عکاسان از زیرزمین نان بیرون می آورند/ همه دستشان را در جیب عکاسان می کنند

ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 1400/10/17
کد خبر: 1798546

رحمت قدیری دبیر هیأت مدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران ایران

دبیر هیئت مدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران ایران گفت: عکاسان از زیر سنگ نان درست می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رحمت اله گدیری، دبیر هیأت مدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران که بیش از نیم قرن سابقه عکاسی در روزنامه های ایران را دارد، مطالبات عکاسان را با دولت در میان گذاشت. او می گوید اتحادیه عکاسان با قدمتی 74 ساله، یکی از بزرگترین اتحادیه های تهران با حدود 1100 عضو دارای مجوز، چندین سال است که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. صنفی که سابقه طولانی دارد و عکاسان دارای مجوز نباید اینقدر بی ادب باشند. «متاسفانه شرایط حرفه عکاسی به گونه ای شده که همه وارد می شوند و به نوعی دست در جیب عکاسان گذاشته اند که این ظلم محض است.“.

قادری می‌گوید: با انتشار هر از چندگاهی سویه‌های جدید ویروس کرونا از یک طرف دنیا، مردم را متعجب کرده و آنها را مجبور به رعایت اقدامات بهداشتی و تزریق واکسن‌های جدیدتر و ایمن‌تر کردند. حفظ حقوق صنفی و صیانت از حقوق صنفی اعضا وظیفه اتحادیه است، ما همیشه با هرگونه حمله از سوی سازمان ها و سازمان های دولتی و غیردولتی مبارزه می کنیم و این همه گیری تا آخرین گزند توده ها در حال گسترش است. عکاسان و هر از گاهی برای مقابله با این حملات واکسینه کنید. .

گادری معتقد است: روزی روزگاری عکس نقشه ملی که پردرآمدترین منبع صنف عکاسان و بیش از 90 درصد معیشت صنف است با میلیاردها تن پول و درآمد توسط نقشه های ملی تهیه می شد. بدون قانونگذاران صنفی برای تقسیم بین 40000 خانواده عکاس در سراسر ایران، واریز یک شبه به سازمان ثبت احوال و شرکت توسعه پژوهش ناجی (پلیس +10) و دفاتر پست و پیشخوان دولتی به عنوان پیمانکار پروژه نقشه ملی واریز شد. اکنون جنبه جدیدتری از این رویداد شنیداری به نام «عکاسی گذرنامه، گواهینامه، عکاسی مدرسه» و هر کدام از این ارگان ها با تیترهای زیبا «خدمات عمومی و خدمات تخصصی» بدون در نظر گرفتن اینکه خدماتشان فقط عکس است، وجود دارد. آنها کارکنان انسانی نیستند و وظایف مهمتری در سازمان خود دارند و به دلیل عدم حمایت قانونی و واکسیناسیون اصناف در برابر این حملات انتظار درآمد این 40 هزار خانواده و کارگر این صنف را دارند..

گادری افزود: اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران از همان ابتدا با رعایت ضوابط نظام صنفی از بیش از 10 کلانتری، پیشخوان، پست و ادارات به صورت غیرقانونی عکسبرداری می کند. هنوز به شدت تحت تعقیب است. اما تا زمانی که مجریان قانون و نظارت بر حسن اجرای این قوانین، خود در این درآمد سازمانی مشارکت داشته باشند، هیچ گاه از 40 هزار خانواده فعال در این قشر پشیمان نخواهند شد و هر روز در مسابقاتی بی پایان به نام خدمات عمومی و استفاده سازمانی ارباب رجوع، خود را تحمیل می کنند. خدمات اختیاری و کوچکتر و کوچکتر کردن تعداد عکاسان..

گادری افزود: یکی دیگر از مشکلات مداخله غیرقانونی این است که برخی دستگاه های اجرایی کشور که خود نیروی انتظامی و متولی هستند به صورت غیرقانونی اقدام به ایجاد واحدهای عکاسی در بخش های اداری واحدهای خود کرده اند. برخی از دستگاه های اجرایی دولتی به جای اینکه کار اصلی خود را انجام دهند، از طریق عکاسی به درآمدزایی پرداختند و دخالت اتحادیه را برانگیختند. اگر قانون در اتحادیه عکاسان به درستی اجرا شود مشکلی نخواهیم داشت. اکنون هیچ قدرتی نداریم و تنها اهرم ما اداره اماکن است که به خودی خود یک یگان پلیس است که به خودی خود در کلانتری +10 شرکت توسعه و تحقیقات ناجی با ایجاد غرفه عکس و ارائه کمترین کیفیت عکس است. نتیجه کیفیت و رضایت مندی عکس های روی مدارک هویتی افراد (کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه، شناسنامه) نیاز به توضیح بیشتری ندارد. یعنی باید به خود نیروی انتظامی شکایت کنیم. چند سالی است که جلسات زیادی با عناوین مختلف با مسئولان مراکز استان های کشور و تهران برگزار می شود و همه حق دارند این جلسات را داشته باشند اما متاسفانه به قول خود عمل نمی کنند..

کادری خاطرنشان می کند: حرف دلمان را به چه کسی بزنیم؟ این بار از رئیس جمهور محبوب آقای رئیسی کمک می خواهیم تا به ما کمک کند. امیدواریم واکسیناسیون نسخه های جدیدتر قانون نظام صنفی برای اصناف برای مبارزه با گسترش هجمه های سازمانی و دخالت های صنفی آغاز شود. آنها نه تنها از بخش هایی که نام بردیم، بلکه از آموزش و پرورش و خود مدارس نیز عکس می گیرند. نه تنها این، بلکه تالارها و تالارهای عروسی. استودیوهای سیار که در آنجا عکس می گیرند، چاپ می کنند، چاپ می کنند و با سه برابر قیمت به مردم تحویل می دهند. یا باغ هایی که عروسی ها در آن برگزار می شود که آتلیه مخصوص به خود را نیز دارند و از یک تا پنج میلیون تن از عروس و داماد دریافت می کنند. این در حالی است که عکاسان دارای مجوز که از این حرفه امرار معاش می کنند برای دریافت مجوز باید از چندین فیلتر عبور کنند. اکنون که دوربین توسط باندهای غیرقانونی در جیب عکاسان رسمی سراسر ایران گرفته شده است، عکاسان حرفه ای چه باید بکنند و از کجا امرار معاش کنند؟ عکاسانی که وظیفه ثبت لحظات حساس و گاه ثبت احساسات ناب انسانی و طبیعی و گاه با یک شات را بر عهده دارند، بار اطلاعات خبری را به دوش می کشند و تاریخ ساز می شوند. آنها زیر نظر اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران ایران امرار معاش می کنند اما این روزها در محاصره رقبای غیرحرفه ای منتظر کمک ریاست جمهوری هستند..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید