه اجرای پروژه و مدرسه سازی صرفه جویی قابل توجهی هم در هزینه و هم در زمان اجرا انجام می شود البته با استانداردهای مشابه سازمان نوسازی.

به گفته این مسئول؛ بیش از 100 گروه غیرنظامی جهادی در زمینه ساخت مدارس همکاری کرده اند. البته گروه های جهادی خارج از استان نیز با توجه به اینکه بیشتر مدارس (بیش از 95 درصد) توسط گروه های جهادی بومی استان ساخته شده، در این مقوله شرکت کرده اند.

وی تاکید کرد: در این حوزه به لطف خداوند با تبادل نظر و همکاری هایی که صورت گرفته هیچ گونه تداخلی بین بسیج سازندگی و سایر دستگاه ها در موضوع مدرسه سازی صورت نگرفته است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سلمان گفت: در راستای محرومیت زدایی و رفع غبار محرومیت، ظرفیت تمامی گروه های جهادی بومی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و سایر دستگاه ها، در راستای رفع مشکلات موجود است. به ویژه خیریه ها و مردم استفاده می شود و گفت: در ایام عید و تابستان ابلاغی از سوی معاون اول رئیس جمهور مبنی بر حمایت از گروه های جهادی برای انجام پروژه های مختلف اعلام شد که همه بدانند اگر مدرسه ای ساخته شود می توانند در آن شرکت کنند. بنای آن حتی به ابعاد یک آجر است، زیرا آجر به آجر روی هم قرار می گیرند و مدرسه ساخته می شود.

آجر به آجر، کمپین محبوب ساخت و بازسازی مدارس ایرانی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: کمپین های مختلفی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر کمپین آجر به آجر در دستور کار قرار دارد و افراد با حداقل 5 هزار تومان می توانند در آن شرکت کنند و هدف از این کمپین ساخت هشت مدرسه برجسته در کشور است.

وی در ادامه با تشکر از سپاه، استانداری و خیرین برای کاهش سرانه تحصیلی در استان گفت: در دولت سیزدهم با سفر آیت الله رئیسی به سیستان و بلوچستان مصوبات خوبی در حوزه آموزش و پرورش بیش از 950 میلیارد شد. تومان تصویب شد. در سال های 1400 تا 1402 باید فضاهای آموزشی در روستا ایجاد می کردیم. مصوبات سال قبل 100 درصد اجرا شد. در سال 1401 6 مدرسه دارالفنون در استان ایجاد شد که هر کدام با زیربنای 5000 متر مربع و هزینه ای بالغ بر 50 میلیارد تومان بحث مهارت آموزی موثر است.

لکزایی تصریح کرد: ایجاد ردیف هایی با عنوان محرومیت زدایی استان از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بود که در حوزه فضای آموزش و پرورش نیز در سال مالی 1400 و بیشتر 365 میلیارد تومان به استان اختصاص یافت. از این مکان بیش از 400 کلاس درس ساخته شده است و 311 کلاس ساختمانی از این تعداد شروع شده است. همچنین بیش از 50 میلیارد تومان در زمینه تجهیزات هنرستان هزینه شده، تخصیص آن در اختیار استان قرار گرفته، خرید تجهیزات تکمیل شده و تا مهرماه در اختیار هنرستان های استان قرار می گیرد، تجهیزات آموزشی و آموزشی امسال بیش از 85 میلیارد تومان کمک در این زمینه هزینه شده و در اختیار دانش آموزان استان قرار گرفته است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید