مؤمنان با کارت «ای اهل ایمان به کتب روزه» به مهمانی خدا دعوت می شوند.

در این حال زمزمه امام صادق (ع) را از اهل بیت پیامبر می گوییم که در آخرین روز ماه شعبان فرمودند: «خدایا الان ماه مبارک (رمضان) است. ماهى كه قرآن در آن هدايت مردم و دليل است «روشن نازل شد براى هدايت و جدا كردن حق از باطل، ما را در اين ماه سالم نگهدار و آن را براى ما سالم ساز، و آن را از ما در سلامتى و راحتی.”

رمضان آرام و با عزت مثل همیشه می آید تا فرصتی دیگر برای انس بیشتر با خدا و نزدیک شدن به خدا فراهم کند. رمضان آمد تا روزها و شب های زندگی ما را با نسیم بندگی دم کند. واقعا چقدر به این فرصت بی نظیر برای خلوت با خود و خدا نیاز داشتیم. بیایید با بال های توبه در آسمان رحمت الهی در ماه که مسح دل های گنهکاران است پرواز کنیم.

روزه یکی از ارکان اسلام است و نقش مهمی در تکامل معنوی مؤمنان دارد. به همین دلیل پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) به استقبال ماه رمضان که ماه ضیافت الهی و ایام روزه است رفتند و برای آمادگی هر چه بیشتر آداب و تشریفاتی داشتند. پذیرفتن ضیافت الهی

اتفاقاً پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در آخرین جمعه ماه شعبان به اهمیت ماه رمضان پرداخت و فرمود: «ای مردم! رمضان ماهی است که در آن به مهمانی خدا دعوت شده اید و در آن صدیقان خدا را قرار داده اید. تو برخاستی، جانهایت در این تسبیح و خواب تو در این عبادت است».

سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به حال روزه داران روز قیامت اشاره کرد و فرمود: «هنگامی که روز قیامت فرا رسد، منادی فریاد می زند: مهمانان خدا کجا هستند. ? و روزه می آورند… «در نور سوار می شوند و تاج عزت بر سرشان به بهشت ​​می برند».

این همان برچسب جشن رمضان معصوم و اولیاء الله است که در بین مردم برچسب هایی مانند غبار مساجد، روزه، سلام و وقف را تشکیل داده اند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مورد تأثیر روزه بر روان انسان می فرماید: «کسی که می خواهد اضطراب سینه خود را کم کند، ماه رمضان و سه روز از هر ماه را روزه بگیرد». این عبارات زیبا بیانگر تأثیر گرسنگی بر روح و روان انسان است که یکی از مزایای فراوان آن است.

یکی از زیبایی های ماه رمضان این است که صفات زیبا و با فضیلت را در روزه داران منتشر می کند. به عنوان مثال، آغاز ماه رمضان زمان پایان دادن به اختلافات و اختلافات است. عمر ماشین ارتباط بین قلب ها را کاهش داد و روح بی تفاوتی بر زندگی غالب شد. اما با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، دلها رنگ آشتی و دوستی پیدا می کند و رضایت و برتری خداوند بر همه چیز حاکم است.

می توان گفت اولین نغمه معنوی ماه مبارک رمضان پیوند دل ها و اصلاح بین انسان هاست. قرآن کریم تأکید می کند: «همانا مؤمنان با یکدیگر برادرند. پس با برادران خود صلح کنید و تقوا پیشه کنید تا از خدا بهره ای نبرید.» (الحجرات: 10)


فرا رسیدن فصل «عید الله» و زمان «عید الله»

روزی پیامبر اکرم (ص) خطبه ای درباره ما خواند و فرمود: ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما رسید. ماهی که در آن بهترین ماه های خدا، روزها بهترین روزها، شب ها بهترین شب ها و ساعات بهترین ساعات است. ماهی که در آن به مهمانی خدا دعوت می شوید و توسط مردمی با کرامت خدا ساخته می شوید. ارواح شما در این ثواب تسبیح است و خواب شما در این عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعای شما در آن مستجاب است; پس با نیت خالص و دلهای پاک از خداوند بخواهید که شما را در روزه داری و تلاوت قرآن موفق گرداند. همانا ستمکار کسی است که در این ماه بزرگ از غفران الهی محروم می شود و گرسنگی و تشنگی خود را در این ماه و گرسنگی و تشنگی خود را در روز قیامت به یاد آورید و به فقرا و نیازمندان صدقه دهید و به سالمندان احترام بگذارید. رحمت به کوچولوها. و بر زبانت رحم کن [از آن چه نباید گفت] و چشمانت را به چیزی که دیده نمی شود نگاه دار. و گوشهای خود را از آنچه نباید بشنوید بپرهیزید و بر یتیمان انسان رحم کنید تا بر یتیمان شما رحم کند و در پیشگاه خداوند از گناهان خود توبه کند و دستهای خود را به دعا بلند کنید. این زمان را به بهترین زمان روز تبدیل کنید.

خداوند به بندگانش با رحمت می نگرد و هرگاه او را دعا کنند اجابت می کند و چون او را می خوانند اجابت می کند و چون او را می خوانند اجابت می کند.

آهای مردم! درست است که روح شما به اعمال شما وابسته است. پس با استغفار، اسیر را رها کن و کمرت از گناهان سنگین شده است. بنابراین طول کمان را سبک کنید. بدان که خداوند به عزت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و نمازگزاران را عذاب نکند و در قیامت با آتش جهنم نترساند.

آهای مردم! هر کس از شما به روزه این ماه ایمان آورد، پاداش بنده بخشش و آمرزش گناهان گذشته اوست. پس گفته شد: یا رسول الله! همه ما بر این قدرت نداریم. فرمود: با افطار دادن به روزه‌دار از آتش بپرهیزید، هر چند نصف دانه خرما باشد. گرچه شربت آب باشد.

آهای مردم! هر کس از شما در این ماه کار خود را به خوبی انجام داده باشد، روزی که پا به آن گذاشته اید، از جاده عبور کند.

آهای مردم! هر کس در این ماه خدمت بنده و کنیزش را آسان کند، خداوند در قیامت حسابش را آسان کند، و هر که در این ماه بدی خود را باز دارد، خداوند غضبش را در روز قیامت از او باز دارد و کیست. از یتیم خودداری می کند خداوند او را در روز قیامت گرامی می دارد.

و هر کس در این ماه با خویشاوند خود آشتی کرد، خداوند او را در روز قیامت به رحمت خود وصل کند.

و هر که این ماه را رحمت کند، خداوند در روز قیامت او را بیامرزد. و هر کس در این ماه نماز مستحبی را بجا آورد از آتش آزاد می شود. و کسى که نمازهاى واجب را بجا مى آورد مانند کسى است که هفتاد نماز واجب را در ماههاى دیگر بجا مى آورد.

و هر کس در این ماه برای من صلوات فراوان فرستاد، خداوند وزن او را در روزی که ترازو سبک است، بسنجد. و هر کس در این ماه آیه ای از قرآن را بخواند ثواب ختم قرآن در ماه های دیگر را دارد.

آهای مردم! درهای بهشت ​​در این ماه باز است. از خدا بخواهید [این درها را] در را به روی خود نبندید که درهای آتش بسته می شود. از پروردگارت بخواه که آنها را به تو برنگرداند. و شیاطین اسیرند; از خدا بخواهید که آنها بر شما مسلط نشوند.

پروردگار مؤمنان (علیه السلام) فرمود: و من برخاستم و عرض کردم: یا رسول الله! بهترین روش ها در این ماه چیست؟ گفت: یا اباالحسن! با فضیلت ترین اعمال در این ماه، تقوای الهی است به آنچه خدا حرام کرده است.

سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم گریست. عرض کردم: یا رسول الله! چه چیزی باعث گریه شما شد؟ گفت: گریه می کنم برای آنچه در این ماه بر تو می آید. گویی می بینم که با پروردگارت دعا می کنی. و بدترین زن و شوهر اول و آخر پس از نکاح صمود قیام کرد و به تفاوتی که ریش تو را آلوده کرد زد. پس گفتم: این در سلامت دین من است. گفت: دین شما محفوظ است! سپس فرمود: یا علی! هر که تو را بکشد مرا می کشد و هر که تو را دشمن بداند مرا دشمن قرار داده است. زیرا تو از من هستی، مانند جان من، و سایه تو از سایه من، و تو سرپرست و خلیفه من بر قوم من هستی!

در ماه رمضان مؤمنان با کارت «ای مومنان!

1- میزبان خداست و شخصاً مهمانان را دعوت کرده است.

2- وسیله قبولی، شب قدر، نزول قرآن، نزول ملائکه، استجابت دعا، لطافت روح و دوری از جهنم است.

3- زمان قبولی، ماه رمضان است که طبق روایات، اول آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخرش ثواب است.

4- نحوه به دست آوردن شب قدر به گونه ای است که حاجت یک سال مهمانان برآورده می شود و زمین به نزول ملائکه در شب قدر آراسته می شود.

5. غذای این ماه غذای روح است که برای رشد معنوی لازم است نه غذای بدن. غذای این مهمانی، آیات قرآن است که تلاوت یک آیه آن، مانند تلاوت کل قرآن در ماه های دیگر است.

ماه زیبا و پربرکت رمضان یکی از نشانه های بارز اتحاد و همبستگی مسلمانان در سراسر جهان است. در آغاز ماه رحمت، مسلمانان از هر کشور و نژاد با شور و احترام فراوان از او استقبال کردند. مناسک روزه ماه مبارک رمضان مانند مناسک پرشور حج، مناسک مشترک و وحدت بخش در میان همه مذاهب و مذاهب اسلامی است و همه مسلمانان به نام امت اسلامی حول یک محور گرد هم می آیند.

از آنجا که احکام و برنامه های روزه در نقاط مختلف جهان در ماه رمضان یکسان است، مرزهای جغرافیایی و تفاوت های نژادی بین اعضای امت اسلامی فاصله ایجاد نمی کند. می توان گفت رمضان ماه وحدت قلوب و قرب ملت های مسلمان است. هر مسلمانی خود را عضو یک امت بزرگ و متحد می داند و با دیگر مسلمانان روزه دار که در دورافتاده ترین نقاط جهان در اقلیت زندگی می کنند احساس اتحاد می کند.

رمضان ماه محبت و مناجات با پروردگار مهربان است. در این ماه خداوند خادمان فراموش شده و نیازمند را به ضیافت نور و شادی بر خواننده بخشش و رحمت بیکران خود دعوت کرده است. عید سرشار از معنویت، کمال و معرفت، علم به آداب، شایسته میهمانان است و رعایت آن بر لذت آنان می افزاید.

اهمیت ماه مبارک رمضان به حدی است که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را بهشتی توصیف کرده و می فرمایند: در این ماه وارد بهشت ​​این سفره الهی شوید. عده ای وارد همان سی روز می شوند و برخی دیگر به برکت این سی روز هر سال «و بعضی تمام عمر می گذرانند، بعضی بی خبر از آن می گذرند که مایه حسرت و زیان است».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید