مهمانی در ماه خدا با سنت افطاری های ساده / مومنان نسبت به روزه ظاهری بی تفاوت نباشند


ساعت: 15:35
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819519

این کارشناس مذهبی گفت: سنت حسنه افطاری ساده به حدی کمرنگ شده است که انتظار می رود به گسترش آن در مساجد کمک کند و افطاری ساده قبل یا بعد از نماز بین مؤمنان توزیع می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد نظری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با استقبال از فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: معنا، آداب، سنن، برکات و فضایل ماه مبارک رمضان از کلام پیامبر اکرم (ص) در خطبه معروف شعبانیه نقل شده است.

وی با اشاره به برخی از این برکات خاطرنشان کرد: رمضان ماه میهمانی خداست و خداوند در آن ماه بندگان خود را تکریم و تکریم می کند و گاه هزار برابر ثواب عمل می نویسد، مانند خواندن یک آیه در ماه مبارک رمضان. مقدار تلاوت کامل قرآن ثواب دارد و حتی خواب و نفس کشیدن در این ماه تسبی نامیده می شود.

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه تاکید بر استفارار در این ماه است، افزود: همچنین تاکید بر مدت رکوع به دلیل سنگینی شانه ها در زیر گناهان است و بر امتداد کمان ها برای تسکین روح انسان تاکید شده است.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه فلسفه بعدی ماه مبارک رمضان به فرموده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) یاد محرومان و مستضعفان و ایمان به مستضعفان و محرومان است، گفت: فقیران و اگر نه مردم ممکن است طعم گرسنگی و تشنگی را نچشیده باشند، بنابراین حقیقت و خاطره فقر در این ماه برجسته شد.

وی با بیان اینکه تاکید بعدی پیامبر صلی الله علیه و آله افطار است، می گوید: در خطبه شعبانیه بر مردی که می گوید ما نمی توانیم افطار کنیم، می فرماید حتی اگر در این ماه به اندازه نصف خرما و جرعه ای از خدا می ترسی، افطار بده.

حجت الاسلام نظری خاطرنشان کرد: افطاری ساده در کلام رسول الله (ص) آمده است، اما متأسفانه تجمل گرایی، چهره به چهره و تکلیف باعث شده سنت افطاری به دلیل گرانی سست شود. جامعه و خارج از دسترس بسیاری است.

این کارشناس مذهبی گفت: سنت در بین اهل سنت این است که قبل از خواندن نماز مغرب و عشا، مومنین در اطراف مسجد الحرام و مسجد النبی جمع می شوند و افطاری ساده حتی در چندین خرما می دهند.

وی با اشاره به اینکه بزرگان نیز بر افطاری ساده تاکید دارند، خاطرنشان کرد: سنت حسنه افطاری ساده به حدی کمرنگ شده است که انتظار می رود به گسترش آن در مساجد کمک کند و افطاری ساده قبل یا بعد از نماز بین مؤمنان توزیع شود.

حجت الاسلام نظری گفت: از نهادهای حمایتی نیز انتظار می رود که به عنوان افطاری به خانواده ها و مستمندانی که تحت پوشش آنها هستند کمک کنند تا امر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روی زمین نماند.

این کارشناس مسائل دینی گفت: حضرت امیرالمومنین(ع) در پایان این خطبه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند که بهترین اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام داده است کدام است. صلوات الله علیه می فرماید: تقوای قوی بهترین کار خداوند است.

وی افزود: این بدان معناست که تقوا از حرام های خداوند است و پرهیز از حرام در ماه مبارک رمضان با فضیلت ترین عمل حتی پس از تلاوت قرآن، نماز شب و افطار است که باید آن را بجا آورید.

حجت الاسلام نظری بر حفظ حرمت ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: از کسانی که به دلایلی عذرخواهی می کنند و نمی توانند روزه بگیرند انتظار نمی رود حرمت را زیر پا بگذارند و تظاهر به روزه بگیرند که این گناه کبیره است.

وی با بیان اینکه مؤمنان نباید نسبت به موضوع بی تفاوت باشند، افزود: اگر مؤمنان در ملاء عام روزه می گیرند باید به آنها گوشزد کنند که آشکارا عذرخواهی نکنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید