عیسی زارع پور وزیری که نماد تظاهرات شد/ چرا مردم به عکس مصاحبه وزیر ارتباطات با خبرنگار روسی واکنش نشان دادند؟

عیسی زارع پور وزیری که نماد تظاهرات شد/ چرا مردم به عکس مصاحبه وزیر ارتباطات با خبرنگار روسی واکنش نشان دادند؟

روز جدید انتشار عکس های پشت صحنه مصاحبه وزیر ارتباطات با خبرنگار روس، رفتاری خودنمایی در انظار عمومی بود. علاوه بر این، دولتمردانی که در سفر به خارج از کشور در مورد پوشش و سبک زندگی مردم ایران تصمیمات سختگیرانه می گیرند، عملاً از چیزهایی که خودشان تحمیل می کنند پیروی نمی کنند.

روز گذشته انتشار عکس های مربوط به پشت صحنه مصاحبه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در سفارت ایران در مسکو واکنش هایی را به همراه داشت و تفاوت پوشش مجری (مصاحبه کننده) و نفر دوم حاضر. پشت صحنه مصاحبه به عنوان نمادی از تظاهر و ریا مطرح شد. به گفته منتقدان، برای وزیر ارتباطات تنها اتفاقات جلوی دوربین مهم است و آنچه در واقعیت است مهم نیست. یعنی اگر حضور زن محجبه بد است پس چرا در این جمع است؟ اگر خوب است چرا واقعیت نشان داده نمی شود؟ چرا همه باید تظاهر کنند؟

البته این عکس تحلیلی فرامتنی هم داشت و ماجرا هم مربوط به حضور گشت ارشاد در ایران بود؛ برخی تحلیل کرده اند که کارکرد گشت ارشاد نیز نوعی ترویج مصداق این تظاهر است; این بدان معناست که مشکل سیاست گذار نتیجه تصمیمی نیست، بلکه باید به هر وسیله ای ایده خود را پیدا کند، حتی به قیمت ریاکاری.

در نمونه ای مشابه، تصویر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سایت وزارت امور خارجه ایران منتشر شد که البته با قوانین اجباری حجاب زنان در ایران مطابقت نداشت، اما در این مورد سکوت شد. در واقع در آنجا این سؤال مطرح شد که اگر «قانون» است چرا دیگران ملزم به رعایت آن نیستند؟ یعنی اگر موضوع ناموسی است و به گفته وحید یامین پور «اگر امروز روسری را برمی دارند، فردا شورت را برمی دارند»، چرا خارجی ها انتخابی آن را می پذیرند، اما منجر به دستگیری و حبس برای افراد می شود. خود مردم ایران؟

موضوع نگرش دولت نسبت به اعمال فحاشی مختص دولت رئیس جمهور نیست و تقریباً در همه دولت ها با درجات مختلف وجود داشته است. همانطور که انتظار می رفت در دولت ریاست جمهوری روی این موضوع با شدت بیشتری کار می شود. البته این در حالی است که ابراهیم رئیسی قبل از انتخابات قول داده بود که به جای گشت ارجاع خیابانی، گشت ارجاعی مدیران را فعال کند! اما او مصوبه حجاب و عفاف را ابلاغ کرد که طی 17 سال گذشته بدون هیچ تغییری به حالت تعلیق درآمده است. مصوبه ای که حتی پوشش کارکنان ادارات را نیز پوشش می دهد و حضور زنان در هر گونه تبلیغات را ممنوع می کند.

بیشتر بخوانید: چرا کمپین «من محجبه و مخالف گشت ارشاد» مهم است؟/ وقتی زنان محجبه را هم با سربازان معاویه مقایسه می کنند!
واکنش ها به فیلم مصاحبه وزیر ارتباطات با خبرنگاران روسی

به گزارش رویداد۲۴، شاید در شرایط عادی این تصاویر مورد انتقاد قرار نمی گرفت و این یک اتفاق کاملا طبیعی است، اما به دلیل وجود تبعیض، واکنش های زیادی به همراه داشت؛ یکی از کاربران فضای مجازی نوشت: ارزش ها جواب بدهند. آیا این پشت صحنه وزیر ارتباطات را هیجان زده و تحریک می کند؟

یکی دیگر از کاربران اینترنتی نیز نوشت: «اگر یکی از وزرای دولت روحانی اینگونه جلوی زن محجبه می نشست تا حالا حکم استیضاح صادر می کرد، اما چون وزیر دولت اصولگرا است، اشکالی ندارد. یکی دیگر نوشت: «شما برای مردم محدودیت ایجاد می کنید و بعد برای خودتان!» «پشت صحنه دیدنی است.»

نکته اینجاست که خبرگزاری های اصولگرا که به شدت بر لزوم حجاب اجباری در ایران تاکید می کردند و حتی سخنان توهین آمیز یامین پور به زنان را بازنشر می کردند، در مقابل این گونه رفتارها سکوت کردند و احساسات مذهبی آنها جریحه دار نشد و فریاد نمی زدند که انگار اینها اینهاست. مردم هنجارشکنی را فقط در نوع پوشش زنان ایرانی تفسیر می کردند.

وانگهی، ائمه جماعتی مانند احمد خاتمی که حجاب را یکی از قوانین کشور می دانند که همه باید رعایت کنند، در برابر این قانون شکنی (طبق گفته خودشان) نیز سکوت کرده اند.

از سوی دیگر، تاکنون هیچ یک از دولت و نهادهای حاکمیتی به عکس‌های پشت صحنه مصاحبه خبرگزاری روسی با زارع‌پور واکنشی نشان نداده‌اند و از مردمی که همیشه آن‌ها را بهانه می‌گیرند عذرخواهی نکرده‌اند. برای سخت گیری حجاب سکوتی که می تواند حاوی پیام دولت رئیس جمهور مبنی بر «آنچه می خواهیم انجام می دهیم و مسئول نیستیم» باشد.

دیدگاهتان را بنویسید