همه چیز در مورد عکاسی تبلیغاتی

تصاویر به عنوان مهمترین عنصر در کمپین های تبلیغاتی به شمار می رود و در تبلیغات مختلف اعم از بیلبورد ها، مجله ها، تیزر ها، بنر های دیجیتال، پوستر ها و… نقش اساسی دارند. در همین راستا سفارش عکاسی تبلیغاتی به عنوان بخش مهم در تبلیغاتی شناخته می شود. هر چقدر هم که محتوای متنی جذاب و تاثیر گذار نوشته شده باشد، در نگاه اول تصاویر مخاطبان را به سمت مطلب جذب می کند. قدرت تصاویر می تواند خوانندگان یک مجله را برای چند ثانیه از ورق زدن باز دارد و نظر آن ها را به سمت محتوای مربوطه جلب کند. به طور کلی محتوای تصویری بیشتر از محتوای متنی در ذهن افراد باقی می ماند.

هدف اصلی عکاسی تبلیغاتی خلق تصویری زیبا و چشمگیر است که مخاطب را به سمت خرید محصول و یا استفاده از خدمات معرفی شده، ترغیب کند. در این شیوه عکاسی، پس از پروسه تصویر سازی، بهترین حالت و ایده آل ترین وضعیت سوژه را ثبت می کنند. توانایی خلق دنیایی فانتزی و خیالی از یک تصویر واقعی، از ویژگی های یک عکاس حرفه ای و خلاق به شمار می رود.

اگر کمی با بازاریابی و شیوه های تبلیغات آشنا باشید، می دانید که عکاسی تبلیغاتی به شیوه درست و اصولی تا چه اندازه در موفقیت یک تبلیغ و بهبود خروجی نهایی آن موثر می باشد. معمولا عکاس پیش از شروع عکاسی به شیوه تبلیغاتی، با در نظر گرفتن هدف تبلیغ، سبک مناسب آن را تعیین می کند و بر اساس آن از سوژه مورد نظر عکاسی می کند. ممکن است این سوال برای شما نیز پیش بیاید که عکاسی به شیوه تبلیغاتی چه پیامی دارد؟ و چگونه مخاطبان را ترغیب می کند؟ در این مطلب پاسخ سوالات شما به طور کامل شرح داده شده است.

هدف از عکاسی تبلیغاتی چیست ؟      

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، در عکاسی تبلیغاتی چیست، عکاس سعی می کند تا کالای مورد نظر را در بهترین شکل ممکن نمایش دهد و از این طریق مخاطبان را به سمت خرید آن ترغیب کند. در این نوع عکاسی، عکاس محصول یا مدلی را به صورت مستقیم نمایش می دهد و یا از تکنیک های جدید و مدرن پس از تولید Post – Production ) ( برای تصویر سازی جایگاه خاص کمپانی استفاده می کند.

همه ما به طور روزانه با انواع عکس های تبلیغاتی در شیوه های مختلف رو به رو می شویم. عکاسی تبلیغاتی از الزامات تهیه کاتالوگ ها، بروشور ها، لیست قیمت ها و بنر های تبلیغاتی و … به شمار می رود.  تصاویر تبلیغاتی باید پر شور و جذاب باشند و در عین حال باید بتوانند پیام خود را به راحتی به مخاطبان منتقل کنند. از این رو برای دستیابی به بهترین نتیجه، عکاس از زاوایا و جهات مختلف از محصول عکس می گیرد و مناسب ترین تصویر را انتخاب می کند. بهترین تصویر، عکسی است که محصول را زیبا و کاربردی جلوه دهد و پیام تبلیغ را به طور شفاف و خلاصه نمایان کند.

ویژگی یک عکس تبلیغاتی خوب چیست ؟

معمولا عکس های تبلیغاتی بدون پیش زمینه و یا سایه گرفته می شوند و در موارد خاص در صورت نیاز از پیش زمینه های شفاف و تک رنگ استفاده می شود. تمامی این موارد به عکاس و هدف عکاسی تبلیغاتی بستگی دارد. تمامی تکنیک های مربوط به این شیوه عکاسی به منظور نمایش بهتر سوژه و ایجاد ذهنیتی بهتر در ذهن مخاطبان انجام می شود. بنابراین ایده عکاسی، ترکیب بندی ( Composition )، فضای رنگ ها ( Color Space ) بر اساس نیاز کاربر و هدف تبلیغات تعیین می شوند. موارد نام برده شده از نکات بسیار با اهمیت در عکاسی  به سبک تبلیغاتی به حساب می آیند و نقش بسیار پر رنگی در تاثیر گذاری عکس ها دارند.

کیفیت عکس یکی دیگر از موارد مهم در عکاسی تبلیغاتی به شمارمی رود. تصاویر تبلیغاتی باید شارپ باشند و از وضوح تصویر ( Resolution ) بالا و گستره تونال وسیعی برخوردار باشند. با روی کار آمدن دوربین های عکاسی دیجیتال، صنعت عکاسی به شیوه تبلیغاتی دچار تغییر و تحولات گسترده ای شد. امروزه عکاسان می توانند با استفاده از دوربین های پیشرفته عکس هایی با وضوح بالا و کیفیتی فوق العاده بگیرند. در حال حاضر عکس های دیجیتالی با فرمت RAW  ذخیره می شوند.

سفارش عکاسی تبلیغاتی   

دنیای تبلیغات با سرعت باور نکردنی در حال تغییر و پیشرفت است و شرط موفقیت در این عرصه، استفاده از روش های جدید و مدرن می باشد. در چنین شرایطی با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات عکاسی صنعتی،   بسیاری از موانع موجود در کار عکاسان تبلیغاتی برطرف شده است. در همین راستا نقش عکاسی در صنعت تبلیغات بسیار پر رنگ تر از گذشته شده است.

با توجه به اهمیت و تاثیر تصاویر در تبلیغات، عکاس در عکاسی تبلیغاتی باید موارد گوناگونی را در نظر بگیرد. نکات مهمی مانند ترکیب بندی، عمق میدان، استفاده درست از سایه ها و … تمامی این موارد در کنار یکدیگر منجر به ثبت یک تصویر فوق العاده و تاثیر گذار می شوند.

تجهیزات عکاسی صنعتی

تجهیزات مورد استفاده در عکاسی تبلیغاتی، بسیار متفاوت از دیگر شیوه های تصویر برداری است. ممکن است از عکاس تبلیغاتی بخواهند که بزرگترین ساختمان شهر عکسبرداری کند. بنابراین برای شروع این حرفه عکاس هزینه بیشتری برای تامین تجهیزات می پردازد.

کیت مورد نیاز برای شروع عکاسی تبلیغاتی شامل موارد زیر می باشد :

دوربین

طبیعتا دوربین اصلی ترین ابزار در عکاسی است و با در نظر گرفتن اهمیت کیفیت عکس ها در عکاسی صنعتی، عکاسان تبلیغاتی باید از دوربین های با کیفیت و پیشرفته استفاده کنند. در عکاسی تبلیغاتی، عکاس به دوربین ها و لنز های متنوعی نیاز دارد. دوربین های 10 * 8، 4 * 5 و 35 میلی متری جایگاه خاصی در میان تمامی عکاسان دارد. با این همه توصیه می شود که از دوربین های DSLR  برای شروع استفاده کنند. شرکت های Canon و sony دوربین هایی با صفحه نمایش های لمسی و سرعت شاتر بین 30 تا 1/8000  همراه با لنز های نرمال، واید، تله فوتو به بازار عرضه کرده اند.

لنز

لنز

معمولا در عکاسی تبلیغاتی، لنز های متعدد استفاده می شود. معمولا عکاسان تبلیغاتی از لنز هایی استفاده می کنند که بتوانند عکس هایی با زاویه دید عریض، سوپر تله فوتو و… بگیرند. برای تهیه لنز مناسب عکاس باید، دامنه، دیافراگم و دیگر موارد مربوط به جزئیات دیجیتال را در نظر بگیرد.

 کیت روشنایی

کیت روشنایی یا همان فلش از تجهیزات بسیار مهم در عکاسی تبلیغاتی به حساب می آید. معمولا برای ارزیابی کیت های روشنایی قدرت باتری، منابع نور، لوازم جانبی و… را بررسی می کنند. معمولا فلش های الکترونیکی بیشتر از نمونه های استودیویی کاربرد دارند. زیرا حمل و نقل این نوع به مراتب ساده تر است و از طرفی مقرون به صرفه هم هستند.

تجهیزات مورد نیاز در عکاسی به سبک صنعتی  

کاسه استاندارد

در عکاسی تبلیغاتی برای دستیابی به نور های یکنواخت، شدید و پر کنتراست از کاسه استاندارد استفاده می شود.

 آداپتور لنز

به کمک آداپتور لنز، عکاسان می توانند مجموعه ای از لنز های برتر مانند کانن، نیکون، لایکا و.. را بر روی دوربین های سونی نصب کنند.

سافت باکس

سافت باکس

مهمترین تجهیزات عکاسی تبلیغاتی

یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات عکاسی تبلیغاتی، سافت باکس ها هستند. به کمک سافت باکس ها نور به راحتی کنترل می شود. این باکس ها در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شوند. معمولا رنگ داخل این باکس ها سفید، طلایی و یا نقره ای می باشد.

موارد نام برده شده از تجهیزات اصلی و تخصصی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی به شمار می روند و از دیگر تجهیزات این حرفه می توان به سه پایه، چادر یا خیمه، اسنوت، اصلاح کننده ها، گریپ ها، نرم افزار های فنی و رایانه و… اشاره کرد.

منبع: نوان

دیدگاهتان را بنویسید