غذاهای خوشمزه استان مرکزی در ماه مهمانی خدا + عکس

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب ؛ هر شهر با توجه به آداب و رسوم و ریشه تاریخی خود غذاهای مخصوص به خود را دارد و استان مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. فتیر، گوشفیل و شیره انگور از لذیذترین غذاهایی است که به عنوان سوغات این استان از آن یاد می شود و در سفره های افطار و شکر روزه داران سهم ویژه ای دارد.


فتیر ااک

در سفره های هر شهری انواع نان وجود دارد، اما نان چرب با طعم و عطر مطبوع در ماه رمضان با شیر گرم و خرما نیز میل می شود. انواع مختلفی از این نان محلی در نقاط مختلف ایران پخته می شود که معروف ترین آن ها فاطر اراک است.


42b8079c 9c86 40f6 b900 d2a19a2d35e3 خبر خاکستری

فتیر از آرد، شکر، تخم مرغ و سایر مواد تهیه می شود و مانند نان در تنور پخته می شود. البته انواع مختلفی مانند ترمه و میگو وجود دارد. با توجه به علاقه مردم به این نان سنتی، پخت آن تا به امروز ادامه دارد و یکی از سوغاتی های محبوب استان مرکزی به ویژه شهر اراک و همچنین شهرستان آشتیان است.


گوشفیل اراک

شهر اراک علاوه بر زولبیا و بامیه، گوسفیل مخصوصی نیز دارد که به دلیل نوع پخت و مواد اولیه آن بسیار خوش طعم است و همین ویژگی باعث شد تا گوشفیل اراک سوغاتی این شهر باشد، این شیرینی با مواد ساده ای مانند تخم مرغ، شیر. یا ماست و روغن و بکینگ پودر تهیه شد و همچنان در گروه سوغات ویژه اراک قرار دارد.


01bc0ddf 46d6 4e85 af55 0b614608c614 خبر خاکستری


آب انگور

یکی از نکات مهمی که در هنگام خوردن غذای گرسنه باید به آن توجه کرد، سلامت و قوت غذا است، زیرا عدم شخصیت و سلامت غذا باعث ضعف فرد گرسنه در طول روز می شود، بنابراین موادی مانند آب انگور ارزش غذایی بالایی دارند.


ec1e75d9 3a2b 4a93 8a3a 4dd0a1e2acba خبر خاکستری

در هر منطقه از محصولات باغی و کشاورزی مانند خرما یا شیره انگور شیره تهیه می شود و در مناطقی که خرما و انگور وجود دارد توزیع می شود. تاکستان های زیادی در اطراف اراک و شهرستان های استان مرکزی وجود دارد که سالانه چندین تن انگور با بیش از 20 گونه مختلف تولید می کنند. از آن جمله می توان به روستای خزاوه از توابع استان مرکزی اشاره کرد که نه تنها در استان مرکزی، بلکه در سطح کشور نیز شناخته شده است.


a389a892 1742 4c95 8d70 4cca47097aab خبر خاکستری

محصولات مختلفی مانند کشمش، شیره، شربت انگور، سرکه انگور، کشمش و سرکه را می توان از انگور به دست آورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید