علی ربیع: اقلیتی در کشور می ترسند که برجام انتخابی شود و نتایج آن بر انتخابات 1400 تاثیر بگذارد.

علی ربیع: اقلیتی در کشور می ترسند که برجام انتخابی شود و نتایج آن بر انتخابات 1400 تاثیر بگذارد.

روز جدید علی ربیع، سخنگوی دولت دوازدهم نوشت: فراموش نمی کنم چند وقت پیش که مذاکرات به نقطه مطلوب رسید، اقلیتی در کشور غمگین شدند. آنها بیم آن را داشتند که برجام اتفاق بیفتد و نتایج طبیعی این توافق بر انتخابات 1400 تأثیر بگذارد. روز چهارشنبه، زمانی که انتخابات آمریکا به پایان رسید؛ در جلسات رسمی، مردی با چشمانی اشک آلود به دنبال همکارانش وارد شد و گفت که در دو ایالت آمریکا به نفع ترامپ تعادل برقرار می شود و از آن زمان تا کنون شاهد تعمق مقامات دولتی با دیدی دوراندیش هستم که تحریم ها باید متقابل باشد این تفاوت بین مردم و مشروب خواران است.

علی ربیع سخنگوی دولت دوازدهم در یادداشتی در شماره امروز جمهوری اسلامی نوشت: خیلی خوشحالم.

من می دانم که در اقتصادی با ساختارهای اشتباه 50 ساله، تحریم ها می تواند فاجعه بزرگی ایجاد کند. نه تنها اقتصادهای بیمار، بلکه اقتصادهای سالم، پویا و توانمند نیز با چالش های جدی برای شبکه اقتصادی جهانی روبرو هستند.

به یاد می‌آورم که غیرمنطقی‌ترین و بی‌رحم‌ترین رئیس‌جمهور ایالات متحده در دهه‌های اخیر، ترامپ، قصد داشت با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، آرزوی دیرینه تندروهای آمریکایی برای تغییر رژیم را واقعی کند. معمار تحریم های ایران در کتاب «هنر تحریم» می نویسد که هدف تحریم ها ملتهب کردن مردم یا به عبارتی شورش مردم در خیابان هاست.

دولت قبل در این شرایط تنها با اتکا به خدا، توان خود و نخبگانی که به تاثیر تحریم ها معتقد بودند و تحریم ها را ابزاری اقتصادی برای رسیدن به هدف سیاسی می دانستند، با این رویکرد که دولت دوازدهم بود با این چالش مواجه شد. تهدیدی بی‌سابقه. او ترامپ را با درآمدهای نفتی کم، اما با احتیاط و سرمایه اجتماعی نگه می‌دارد.

در دوران بایدن، اگرچه تحریم‌ها همچنان پابرجا بودند، کمپین فشار حداکثری متوقف شد و فشار بر همکاری تجاری ایران با جهان، حتی در بخش انرژی، تا حدودی کاهش یافت.

به جلو حرکت کردن؛ هدف من بیان این چیزها نبود، هدفم ابراز خوشحالی از اکتشافات دیپلماتیک ناشی از کار دولت بود، اما فراموش نمی کنم چند وقت پیش که مذاکرات به نقطه مطلوب رسید، اقلیتی در داخل کشور عزادار شدند. . آنها بیم آن را داشتند که برجام اتفاق بیفتد و نتایج طبیعی این توافق بر انتخابات 1400 تأثیر بگذارد، در اینجا باید توجه داشت که اعاده برجام اولویت دوم دولت وقت بود. اولویت اول شکست بدخواهان ایران بود که به فکر حذف ایران از نقشه بودند. یادآور می‌شویم که دلارهای نفتی و رسانه‌های ایرانی، همسو با دولت ترامپ، به تشریح تحریم‌ها و عدم توافق وی پرداختند. چه تلخ است برای کسانی که امروز مدعی هستند آن روز قدرت و مردم را تنها گذاشته اند. جای تاسف است که همین اقلیت به جای پیگیری اهداف ملی، نه تنها با ترفندهای مختلف در دولت کارشکنی می کنند، بلکه ناخواسته با بدخواهان ضد ایرانی تقابل می کنند. این تفاوت بین مردم و مشروب خواران است.

رنج تحریم، رنجی است که همه دهک ها با تمام وجود تجربه می کنند. خوشحالیم که حتی با درایت رقبای سیاسی از رنج مردم کاسته می شود. ما حاضر نیستیم معیشت و رفاه مردم را گروگان بگیریم.

من هنوز به تفاوت ها فکر می کنم. بعد صف بود و امروز صف. آن روز صدا و سیما بر دل صف ها زد تا دولت را بی پروا از آن صف ها بیرون بکشند. امروز اما دوربین ها به صف آرایی و البته اقناع افکار عمومی ادامه می دهند. ضمناً هم حاکمیت و هم فتوا نباید تنش روانی جامعه را در بحران ملتهب کند و این انتظار درستی است.

من لایق نابودی در شرایط تحریم نیستم، حتی اگر دولت تصمیمات غیرکارشناسی بگیرد. بدون شک همه ما برای گذر از این دوران در کنار دولت خواهیم بود، تفاوت مردم با مسلمانان در همین است.

خاطرات هنوز در ذهنم می چرخند. روز چهارشنبه، زمانی که انتخابات آمریکا به پایان رسید؛ در جلسات رسمی، مردی با چشمانی گریان به دنبال همکارانش وارد شد و گفت که در دو ایالت آمریکا به نفع ترامپ تعادل برقرار می شود و از آن زمان تا کنون شاهد تعمق مقامات دولتی با دیدی دوراندیش هستم که می گوید: تحریم ها باید متقابل باشد این تفاوت بین مردم و مشروب خواران است.

امروز خوشحالیم که ضدایرانی ها و تندروها شکست می خورند. امیدواریم ثبات به بازارها بازگردد و معتقدیم برای عبور از این دوران باید از دولت حمایت روانی، رسانه ای و عملی شود. به همین دلیل است که ما تمام تلاش خود را برای اطمینان بخشیدن به جامعه انجام خواهیم داد. این تفاوت بین مردم و نوشیدنی‌هاست.»

دیدگاهتان را بنویسید