نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ وقتی صحبت از هرج و مرج می شود، نام سفارت انگلیس می درخشد!

روابط دیپلماتیک به نفع ملت هاست. به جز روابط با انگلیس!

روابط دیپلماتیک معمولاً به نفع ملت هاست، اما هر چقدر تاریخ را ورق بزنیم تا نقطه سازنده ای در تاریخ روابط ایران و انگلیس پیدا کنیم جز اقدام خصمانه و غیرسازنده علیه ملت ایران چیزی نمی یابیم.

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

در مورد سوابق استعماری انگلیس می توان به چند مورد مضر از جمله تحمیل معاهدات استعماری مانند رویتر، لاتاری، دارسی، 1919، جاده بختیار اشاره کرد. از سوی دیگر نقش مستقیم انگلیس در بدخواهی و پیدایش چالش های بزرگ در کشورمان از جمله تجزیه بلوچستان، ترویج مواد مخدر در بین ایرانیان، نفی انقلاب مشروطه، قحطی بزرگ 1919-1917. تامین مالی کشتار پایتخت های ایران، اختلافات قومی ایرانیان، دخالت مستقیم در روی کار آمدن رضاخان پهلوی، نقش آشکار در کودتای 28 مرداد، جدایی بحرین از ایران و کمک به محمدرضا پهلوی در سرکوب مخالفان.

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

پس از انقلاب اسلامی، سیاست خارجی دربار انگلیس در قبال ایران وارد مرحله جدیدی شد و این کشور با تمام توان با همکاری جنایتکارانی چون صدام و آمریکایی ها وارد شد.

انگلیس حامی صدام و اولین حامی تحریم ها علیه مردم ایران

مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت انگلیس در ماه دسامبر با جیمی کارتر، رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد: «اگر ایالات متحده در سازمان ملل خواستار تحریم های اقتصادی علیه ایران شود، بریتانیا اولین کشوری خواهد بود که از آن حمایت می کند».

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

بدین ترتیب نهاد جدیدی در دست دولت متخاصم انگلیس قرار گرفت تا دریچه جدیدی برای فریب و خیانت به ملتی دیگر بگشاید.

دولت انگلیس که پس از لغو قراردادهای نظامی قبلی خود با ایران، بدهی بزرگی بر دوش خود می دید، به بهانه تصرف سفارت آمریکا در تهران، روابط خود را با کشورمان قطع کرد. ایران و بریتانیا در دهه 1970 قراردادی را برای تامین 1500 تانک و 250 خودروی زرهی به ایران امضا کردند.

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

همزمان در یک حادثه تروریستی، سفارت ایران به مدت شش روز توسط چند تروریست اشغال شد و در نهایت بر اثر ضعف و تاخیر نیروهای امنیتی و وزارت خارجه انگلیس، دو دیپلمات ایرانی به هلاکت رسیدند.

روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی همواره فراز و نشیب های خود را داشته است و این کشور با حفظ روحیه سابق خود، چشم طمع به سرمایه گذاری ایرانیان داشته است، اما هر بار با درهای بسته مواجه شده است.

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

به عنوان مثال، پس از اینکه انگلیسی ها نفتکش ایرانی گریس 1 را در 13 تیر 1388 با استناد به تحریم های بین المللی به تصرف خود درآوردند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل تخلفات، به سرقت انگلیسی ها با نفتکش انگلیسی آستانه ایمپرو پاسخ داد. چندین نفر در تنگه هرمز بازداشت شدند که ضربه ای بی سابقه به قدرت دریایی کشوری وارد شد که زمانی مدعی امپراتوری بر روی دریاها بود.

نام سفارت انگلیس در مورد هرج و مرج می درخشد!

سفارت انگلیس در تهران همواره منبع ناآرامی های داخلی بوده است و نقش رهبری سفارت و سفیر آن، سیمون گاس، در شورش های سال 1988 بر همگان آشکار بود.

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

در ژانویه 1998 رابرت مک ایر سفیر وقت لندن و عضو فعلی تیم مذاکره کننده در مقابل دانشگاه امیرکبیر به یاد شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی تجمعی برگزار کرد و برخی افراد ناشناس بنرهای مربوط به شهید را آتش زدند. . حاج قاسم سلیمانی. بریتانیا در جریان مذاکرات در وین در جریان فیلمبرداری یک تجمع دستگیر شد.

سفیر جدید در لندن؛ افسر ارشد امنیتی با لباس دیپلماتیک

سایمون شرکلیف، مدیر سابق امنیت ملی در وزارت خارجه انگلیس و سفارت انگلیس در یمن، اخیراً سرپرست سفارت لندن در تهران شده و از همان ابتدا نشان داده است که مانند گذشته به دنبال حاشیه سازی است.

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

این در حالی است که برخی از سفرای خارجی مقیم تهران مانند ایکاوا، سفیر ژاپن در تهران، به دنبال اقدام مثبت و کمک های بشردوستانه در شرایط کنونی اپیدمی تاج هستند.

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

در بحبوحه مذاکرات ما با گروه 1+4 در وین، مقامات انگلیسی از جمله لیز تراس، وزیر امور خارجه و بوریس جانسون، به جای برداشتن گام‌های سازنده در مذاکرات و پرداخت بدهی‌ها، به اتخاذ مواضع خصمانه ادامه می‌دهند. آنها در گذشته سعی کرده اند ایران را به مذاکره متهم کنند.

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

اولین دیدار وزرای خارجه جدید ایران و انگلیس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد که در آن تراس خواستار آزادی جاسوسان و جنایتکاران انگلیسی بازداشت شده در ایران شد. هر دو طرف نیاز به اقدام جدی دارند و بر لزوم پرداخت بدهی چهار دهه بریتانیا به ایران تاکید می کنند.

امیر عبداللهیان: رویکرد غیرعملی بریتانیا را تغییر دهید

وی با بیان اینکه ایران در برجام صحبت ها و وعده های زیادی شنیده اما اقدامی ندیده است، گفت: متأسفانه انگلیس نیز بخشی از این انفعال بود و این رویکرد نیاز به تغییر دارد.

این موضوع از سوی وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی بعدی امیر عبداللهیان و تراس مطرح شد. عمرو عبداللهیان خطاب به تراس تاکید کرد که اکثر توافقات تجاری بین دو کشور از زمان برجام اجرایی نشده است و افزایش تجارت و تسهیل روابط مالی بین دو کشور مستلزم تحرک و اقدام بیشتر در لندن است.

وزیر امور خارجه همچنین با یادآوری بدهی قدیمی انگلیس به ایران، پرداخت این بدهی را حق ملت ایران خواند و بر لزوم اقدام فوری لندن برای پرداخت هر چه سریعتر این بدهی تاکید کرد.

فقط یک انگلیسی می تواند به وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خیانت کند

پس از مذاکرات، تراس تنها وزیر خارجه ای بود که با بیانیه مشترک با لاپید وزیر خارجه اسرائیل موافقت کرد و هر دو طرف گفتند “زمان رو به پایان است و این نیاز به همکاری نزدیک با دوستان و شرکا دارد.”

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

در اقدامی دیگر، وزیر امور خارجه انگلیس در آخرین روزهای سال گذشته نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را در منطقه کنت در جنوب شرق کشور تشکیل داد و با صدور بیانیه ای از ایران خواست از ورود خودداری کند. منطقه و جامعه بین المللی در آستانه بحران از فرصت دیپلماتیک کنونی برای احیای مجدد برنامه اقدام مشترک استفاده می کند.

شورای همکاری خلیج فارس؛ نخود برای سوپ

در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده تا “نقش مثبتی در منطقه ایفا کند، به قوانین بین المللی احترام بگذارد، به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد و از حمایت از گروه های مسلح دست بردارد.”

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این سخنان، این بیانیه را گامی در جهت تفرقه افکنی برخی از مراکز شناخته شده ای دانست که نگران ایجاد فضای تعامل و همکاری میان کشورهای منطقه هستند. .

در آخرین دور این چرخه خصمانه علیه ملت ایران، نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه با بوریس جانسون همتای انگلیسی خود تلفنی گفت و گو کرد.

سخنگوی بوریس جانسون گفت: جانسون می خواهد با حسن نیت با ایران کار کند. در دیپلماسی باز است، اما زمان دستیابی به توافق به پایان رسیده است.»

نقش مخرب انگلیس در مذاکرات/ اتحاد صهیونیست ها و فرزندان ملکه در وین

همچنین بر سر میز مذاکره نمایندگانی از انگلیس حضور دارند که تجربه ای در زمینه مسائل هسته ای و لغو تحریم ها ندارند و صرفاً به عنوان پیک و پیگیری خواسته های آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

البته طبیعی است که انگلیسی ها از نتیجه مذاکرات راضی نباشند، زیرا در این صورت باید بهانه های جدیدی برای پرداخت مطالبات مردم ایران بیابند.

لزوم تغییر رویکرد در مواجهه با سیاست خارجی انگلیس

به نظر می رسد لازم است دستگاه سیاست خارجی ما با جدیت بیشتری نسبت به گذشته موضوع پرداخت بدهی های گذشته انگلیس و همچنین مسئولیت همکاری با آمریکا در اعمال مجدد تحریم ها پس از برجام را بررسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید