فابیو جانواریو مقابل ششمین قهرمانی پرسپولیس

فابیو جانواریو مقابل ششمین قهرمانی پرسپولیس

فابیو جانواریو که در سپاهان، استقلال و فولاد عملکرد تدافعی داشت، سرانجام به دلیل مصدومیت زودتر از موعد از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او پس از سال ها دوباره به ایران آمد و دقایقی مهمان روی آنتن بود تا در مدت حضورش در این تیم ها درباره مسائل مختلف صحبت کند.

او در ابتدای گفتگوی خداحافظی خود با فوتبال گفت: ما با اطرافیان و دوستان نزدیکم در مورد آن (مصدومیت) صحبت کردیم و من دو سال (از سر ناامیدی) اصلا فوتبال نگاه نکردم. جهان اما خب نظرم عوض شد و از دو سال پیش دوباره شروع به تماشای فوتبال کردم، به خصوص بازی های ایران و تیم سابقم (استقلال).

هافبک سابق با امیدواری به قهرمانی شاگردان فرهاد مجیدی در این فصل خاطرنشان کرد: انتظار دارم استقلال امسال بعد از مدت ها بالاخره قهرمان شود. شرایط تیم را دیدم و می دانم که امسال رقابت خوبی با پرسپولیس وجود دارد و معتقدم امسال می توانند به این رسالت (قهرمانی) عمل کنند.

جانواریو به نکته جالبی اشاره می‌کند و امیدوار است که استقلال مانع از قهرمانی پرسپولیس در ششمین دوره مسابقات شود: از برزیل که بازی‌ها را تماشا می‌کردم تعجب کردم که چه اتفاقی برای تیم‌های دیگر مانند استقلال که پرسپولیس فقط برد می‌برد، اما امسال فکر کردم. پایان فصل تیمی غیر از پرسپولیس قهرمان می شود. می دانی، من نگران این هستم که به خاطر این علامت 6، امسال برای بار ششم برنده شوم!

وی درباره ناکامی برخی برزیلی های شاغل در فوتبال ایران گفت: درباره بازیکنان خارجی شاغل در ایران این موضوع را زیاد بررسی کرده ام. یکی از نکات مهم تطبیق و هماهنگی با فرهنگ اینجاست که برای نشان دادن بهترین عملکرد بسیار موثر است بازیکن باید بداند کجاست و فرهنگ و تفکر خود را سریع هماهنگ کند و شرایط خوبی را دنبال کند. این حرف جدیدی است که در مورد بازیکنان برزیلی گفته می شود و من هم با آن موافقم. اما این مربوط به ذهن بازیکنان است و هرکسی می تواند ذهن خود را کنترل کند و ما نمی دانیم در ذهن بازیکنان چه می گذرد.

واکنش ستاره برزیلی سابق استقلال در شکست تیم ملی اش مقابل آلمان با هفت گل نیز جالب توجه است. او درباره شب و احساساتش گفت: «این بدترین شب در تاریخ برزیل بود.» هیچ یک از ما برزیلی ها آن شب را فراموش نمی کنیم و نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است. و با این حال بازیکنان و مربیانی که در این مسابقه حضور داشتند، وقتی با رسانه ها و مردم روبرو می شوند، از خود می پرسند که چه اتفاقی افتاد و چرا در این دیدار (در مقابل آلمان) این گونه بودید. این بدترین شب در تاریخ برزیل بود و همه ما شوکه شده بودیم. همه با خانواده و دوستان به تماشای مسابقه نشستیم، اما فکر نمی کردیم این اتفاق بیفتد. با خود گفتیم این تیم ملی برزیل است؟ چه اتفاقی افتاد که این نتیجه ثبت شد؟ همه ما واقعا شوکه شده بودیم و نمی توانستیم آن را باور کنیم. افتضاح و باور نکردنی بود. شاید اگر یکی دو بر صفر باختیم، قابل قبول تر بود، اما اصلاً به این نتیجه مسلط نشده ایم که بخواهیم ناراحت شویم. اصلاً متوجه نشدیم که می خواهیم اینقدر ناراحت باشیم.

و گل قهرمانی با پیراهن استقلال به پیام مشهد. او درباره آن قهرمانی نوستالژیک با کالانوی گفت: اگر کسی از من بپرسد بهترین لحظه فوتبالت کی بوده که واقعا جادویی بوده، این گل را به خاطر می آورم. بعد از تساوی با سایپا امیدمان را برای قهرمانی در لیگ از دست دادیم. اما در راه مشهد برای بازی با پیام، اعتماد به نفس پیدا کردیم و فکر می کنم این گل هدیه ای از طرف خداوند به من بود. همه ما در دوران فوتبالی خود لحظات خاصی داریم و این گل یکی از آن لحظات خاص است که باعث شد بعد از این همه سال دوباره از من یاد کنم. وقتی این گل را زدم می دانستم که همه جشن قهرمانی خواهند گرفت و نام من در این تیم جاودانه خواهد شد. من قطعا روی ذهنم کار می کردم و سعی می کردم روی تمرکزم کار کنم. ما آن را تصویرسازی می نامیم. سعی کردم کار خوب و عملکرد خوبی که در بازی دارم را به تصویر بکشم. احساس بسیار خوبی بود، اما برخی از احساسات غیرقابل توصیف هستند و نمی توانم آدرنالینی که داشتیم را با کلمات توصیف کنم. اما باید بگویم که لحظه به لحظه خوشحال بودم و جشن گرفتم. در جاده، اتوبوس، هواپیما و تمام مسیر جشن گرفتیم و نمی توانم بگویم حس خوبی داشتیم و واقعاً قابل وصف نیست.

جیانواریو که در سپاهان و استقلال با کالانوی همکاری می کند، درباره شرایط فنی این مربی گفت: او روحیه پیروزی داشت و همیشه می خواست برنده شود و تیم را به جنگ و برد دعوت می کرد. من از بودن در کنار ایشان و شاگردانش چیزهای زیادی یاد گرفتم و همیشه قدردان زحمات ایشان هستم. بودن با او و افکارش باعث شد به دنبال موفقیت های زیادی باشید.

وی درباره جدایی از استقلال و حضورش در سپاهان نیز گفت: جوهره فوتبال این است که بین تیم ها حرکت کند و از خشونت و دشمنی و این مشکلات نیست. رفتم و دوباره شاگرد امیر قلعه نویی شدم که باعث پیشرفت و شکوفایی من شد و همین می تواند دلیل و راه حل کافی باشد. اگر یادتان باشد رفتم و شاگرد امیرگله نوح شدم و قهرمان لیگ شدیم. من شخصیت او و نحوه بازی با او را می شناختم، به او ایمان داشتم و می دانستم که با این رویکرد می توانیم دوباره قهرمان شویم.

و آیا امکان حضور در پرسپولیس وجود دارد؟ نه این مدل جابجایی دیگری است و امکانش نبود. درباره سری دوم حضور من در ایران (حضور در پرسپولیس) صحبت هایی شد. می دانید در زندگی فوتبالی صحبت های زیادی می شود که معمولا بازیکن را سردرگم می کند اما کم و بیش یک پیشنهاد بود. من همیشه از رقابت استقلال و پرسپولیس خبر داشتم و به خاطر احترامی که برای هواداران استقلال قائل هستم، هرگز به این انتقال فکر نکردم.

“بهترین زمان در فوتبال چه زمانی است؟” آن وقت است که گل می زنی و در این مرحله نمی توانی خودت را کنترل کنی. شما وارد این لحظه شده اید و می خواهید از آن لذت ببرید و نمی توانید خود را کنترل کنید. درست است که وقتی هواداران از من حمایت می کنند، تمام توانم را برای این هواداران می گذارم، اما من فردی هستم که به دنبال پیروزی هستم و به عنوان بازیکن برای پیروزی می جنگم. این لحظه (نتیجه) برای من فرقی نمی کند که حریف باشی یا شخص دیگری. اگر دقت کرده باشید من فقط جنگیدم و هدفم برد بود. برد بودن باعث خوشحالی بود نه گلزنی به تو (استقلال).

بازیکن برزیلی سابق استقلال درباره علاقه اش به ستاره آرژانتینی فوتبال جهان (لیونل مسی) گفت: این 100 درصد درست است و واقعیت دارد. گاهی اوقات یادم می‌آید که مسی یک بازیکن آرژانتینی است، زیرا سبک او شبیه یک بازیکن برزیلی است. فکر می کنم بازیکن برزیلی است که در کودکی او را به آرژانتین بردند! در مورد ترک بارسلونا؟ انتظار این تصمیم را نداشتم. این جوهره فوتبال است و گاهی ممکن است نتوانید دلیل برخی از تصمیمات را درک کنید، اما برای من تکان دهنده بود. فکر نمی کنم 10 سال دیگر کسی او را دنبال کند و فوق العاده است.

جیانواریو مدعی است مجیدی روند مربیگری بسیار خوبی را دنبال کرده و می تواند استقلال را به روزهای خوبی برساند: فرهاد از روزی که تمرینات را شروع کرده تا امروز روز به روز پیشرفت کرده است و فکر می کنم امروز به بلوغ رسیده است تا بتواند ارائه دهد. استقلال به قهرمانی من طرفدار فرهاد (مجیدی) هستم. او جدا از همه جور مربی بودن، با من مشکلات زیادی داشت و جدا از مربی بودن، او را به عنوان یک فرد هم قبول دارم.

آیا ژانویه با توجه به روحیه خوبی که داریم روزی می تواند به عنوان مربی کار کند؟ من اغلب به آن فکر می کنم و تعجب می کنم. بعد می گویم چرا نه و شاید در آینده ای نزدیک، اما باید برای این کار آماده شوم. حق با شماست و من معتقدم که باید این رفتار (اخلاق خوب) را کنار بگذارم. من مانند یک رهبر عمل می کنم که وقتی فریاد می زنم همه بازیکنان را می شمارد، اما در حال حاضر آن الگو را ندارم. اگر به رفتار و چهره مربیان در زمین نگاه کنید، همه به شدت عصبانی هستند و به نظر لحظه مرگشان است، اما من اصلا این سبک را قبول ندارم و نمی توانم رفتار کنم.

و در نهایت فرصت اتحاد ایران و برزیل در جام جهانی و پیش بینی نتیجه آن. جانواریو به این سوال پاسخ می دهد: من معمولا از برزیل حمایت می کنم، اما فکر می کنم این زوج به مرحله بعدی جام جهانی صعود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید