فائسه هاشمی: چرخش قدرت در سراسر کشور لازم است

فائسه هاشمی: چرخش قدرت در سراسر کشور لازم است

روز جدید فائزه هاشمی در گفتگو با خبرنگار انصاف نیوز به بررسی آخرین تغییرات در حزب کارگزاران پرداخت. او می گوید که گلام حسین کرباشی در آن دوره نامزد دبیرکلی نشد و در صورت کاندیداتوری می تواند مجدداً انتخاب شود.

این عضو حزب کارگزاران نیز معتقد است که انتخاب سید حسین مرعشی تغییر محسوسی در حزب ایجاد نمی کند و تغییرات – در صورت وقوع – همه داخلی خواهد بود.

وی این تغییرات را تغییرات طبیعی می داند که لازمه تغییر و چرخش نخبگان و پویایی یک نظام و حزب است.

فائزه هاشمی: گروه کارگزاران متشکل از تکنوکرات ها و مدیرانی است که سال ها این حزب موسس را ایجاد کرده اند و با عقل سلیم آن را پیش برده اند. آقای مرعشی که اکنون دبیرکل است، قبلاً در تصمیم گیری ها شرکت کرده است یا آقای کرباشی که در حال حاضر دبیرکل نیست، احتمالاً به حضور خود ادامه خواهد داد. اینطور نیست که در کن ناهماهنگی در حزب وجود داشته باشد و ما معتقدیم که چنین تغییراتی رخ خواهد داد.

هیچ کس فراموش نمی کند که آقای کرباشی یکی از چهره های کلیدی در موفقیت حزب کارگزاران در ایجاد آن و برای سال های بعد بود. طبیعتا او همچنان جایگاه ویژه خود را دارد. این تغییرات طبیعی است، لازم نیست همیشه یک نفر باشید، باید تغییر کنید و نخبگان را تغییر دهید. همان کارهایی که ما اصلاح طلبان برای کشور انجام می دهیم، باید در احزاب خودمان هم همین کار را انجام دهیم. بنابراین من این تغییر را ساده نمی گیرم و آن را عادی و روتین می دانم. در نهایت هر سال کنگره تشکیل می شود، تعدادی از اعضای شورای مرکزی تغییر می کنند. هیئت مدیره و دبیرکل هر سال رای می دهند و حالا هم همین کار را کرده است.

این تغییر ممکن است مثبت باشد، اما زیاد اتفاق نخواهد افتاد، زیرا آقای مرعشی در تمام این سال ها در کنار آقای کرباشی بوده است. یعنی آدم جدید و متفاوت نیست، همان مسیر و شرایط دلال ها حفظ می شود.

اگر نظر آقای کرباسچی را مناسب می دانید، چرا این موضوع تغییر کرده است؟

آقای کرباشی خودشان کاندید نشدند، شاید اگر می آمدند دوباره رای می دادند. یعنی در صورت معرفی می توانستند رای دهند یا رای نیاورند.

دوم، به هر حال تغییر لازم است. یعنی تغییر یکی از اصول حکمرانی است، اما تغییر چهره نیست، تغییر ضمنی باید آرام آرام صورت گیرد تا سازمان یا این کشور همیشه پیشرو و پویا باشد. این تغییرات به پویایی حزب و هر سازمان کمک می کند. دلیل ما هم اینجا بود.

بعداً در دنیا – البته ما با دنیا و کشورهای پیشرفته و احزاب این کشورها خیلی فاصله داریم – حتماً دیدید که نخست وزیر منتخب استعفا داد و گفت چون من با این نظام جدید موافق نیستم و هستم. رای نداده، نمی توانم نامزد شوم و می روم.

فرض کنید یک حزب ببازد و حزب دبگری برنده شود، معمولاً رهبر آن حزب تغییر می کند. شکستی که رخ داد نشان می‌دهد که حزب نیاز به جهت‌گیری و پویایی جدید دارد و رهبر نمی‌تواند این حزب را به این سبک اداره کند، زیرا مدتی است که بوده و شکست خورده است.

حزب کارگزاران نیز در دو انتخابات مجلس در سال 1377 و ریاست جمهوری در سال 1400 شرکت کرد و آرای مناسب مردم را کسب نکرد. مشکلی نیست، این تغییرات برای حفظ پویایی حزب رخ خواهد داد. می تواند به روز باشد و به سمت جلو حرکت کند. می خواهم بگویم این تغییرات را نباید منفی دید و حتما پشت پرده مشکل بوده است. من این چیزها را بدیهی می دانم و اگر تغییر صورت نگیرد به نظرم عجیب می آید.

آقای کرباشی تبدیل به نماد اصلاح طلبان شده است که نسبت به سایر اقشار اصلاح طلبان معتدل تر و مناسب تر است، نظر شما در این مورد چیست؟

به طور کلی حزب کارگزاران عمدتاً از این نوع است، مثلاً با حزب اتحاد و برخی احزاب اصلاح طلب دیگر کمی تفاوت دارد. از آنجا که مدیران آن مدیران باتجربه هستند، آنها مدیران تکنوکرات هستند. اینها بیشتر تکنوکرات هستند تا سیاستمداران. به همین دلیل طبیعتاً متفاوت است. من این را قبول دارم.

البته من به عنوان یک شخص حقیقی – نه حزبی – چنین سمت هایی ندارم. اما حزب کارگزاران نیز چنین است.

آقای مرعشی چطور؟

ضمناً آقای مرعشی نسبت به آقای کرباشی با سایر احزاب اصلاح طلب ارتباط قوی تری داشت.

به نظر شما آقای کرباشی نسبت به آقای مرعشی معتدل تر است یا محافظه کارتر؟

نه! آنها دیگر محافظه کار نیستند. اینها ویژگی های شخصیتی هستند. آقای مرعشی از نظر رفتاری و شخصیتی گرمتر و جذابتر از آقای کرباشی است. به همین دلیل زمانی که دبیرکل و رئیس کمیته سیاسی و سخنگویی نبود، همین روابط را با احزاب داشت و اکنون نیز به عنوان دبیرکل چنین روابطی با احزاب خواهد داشت. باز هم طبیعتاً مهم نیست.

آیا می توان تحلیل کرد که بعد از دبیرکلی کارگزاران به حزب اتحاد نزدیکتر شوند؟

نه! چون در همان زمان آقای مرعشی آن ارتباطات را ایجاد می کرد. بنابراین تغییر آنقدر اتفاق نیفتاده است که معتقد باشیم حالا با آمدن آقای مرعشی، عوامل سیاست متفاوتی خواهند داشت. شاید تغییرات داخلی بیشتر از تغییرات خارجی بوده است. حالا باید ببینیم چه می شود. شما نمی توانید قضاوت کنید زیرا این اتفاق افتاده و من خودم در جلسات شرکت نکرده ام.

فکر می کنید آقای مرعشی دبیرکل چه تغییراتی در حزب ایجاد کند؟

این یک تغییر عمیق نخواهد بود، البته چنین تغییراتی یک سری جنبش های جدید و امیدوارکننده ایجاد خواهد کرد. ماندن در قدرت و موقعیت باعث عدم پویایی می شود. به همین دلیل است که همیشه می گوییم چرا برخی از مسئولیت های مهم کشور تغییر نمی کند، عدم تغییر رکود ایجاد می کند و تغییر باعث پویایی می شود.

آیا فشار خارجی برای ایجاد این تغییر وجود داشت؟ مثلا از طرف های دیگر؟

من دو سال است که به مهمانی نرفته ام و شاید متوجه نشده باشم. اما از دیگران چیزی نشنیده ام. آخرش ربطی به احزاب دیگه نداره چرا باید فشار بیارن؟!

امیدوارم در سیاست های کشورمان تغییراتی ایجاد شود تا بتوانیم از بن بستی که در آن قرار داریم خارج شویم. تغییر خوب و دگرگون کننده است. می تواند شرایط جدیدی را فراهم کند. در کشور ما نیاز به تغییراتی داریم که منجر به تغییر سیاست شود و این تغییر سیاست با این بستر موجود و تکرار این افراد و تکرار این افکار نمی تواند اتفاق بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید