علی معیت زاده: اعمال غیرقانونی حجاب باعث هرج و مرج می شود

علی معیت زاده: اعمال غیرقانونی حجاب باعث هرج و مرج می شود

در این مرحله همه چیز حول محور حفظ قانون یا قانون شکنی می چرخد. در جایی که نهادهای دولتی زیر نظر رئیس جمهور جهوری که قانوناً مسئولیت حفاظت از قانون اساسی را بر عهده دارد، دست به کارهای غیرقانونی می زنند، چقدر می توان جلوی بی قانونی را در سطح شهر و خیابان ها و مغازه ها گرفت؟

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، وزارتخانه های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش در اقدامی هماهنگ از ارائه خدمات به دانش آموزان بی حجاب خودداری کردند. این اطلاعیه ها در حالی صادر شده است که بر اساس نص صریح قانون، بی حجابی یا بی حجابی مستوجب مجازات است و هر گونه مجازات باید از طریق مراجع قضایی اجرا شود.

این اقدام 3 وزارتخانه دولت ابراهیم رئیسی در حالی خبرساز شد که اقدام غیرقانونی شهروندان در یک مغازه لبنیاتی خشم بسیاری از مردم و کاربران فضای مجازی را برانگیخت. در همین حال تعدادی از ائمه جمعه و نمایندگان مجلس مردم را به اقدامات خودسرانه برای مقابله با بی حجابی تشویق کرده اند.

در این مرحله همه چیز حول محور حفظ قانون یا قانون شکنی می چرخد. در جایی که نهادهای دولتی زیر نظر رئیس جمهور جهوری که قانوناً مسئولیت حفاظت از قانون اساسی را بر عهده دارد، دست به کارهای غیرقانونی می زنند، چقدر می توان جلوی بی قانونی را در سطح شهر و خیابان ها و مغازه ها گرفت؟

گفتگوی روزنامه آنلاین فراز با «علی مجتهدزاده» حقوقدان و حقوقدان.

مجتهدزاده با اشاره به اصول قانون اساسی گفت: طبق اصل 19 قانون اساسی همه مردم در برابر قانون مساوی هستند، کاری که آقایان در قالب خدمت نکردن به طلاب انجام می دهند مجازات آنهاست. طبق اصل 156 قانون اساسی، مجازات فقط در صلاحیت قوه قضائیه است، فقط به حکم دادگاه. ما این حرف ها را می زنیم، اما می بینیم که خیلی ها به ما می گویند شما برای خودتان داستان می گویید! این آقایان به هیچ قانونی پایبند نیستند. آنها به هیچ وجه مستقیم نیستند. آنها به هیچ چیز گوش نمی دهند و رسماً می خواهند با بی قانونی کشور را اداره کنند.”

این وکیل دادگستری درباره اقدامات اخیر سه وزارتخانه مبنی بر تهدید دانشجویان به عدم ارائه خدمات گفت: اقداماتی که انجام می شود اقدامات بسیار خطرناکی است. این اقدامات در نهایت جامعه را به هرج و مرج و هرج و مرج می کشاند. وقتی دولت برای قانون ارزش قائل نباشد، ارزش آن قانون برای شهروندان کم می شود. به نظر می رسد این مردان نمی فهمند که چه اقدامات خطرناکی انجام می دهند. این اقدامات هم غیرقانونی و هم مغایر با اصول قانون اساسی و قوانین عادی است. ما اینها را می گوییم، اما کسی نیست که بر این اقدامات نظارت کند. هر کاری دلشان بخواهد انجام می دهند و این کارها هم باعث هرج و مرج و نفرت در جامعه می شود. چنین اقداماتی باعث می شود که شهروندان در مواقعی که احساس ظلم می کنند، قوانین مصوب دولت را زیر پا بگذارند.

وی در ادامه گفت: ما راهی جز گفتگو نداریم. اگر واقعاً آقای رئیسی رئیس جمهور بود باید اخطار قانون اساسی بدهد و جلوی این کارها را بگیرد. هرچند اخطار برای سایر دستگاه ها قانون اساسی است. این کارهای اخیر در موسسات تحت مدیریت خودشان انجام می شود. این کارمندان غیرمسئول که حقوق مردم را زیر پا می گذارند باید اخراج شوند. اصلا اینها کی هستند؟ جرات معرفی خود را ندارند! آقای رئیس جمهور به عنوان حافظ قانون اساسی باید جلوی این اقدامات را می گرفت».

علی معتخدزاده با اشاره به اتفاقاتی که اخیرا در دانشگاه ها افتاده است، گفت: پرونده بسیاری از دانشجویان توسط دستگاه قضایی بسته شده است اما کمیته های انضباطی دانشگاه ها برای این دانشجویان مجازات تعیین کرده و آنها را از تحصیل محروم کرده اند. این اقدامات بسیار خطرناک است. وقتی اراده ای برای رسیدن به حق نباشد، راه قانونی وجود ندارد. وقتی اراده ای برای به رسمیت شناختن حقوق مردم نیست، چه کسی باید حق مظلوم را از ظالم بگیرد؟ اینجا و آنجا حرف زدن همه مسخره می کنند که داری از قانون حرف می زنی؟

بالاخره این وکیل دادگستری تاکید کرد: «جلوگیری از چنین بی قانونی در جامعه ای که قانون می تواند حاکم باشد. اما وقتی سلیقه غالب شود، مردم را به قانون بی اعتماد می کند. بعضی ها هر تصمیمی که بخواهند می گیرند و هیچ کس جلوی آنها را نمی گیرد. در جامعه ای که قانون حاکم است، این اعمال غیر مدنی در وهله اول اتفاق نمی افتد و در صورت وقوع، نهادهای قضایی و نظارتی جلوی آن را می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید