علیزاده طباطبایی یکی از وکلای دادگستری: 10 نفر متهم به سرنگونی هواپیمای اوکراینی هستند.

علیزاده طباطبایی یکی از وکلای دادگستری: 10 نفر متهم به سرنگونی هواپیمای اوکراینی هستند.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی از وکلای پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: در این پرونده 10 نفر از اپراتور پشت موشک نشسته گرفته تا فرماندهان ارشد، یک تا دو نفر متهم ردیف اول هستند که به قتل عمد متهم هستند. و ابطال سفارش به دلیل اینکه طبق مقررات و دستورات داده شده را رعایت نکرده اند. این پرونده در حال حاضر در دادگاه در جریان است.

یکی از وکلای پرونده هواپیمای اوکراینی به تشریح آخرین وضعیت این پرونده پرداخت و گفت: آخرین جلسه دادگاه هفته گذشته برگزار شد و جلسه بعدی در 24 ژانویه خواهد بود. خانواده ها در دادگاه حضور داشتند و به روند رسیدگی اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا، سید محمود علیزاده طباطبایی درباره آخرین وضعیت پرونده «هواپیمای اوکراینی» گفت: پس از وقوع این حادثه پرونده ای در سازمان قضایی نیروهای مسلح تشکیل و از خانواده ها درخواست شد تا شکایت خود را اعلام کنند. وقتی دادخواست دادیم تعدادی از خانواده ها از من وکالت کردند. چند نفر از شاکیان مستقیماً نوشته اند که از چه کسانی شکایت می کنند، اما چون پرونده مختومه است، نمی توانم نام ببرم که از چه کسانی شکایت می کنند.

این وکیل دادگستری یادآور شد: سازمان قضایی نیروهای مسلح پرونده را به رسیدگی ارجاع داد و پرونده نزدیک به یک سال در جریان بود. متأسفانه بازپرس تصمیم گرفت به پرونده دسترسی نداشته باشد و در نتیجه وکلا به پرونده دسترسی نداشتند. هر بار که مراجعه می کردیم می گفتند پرونده در دست کارشناس است، به بازپرس می گفتیم کارشناس کیست و به ما اطلاع دهند تا بتوانیم شکایت خود را به کارشناس برسانیم که حتی بعد از گذشت بیشتر هم قبول نکرد. بیش از یک سال رسیدگی به پرونده وارد دادگاه شد.

و ادامه داد: سال گذشته که پرونده به دادگاه کشیده شد، اعتراض کردیم و گفتیم که این پرونده به دلیل عدم ابلاغ کارشناسی به ما رسیدگی نشده است. دادگاه پس از ۲ جلسه و بحث های فراوان، پرونده را برای تکمیل تحقیقات به دادسرا بازگرداند. پرونده مجددا به دادسرا بازگردانده شد تا دادسرا در جریان کارشناسی قرار گیرد. بازپرس گزارش را به ما اعلام نکرد و ما گزارشی برای اعتراض ندیده بودیم. بازپرس پرونده را برای کارشناسان فرستاده که ما نمی دانیم آنها چه کسانی هستند، همانطور که نمی دانیم کارشناس کیست. روند رسیدگی به این پرونده یک سال به طول انجامید و اخیراً پرونده به دادگاه برگشت و تا کنون 3 جلسه داشته ایم. آنها تاریخ جلسه بعدی را 24 دسامبر اعلام کردند.

علیزاده طباطبایی خاطرنشان کرد: در این پرونده 10 نفر متهم شده اند، از اپراتوری که پشت موشک می نشیند تا فرماندهان ارشد، یک تا دو نفر در سطح اول متهم به قتل عمد و ابطال دستور به دلیل عدم انجام پرونده هستند. دستورات و دستوراتی که به آنها داده شده را رعایت کنند، این کار انجام شد، عمل نکردند. این پرونده در حال حاضر در دادگاه در جریان است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: من در تحقیقات روز اول، در اولین جلسه دادگاه که لایحه را ارائه کردم، گفتم که صالح ترین مرجع رسیدگی به این پرونده که یک پرونده ملی و بین المللی است، ایران است. قوه قضاییه اما در صورتی که دستگاه قضایی بر اساس استانداردهای پذیرفته شده بین المللی به پرونده رسیدگی نکند، سایر کشورها می توانند خود پرونده را پیگیری کنند یا به هیئت داوری دیوان بین المللی دادگستری لاهه ببرند که متأسفانه به آن توجهی نکردند.

وی در مورد اینکه آیا خانواده بازماندگان در آخرین جلسات حضور داشتند یا خیر، گفت: خانواده ها در دادگاه حضور داشتند و به روند رسیدگی اعتراض کردند. آخرین جلسه دادگاه هفته گذشته برگزار شد و جلسه بعدی در 24 ژانویه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید