غرب عمداً به بحران اقتصادی در افغانستان دامن می زند

زمان: 18:15
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1786472

سخنگوی دفتر طالبان قطر در مصاحبه ای گفت: اگر به این رویه نگاه کنید، وضعیتی را خواهید دید که کشورها رسما رهبری طالبان را به رسمیت می شناسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سهیل شاهین، سخنگوی دفتر قطری طالبان به خبرگزاری آناتولی گفت: “من موافقم که ما مشکلاتی داریم، اما این مشکلات مشکلی نیست که بقای ما را تهدید کند.” بیست سال پیش ما مقاومت آمریکا و 54 کشور دیگر را از صفر شروع کردیم و غرب عمداً به بحران اقتصادی در افغانستان دامن زد.

سخنگوی دفتر قطری طالبان هدف اصلی طالبان را غلبه بر مشکلات اقتصادی عنوان کرد: متأسفانه قبل از اینکه ما به قدرت برسیم، خزانه دولت و بانک ها خالی بود. اون ما بودیم با این حال ما همچنان از منابع خودمان مانند درآمدهای گمرکی و مالیاتی به کارمندان و برخی وزارتخانه ها حقوق پرداخت می کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برخی کشورها وعده کمک مالی به افغانستان داده اند، گفت; این کمک رسید یا چقدر رسید؟ وی گفت: آیا کشورهای غربی قصد دارند به شما فشار بیاورند؟ بله، آنها می خواهند ما را دچار مشکل اقتصادی کنند». یک بحران انسانی در افغانستان وجود دارد. زمستان سختی در انتظار ماست. کمک ها باید فوراً برسد زیرا مردم افغانستان در وضعیت بسیار سختی قرار دارند.

شاهین در پاسخ به سوالی درباره بی کفایتی طالبان در برابر داعش در افغانستان گفت: مسئله داعش مشکلی نیست که طالبان نتوانند بر آن غلبه کنند. به نظر ما داعش گروهی نیست که خیلی مهم باشد. طالبان این قدرت را دارند که با آنها بجنگند و تمام بازی ها و نقشه های آنها را شکست دهند. تبلیغات علیه مردم افغانستان و طالبان و به نفع داعش است، اگر این تبلیغات تمام شود، می بینید که مشکل داعش زودتر حل می شود. کاری که داعش می خواهد با شورش و حمله به یک دولت اسلامی انجام دهد، قابل درک نیست. به گفته داعش، آنها هم حکومت اسلامی می خواهند. نظام اسلامی وجود دارد. در طول اشغال، آنها چنین حملاتی را علیه مهاجمان سازماندهی نکردند.

سخنگوی طالبان با بیان اینکه بسیاری از کشورها با طالبان رابطه دارند، گویی به آن اذعان دارند، افزود: ما با سفرای 15 کشور اروپایی دیدار کردیم، آنها به صورت جمعی گفتند که با شما همکاری می کنیم. وزیر امور خارجه چین همچنین با امیر هان متکی سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان دیدار کرد. وزیر چین در این دیدار اعلام کرد که قصد دارند با طالبان همکاری کنند.

وی افزود: همچنین با توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان همکاری خواهیم کرد و در آینده نزدیک با وی دیدار خواهیم کرد. در واقع همه کشورها طوری با طالبان همکاری می کنند که گویی رسما به رسمیت شناخته شده اند، اما مشخص است که به طور رسمی به رسمیت شناخته نشده اند. اگر در عمل به آن نگاه کنید، وضعیتی را می بینید که در آن رهبری طالبان رسما به رسمیت شناخته می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید