علت تجمع اعتراضی بازنشستگان در حال روشن شدن است

چرا مستمری بگیران تامین اجتماعی برای اعتراض تجمع می کنند حضور و ازدحام مستمری بگیران در خیابان ها از دیرباز تصویری آشنا و نگران کننده است حقوق بازنشستگان با تورم و گرانی و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​و فرهنگیان ناسازگار است. با مشکلات زیادی روبرو هستند. فعالان صنفی در حوزه بازنشستگان درج شرایط ماده ۴۱ قانون کار در تعیین حداقل دستمزد کارگران را یکی از خواسته های اصلی خود می دانند.

علت تجمع اعتراضی بازنشستگان در حال روشن شدن است

حسن صادقی رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری و علی دهگانکیا رئیس کانون بازنشستگان بیمه اجتماعی استان تهران در گفتگو با تجارت نیوز به موضوع بازنشستگی و اجرای قانون در این موضوع اشاره کردند. منطقه به عنوان یکی از مطالبات مهم بازنشستگان .

در این گزارش می خوانیم: مدت هاست حضور و تجمع مستمری بگیران در خیابان ها به تصویری آشنا و نگران کننده تبدیل شده است. میانسالان و سالخوردگانی که برای رسیدن به خواسته ها و حقوق خود راهی جز اعتراضات مردمی نمی بینند. اما مهمترین خواسته های آنها چیست و چرا مجبور به برگزاری تجمعات خیابانی هستند؟

هر روز عکس هایی از تجمع آنها در یکی از شهرهای کشور منتشر می شود. مردان و زنانی که 30 سال کار کرده اند و به امید زندگی راحت در میانسالی و پیری به بیمه پرداخته اند. اما اکنون چالش های زندگی از یک سو و عمل نکردن به وعده ها از سوی دیگر آنها را مجبور به ماندن در خیابان کرده است.

در روزهای اخیر بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف از جمله اهواز، شوش، شوشتر، کرمانشاه، تبریز و ساری تجمعاتی برگزار کردند. فعالان بازنشستگی علت اصلی این اعتراضات را یک کلمه معیشت می دانند و معتقدند در شرایطی که مسیرهای صنفی برای احقاق حق و تحقق وعده ها طولانی و پر پیچ و خم است، بازنشستگان چاره ای جز تجمع ندارند.

اما چرا کار به اینجا کشیده شد؟

بازنشستگان از درد نان به خیابان کشیده شدند
حسن صادقی رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری و علی دهگانکیا رئیس کانون بازنشستگان بیمه اجتماعی استان تهران در گفتگو با تجارت نیوز به موضوع بازنشستگی و اجرای قانون در این موضوع اشاره کردند. منطقه به عنوان یکی از مطالبات مهم بازنشستگان .

به گفته آنها، سال هاست که تکالیف قانونی در تعیین حداقل دستمزد و مستمری از سوی دولت های مختلف اعمال نمی شود و مستمری مستمری بگیران متناسب با شرایط اقتصادی کشور نیست. در چنین شرایطی معیشت آنها به طور جدی تهدید می شود.

این موضوع در نیمه اول سال گذشته با چالش جدی مواجه شد و ماه ها اعتراض خیابانی بازنشستگان تامین اجتماعی را به دنبال داشت. چون دولت حتی با مصوبه شورای عالی کار هم عمل کرد. در حالی که طبق این مصوبه مقرر شد مستمری سایر سطوح حقوقی 38 درصد (به اضافه مبلغ ثابت 516 هزار تومان) افزایش یابد، سازمان تامین اجتماعی تنها 10 درصد به حقوق آنها (معادل افزایش مستمری کشوری) اضافه کرد. بازنشستگان).

به گفته صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، پس از چندین ماه جمع آوری مستمری بگیران و دخالت مجلس، دولت مسئولیت پرداخت مابه التفاوت را بر عهده گرفت و 28 درصد باقی مانده را اعمال کرد.

آیا ماده 41 قانون کار شامل مستمری بگیران می شود؟
اتحادیه های کارگری حوزه بیمه بازنشستگی یکی از خواسته های اصلی خود را درج شرایط ماده ۴۱ قانون کار در تعیین حداقل دستمزد کارگران می دانند. به گفته آنها این موضوع می تواند تا حد زیادی چالش معیشتی بازنشستگان را حل کند. این مقاله دو موضوع تورم و سبد معیشت خانوار را به عنوان معیارهای تعیین حقوق اساسی معرفی می کند که عموما در عمل نادیده گرفته می شود. در واقع رویه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد، مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرما و طبق معمول دخالت دولت در تعیین رقم نهایی است.

علیرغم تاکید اتحادیه های بازنشستگی بر اجرای ماده 41 قانون کار، برخی معتقدند که مستمری بگیران مشمول این ماده نیستند و ماده 41 به تعیین حداقل دستمزد کارگران اختصاص دارد.

علی دگانکیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در پاسخ به این افراد به ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اشاره کرد. این ماده مقرر می دارد که مستمری مدت سابقه و سن بیمه ای نباید کمتر از حداقل دستمزد کارگران عادی باشد.

وی می گوید: هر تصمیم شورای عالی کار در مورد دستمزد کارگران در عمل بر حقوق بازنشستگان نیز تاثیر می گذارد. به ویژه مستمری مستمری بگیران حداقل دستمزد بر اساس دستمزد پایه کارگران تعیین می شود.

از سوی دیگر گروهی از مستمری بگیران معتقدند که هنر. 41 قانون کار نباید مبنای پرداخت مستمری برای آنها باشد. این افراد خواهان اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی هستند که در آن آمده است: «سازمان موظف است مبلغ کلیه مستمری های بیمه بلندمدت، ازکارافتادگی کلی و مستمری وراثت کل را در فواصل زمانی کمتر از یک بار در سال پرداخت کند. با احتساب افزایش هزینه های زندگی با تصویب هیات وزیران باید بر این اساس افزایش یابد.»

سلیقه جایگزین قانون و راه طولانی مطالبات صنفی می شود
این در حالی است که دهنکیا از رویه خودسرانه در تعیین حقوق گلایه دارد و می گوید مراکز بازنشستگی با همکاری رئیس جمهور و رئیس مجلس پیگیر تغییر این رویه هستند.

به گفته وی راه های رسمی و قانونی که برای پیگیری مطالبات وجود دارد کند است. این مرکز حتی نامه ای به رئیس مجلس درباره موضوع معیشت بازنشستگان و عدم رعایت اصل 41 قانون کار نوشته است که هنوز پاسخی دریافت نکرده است. دهقانکیا البته تاکید می کند که این مشکلات مختص سال های اخیر نیست.

صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتگو با تجارت نیوز خواسته اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی را رسیدگی به معیشت آنان می داند. وی می گوید: در سال های اخیر و در دولت های مختلف افزایش دستمزد این قشر بر اساس معیارهای تورمی نبوده و دولت و شورای عالی کار در اجرای تعهدات صریح و ضمنی خود در قوانین کار و تامین اجتماعی کوتاهی کرده اند.

راهکارهای برابر برای بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی؟
فعالان صنفی معتقدند یکی از دلایل اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی اصرار دولت برای نام بردن از آنها به عنوان مشمولان صندوق بازنشستگی کشوری است. در حالی که شرایط این صندوق ها با یکدیگر متفاوت است.

دهگان کیا، رئیس مرکز بازنشستگان تامین اجتماعی تهران نیز تاکید کرد که نباید بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران تامین اجتماعی را با هم مقایسه کرد، بلکه دولت می‌خواهد هر تصمیمی را که می‌گیرد به گروه اول به گروه دوم نیز تعمیم دهد.

وی توضیح می دهد: امسال حقوق بازنشستگان کشوری 20 درصد و حقوق تامین اجتماعی 21 درصد افزایش یافته است. سال گذشته، دولت قبل از اعتراضات صنفی، همان افزایش 10 درصدی را برای مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی کشور اعمال کرد. این در حالی است که گروه اول از مزایای دیگری نیز برخوردار می شوند. ضمناً وجوه دو صندوق قابل مقایسه با یکدیگر نیست.

مورد ویژه بازنشستگان مخابرات

البته به نظر می رسد دولت از این مقایسه و معادل سازی در برخی موارد غافل شده است. به عنوان نمونه می توان به مطالبات مستمری بگیران مخابرات اشاره کرد که اخیراً جلسات صنفی زیادی تشکیل داده اند.

صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره علت اعتراض آنها می گوید: برخی از بازنشستگان مخابرات در زمان کار خود کارمند دولت بودند اما تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بودند. در نتیجه اکنون و در دوران بازنشستگی از برخی مزایای مستمری بگیران کشوری از جمله سبد کالا برخوردار نیستند. خواسته آنها دریافت همین مزایا است اما هنوز پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نکرده اند.

تعصب دولت در اجرای قانون
به گفته فعالان صنفی، یکی از چالش های موجود پیش روی بازنشستگان تامین اجتماعی، تعصب دولت در اجرای قوانین و دستورالعمل هاست.

صادقی در این خصوص به تجارت نیوز گفت: هرچند در سال های اخیر بازنشستگان پاسخ هایی به اعتراضات صنفی و اجتماعی خود دریافت کرده اند، اما اجرای برخی از آنها با نوعی بی احتیاطی همراه بوده است. به عنوان مثال، تناسب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1400 ناقص بود. در واقع دولت امسال سه چهارم معوقات بازنشستگان را پرداخت کرد.

وی گفت: سه ماهه باقیمانده باید سال گذشته توزیع می شد اما امسال اعمال شد. در کنار تاخیر، مشکل اصلی این است که نیروی انتظامی در محاسبه رقم وی دقت لازم را نداشته است.

صادقی توضیح می دهد: در سال 1401 افزایش دستمزد در سایر سطوح دستمزد 38 درصد بوده و در محاسبه باقیمانده سهمیه نیز باید از همین درصد استفاده کرد. اما مقامات در عوض ضریب افزایش دستمزد امسال را 21 درصد اعمال کردند.

وی می افزاید: نگرانی آنها این بود که اگر محاسبه بر اساس سال گذشته باشد، باید معوقات 12 ماهه اخیر را به مستمری بگیران پرداخت کنند. حتی توافق کردیم که دولت در این مورد به بازنشستگان بدهکار بماند و تا زمانی که وجوهش تامین نشود، معوقاتش را پرداخت نکند، اما مسئولان قبول نکردند. این یکی از خواسته های فعلی بازنشستگان در اعتراضات است.

در حالی که بازنشستگان ماه هاست در شهرهای مختلف تجمعات اعتراضی خود را برای بالا بردن مطالبات معیشتی برگزار می کنند، دولت و سازمان تامین اجتماعی به بسیاری از مطالبات آنان پاسخ دقیقی نداده اند. در عوض اخباری مبنی بر جلسات دادگاه با برخی از آنها و وکلای آنها منتشر شد. این در حالی است که انتشار لایحه قانون برنامه هفتم توسعه نگرانی بازنشستگان و بخشی از جمعیت شاغل را افزایش داد. البته در این صورت دولت به وضوح مجبور است تا حدی جای خود را بدهد. اما باید منتظر ماند و دید تا این لایحه در مجلس مطرح و تصویب شود.

دیدگاهتان را بنویسید