عشایر جمعیتی اندک اما تأثیرگذار در اقتصاد کشور هستند


ساعت: 10:59
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877723

عباس پاپی زاده گفت: عشایر جامعه کوچکی دارند اما نسبت به جمعیت نقش اقتصادی بسیار مهمی در کشور دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ عباس پاپی زاده رئیس سازمان عشایری کشور در جمع خبرنگاران گفت: عشایر در دوران دفاع مقدس و دفاع مقدس 11 هزار شهید تقدیم کرده اند.

وی با بیان اینکه شهدا گواه تاثیر قشر عشایری در سرنوشت کشور هستند، عشایر جامعه کوچکی دارند، اما نقش اقتصادی بسیار مهمی در کشور دارند، این جامعه کوچک 25 درصد سرخ پوشان کشور را نشان می دهد، گفت: شهدای مدافع حرم از این قشر است. تولید گوشت یعنی جامعه عشایری به نوبه خود از خروج ارز جلوگیری می کند.

رئیس سازمان عشایری از تولید 35 درصد صنایع دستی کشور توسط جامعه عشایری خبر داد و یادآور شد: این آثار معرف فرهنگ و سنت ایران زمین در نقاط مختلف جهان، فرش، گلیم، گبه و بسیاری دیگر از صنایع دستی عشایری است. بازارهای داخلی خارجی ها معروف هستند.

پاپی زاده از تدوین برنامه ای در حوزه صنایع دستی و گردشگری خبر داد و افزود: این برنامه به زودی از گسترش و تقویت این دو مقوله مهم و درآمدزا در حوزه زندگی عشایری خبر می دهد.

وی با اشاره به تامین مواد اولیه دامی گفت: با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی تا پایان سال 1400 شاهد افزایش توزیع نهاده ها بوده ایم که به این معناست که از 520 هزار تن مواد اولیه اولیه توزیع شده در سال اول این رقم در 12 ماه سال 99 تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بسیاری از مشکلات را حل کرده است.

پاپی زاده گفت: در حال حاضر در حوزه مردمی سازی یارانه ها 20 هزار میلیارد تن تسهیلات اعتباری ارائه شده است که در تاریخ بخش کشاورزی و در قالب کارت دامداری از طریق دفاتر و شعب جهاد کشاورزی شهرستان بی نظیر است. بانک از این تسهیلات ارزان استفاده کنید.

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: با ابلاغ به شعب بانک کشاورزی مشکل تامین وثیقه کشاورزان برطرف شده و عشایر با روش های آسان تری به نام ضمانت های زنجیره ای می توانند این تسهیلات را برای تامین مواد اولیه دریافت کنند.

پاپی زاده افزود: بررسی سال گذشته نشان داد که می توانیم در دو حوزه اول خرید داخلی و خرید مستقیم کار ویژه ای انجام دهیم تا هزینه های تولید را به مصرف برسانیم که این امر بازار را تحت تاثیر قرار داده است. اقدام دوم مربوط به صادرات بود و ظرفیت صادرات هر کیلوگرم گوشت از دام را دارد، دو کیلوگرم گوشت مرغوب خارجی هم می تواند وارد شود تا هم نیاز داخلی و هم ارز تامین شود و کالای فراوانی خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه گوشت گاو عشایری مرغوب است و خریداران حاضرند برای خرید آن سه برابر قیمت بپردازند، گفت: از این افزایش درآمد فروش، می توان گوشت مرغوب خارجی را با قیمت مناسب وارد کرد که قیمت مناسبی نیز دارد. در این یک عاقبت است.

پاپی زاده گفت: نگاه به عشایر هم در دولت و هم در مجلس مثبت است و امسال وام ها در این حوزه افزایش چشمگیری داشته است. وام در حوزه راه های عشایری در بودجه 1400 حدود 23 میلیارد تن برای 31 استان است وام امسال به بیش از 2 میلیارد تن رسید.

رئیس سازمان عشایری کشور ادامه داد: در حوزه آب وام های ملی کمتر از 300 میلیارد تن در سال حداقل سه برابر افزایش یافته است. بودجه های استانی تحت عنوان مصوبات سفر رئیس جمهور رشد چشمگیری داشته است به گونه ای که در مورد چهارمحال و بختیاری بودجه استانی منطقه عشایری از 5 میلیارد تن به 140 میلیارد تن رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید