عهدنامه قرض الحسنه ۱۴۰۲

عهدنامه قرض الحسنه ۱۴۰۲

بانک مرکزی دستورالعمل اجرای سازوکار وام ازدواج براساس قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.

این دستورالعمل که در تاریخ 21 اردیبهشت ماه سال جاری در تاریخ 27341/02 صادر شده پیرو بخشنامه شماره 451/02 در تاریخ 14 فروردین 1402 است که به شبکه بانکی ارسال شده است.

در این دستورالعمل تاکید شده است که بر اساس بند (1) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور در خصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، اجرائیه مربوطه ارسال می شود. لازم به ذکر است که بر اساس بند (ب) مقررات نظارتی تبصره فوق الذکر آمده است: «بانک مرکزی موظف است گزارش سه ماهه اجرای بند «الف» این تبصره را به شورای اسلامی شهر ارائه کند. بر این اساس بانک ها موظفند اجرای بند مذکور را هر سه ماه یکبار جهت ارسال به مراجع ذیربط اعلام کنند.

در این بخشنامه به بانک ها تاکید شده است که ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه به واحدهای اجرائی ذیربط در سراسر کشور و در صورت لزوم و کپی ابلاغیه ابلاغ شود. به بانک مرکزی ارسال شود.

«آیین نامه (دستورالعمل) اجرایی جزء (1) بند «الف» تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور» (تسهیلات وام ازدواج)

الف- شرایط عمومی داوطلبان ازدواج

1- داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

2-هر یک از زوجین 180 میلیون تومان کمک هزینه ازدواج می گیرند.

تبصره 1: بر اساس بند قانونی مذکور به هر یک از زوجین 180 میلیون تومان وام ازدواج تعلق می گیرد.

تبصره 2: بر اساس بند قانونی مذکور به متقاضیانی که سن ازدواج آنها زیر 25 سال برای زوجین و 23 سال برای زوجه باشد، مبلغ 220 میلیون تومان وام ازدواج تعلق می گیرد.
تبصره 3: کلیه اتباع ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده باشد، می توانند ثبت نام کنند و سند ازدواج آنان که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور باشد، سند ازدواج محسوب می شود. .

تبصره 4: سند ازدواج یا سند مشابه دیگری که در سایر ادیان رسمی مورد تایید مراکز اقلیت‌های دینی کشور باشد، معادل سند ازدواج محسوب می‌شود و این متقاضیان نیز می‌توانند ثبت نام کنند.

3- دارا بودن کارت ملی (موقت یا دائم) و کد پستی محل سکونت متقاضی.

4- با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، در صورتی که متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات مذکور استفاده نکرده باشد (با وجود ازدواج دوم یا بیشتر)، می تواند از تسهیلات وام ازدواج استفاده کند. (توجه: به هر متقاضی فقط یک بار وام ازدواج تعلق می گیرد)

5- طبق بند قانونی فوق تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوجینی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 1397/01/13 بوده و هنوز وام ازدواج دریافت نکرده اند، پرداخت می شود.

ب – مدارک مورد نیاز
1- اصل سند ازدواج.
2- اصل شناسنامه ضامنین.
3- اصل کارت ملی (موقت یا دائم) زوجین.
4- اصل کارت ملی (موقت یا دائم) ضامن.
کد پستی 5-10 رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین.
6- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام.

ج- شرایط ضامنین
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین به مبلغ یکصد و هشتاد میلیون (180.000.000) تومان با بازپرداخت ده ساله پس از احراز اعتبار متقاضیان تسهیلات مورد نظر و در صورت نکول اعتبار آنها به منظور ارائه ضامن، بانک ها موظفند حساب یارانه یا سهام متقاضیان یا بستگان درجه یک آنها یا سایر دارایی های مالی آنها را احراز کنند و یا برای پرداخت تسهیلات صرفاً سفته و ضامن دریافت کنند.

د. روش ثبت نام
کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق هستند ابتدا باید از طریق سایت ve.cbi.ir ثبت نام کرده و فرم مربوطه را پر کنند که در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی کاملاً محرمانه و مرتبط به آن داده می شود. . به متقاضی، به ثبت نام کننده داده می شود.

متقاضیان جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و همچنین نام شعبه مربوطه جهت درخواست وام ازدواج به سایت ve.cbi.ir مراجعه نمایند. باید در بازه زمانی اعلام شده توسط سایت با شعبه مربوطه تماس گرفته و مراحل اعتبار را تکمیل نمایند. بدیهی است در صورت عدم مراجعه داوطلبان در مهلت تعیین شده، ثبت نام آنان ناقص تلقی خواهد شد.

ه- مدت پرداخت تسهیلات و کارمزد
– مدت بازپرداخت وام ازدواج 10 سال و کارمزد آن 4 درصد است.
– اقساط مربوطه 120 ماهه با سررسید اولین قسط و کارمزد آن یک ماه پس از پرداخت وام مورد نظر می باشد.

و- اجراييه پرداخت وام ازدواج ايثارگران
ماده 1- تسهیلات موضوع این دستورالعمل از محل منابع قرض الحسنه بانک های عامل و به میزان دو برابر تسهیلات وام ازدواج برای افراد عادی پرداخت می شود.

تبصره 1: به هر یک از زوجین موضوع ماده (50) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مبلغ 360 میلیون تومان وام ازدواج تعلق می گیرد.

تبصره 2: متقاضیانی که سن ازدواج آنها برای زوجین زیر 25 سال و برای همسران زیر 23 سال باشد و مشمول ماده (50) قانون جامع خدمات ایثارگران باشند، مبلغ 440 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت می کنند.

ماده 2- ایثارگر در صورتی می تواند در سامانه ازدواج ثبت نام کند که مانند سایر داوطلبان ازدواج قبلا از تسهیلات مذکور استفاده نکرده باشد.

ماده 3- ایثارگران واجد شرایط فقط شامل خود جانبازان، ترخیص شدگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می باشند.

ماده 4- مدت بازپرداخت وجوه مذکور همانند سایر داوطلبان حداکثر 10 سال (120 ماه) می باشد.

ماده 5- پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از لحظه ابلاغ تصمیم قابل اجرا می باشد.

ماده 6- رعایت سایر ضوابط و شرایط اعطای وام ازدواج برای این سازوکار الزامی است.

بند 7- اعطای وام ازدواج به واجدین شرایط براساس قانون خدمات جامع ایثارگران بر اساس موضوعات مندرج در بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده 1 دستورالعمل مذکور تعیین می‌شود. قانون در صورتی که استعلام وضعیت مشمولان مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج درج شود تا بتوانند از طریق وب سرویس بین این بانک و بنیاد شهید پوسیف از تسهیلات مذکور بهره مند شوند.

لازم به توضیح است که تسهیلات مذکور برای ازدواج دوم بوده و چنانچه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض الحسنه استفاده نکرده باشد، رسیدگی و اقدام خواهد شد.

طبق قانون مذکور، مشمولان شامل اشخاص زیر می باشند.

ز) خانواده شهید: خانواده های بزرگواری که اعضای خانواده آنها (پدر، مادر، همسر، فرزند) در راه پیشبرد اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب شهید یا مفقود یا اسیر شده اند.

ح) خانواده شهدا: خانواده جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزندان و والدین آنان می شود.

ط) در صورت فوت جانبازان و مشمولان برائت‌شده مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوطه به خانواده‌های تحت تکفل آنان تعلق می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید