علائم عفونت ریه روز جدید

علائم عفونت ریه

روز جدید درد قفسه سینه ناشی از عفونت ریه اغلب به صورت تیز یا سوراخ کننده توصیف می شود. درد قفسه سینه با سرفه یا نفس عمیق بدتر می شود. گاهی اوقات ممکن است درد شدید از وسط تا بالای کمر وجود داشته باشد.
عفونت ریه علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می کند که می تواند شدیدتر باشد و معمولاً طولانی تر است.

عفونت ریه می تواند توسط ویروس ها، باکتری ها و گاهی اوقات حتی قارچ ها ایجاد شود. یکی از شایع ترین انواع عفونت های ریه، ذات الریه است. ذات الریه که کیسه های هوایی کوچکتر در ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، اغلب توسط باکتری های عفونی ایجاد می شود، اما می تواند توسط یک ویروس نیز ایجاد شود. پس از عطسه یا سرفه، فرد مبتلا با استنشاق باکتری یا ویروس آلوده می شود.

عفونت ریه چگونه رخ می دهد؟

هنگامی که لوله های برونش بزرگ که هوا را به ریه ها می برند، عفونی می شوند، به آن برونشیت می گویند. برونشیت بیشتر توسط ویروس ها ایجاد می شود تا باکتری ها. ویروس‌ها همچنین می‌توانند به ریه‌ها یا راه‌های هوایی منتهی به ریه‌ها حمله کنند. به این حالت برونشیولیت می گویند. برونشیولیت ویروسی معمولاً در نوزادان رخ می دهد. عفونت های ریوی مانند ذات الریه معمولا خفیف هستند اما می توانند جدی باشند. به خصوص برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا بیماری های مزمنی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) دارند.

علائم عفونت ریه بسته به عوامل متعددی از جمله سن و سلامت عمومی و اینکه آیا عفونت توسط ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد شده است، از خفیف تا شدید متغیر است. علائم ممکن است شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، اما مدت طولانی تری باقی می ماند. شایع ترین علائم عفونت ریه عبارتند از:

1. سرفه ای که مخاط غلیظ تولید می کند
سرفه به بدن کمک می کند تا از شر مخاط ناشی از التهاب راه های هوایی و ریه ها خلاص شود. این مخاط ممکن است حاوی خون نیز باشد. وقتی برونشیت یا ذات الریه دارید، ممکن است مخاط غلیظ و رنگ خاصی از جمله سفید، سبز، خاکستری مایل به زرد را سرفه کنید. سرفه ممکن است برای چندین هفته حتی پس از بهبود سایر علائم ادامه یابد.

2. درد قفسه سینه
درد قفسه سینه ناشی از عفونت ریه اغلب به صورت تیز یا سوراخ کننده توصیف می شود. درد قفسه سینه با سرفه یا نفس عمیق بدتر می شود. گاهی اوقات ممکن است درد شدید از وسط تا بالای کمر وجود داشته باشد.

3. تب
تب زمانی ایجاد می شود که بدن شما سعی می کند از عفونت جلوگیری کند. دمای طبیعی بدن معمولاً حدود 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) است. اگر عفونت باکتریایی ریه دارید، دمای بدن شما ممکن است به 105 درجه فارنهایت (40.5 درجه سانتیگراد) برسد. هر درجه حرارت بالای 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) اغلب منجر به علائم دیگری مانند عرق کردن، لرز، دردهای عضلانی، کم آبی بدن، سردرد و ضعف می شود. اگر دمای بدن شما بیش از 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) یا بیش از سه روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

4. بدن درد
زمانی که دچار عفونت ریه هستید، عضلات و کمر شما ممکن است آسیب ببیند. این درد را میالژی می نامند. گاهی اوقات التهاب عضلات وجود دارد که در صورت ابتلا به عفونت می تواند منجر به درد شود.

5. آبریزش بینی
سرماخوردگی و سایر علائم آنفولانزا مانند عطسه اغلب با عفونت های ریوی مانند برونشیت همراه است.

6. تنگی نفس
تنگی نفس به این معنی است که احساس می کنید نفس کشیدن سخت است یا نمی توانید به طور کامل نفس بکشید. اگر مشکل تنفسی دارید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

7. خستگی
هنگامی که بدن با عفونت مبارزه می کند، معمولاً احساس بی حوصلگی و خستگی خواهید کرد. استراحت در این دوران بسیار مهم است.

8. خس خس
هنگام بازدم، ممکن است صدای سوت بلندی را بشنوید که به خس خس سینه معروف است. این منجر به تنگ شدن راه های هوایی یا التهاب می شود.

9. پوست یا لب آبی
به دلیل کمبود اکسیژن، لب ها یا ناخن های شما ممکن است کمی آبی یا کبود به نظر برسند.

10. صدای کوچک یا خروپف در ریه ها
یکی از علائم عفونت ریه، صدای ترک خوردگی در پایه ریه است. پزشک می تواند این صداها را با استفاده از دستگاهی به نام گوشی پزشکی بشنود.

دیدگاهتان را بنویسید