فاضل میبدی، استاد: چهاربانسوری نماد شرک و کفر نیست/حکومت باید به مردم اجازه دهد سنت های ملی را خودشان انجام دهند.

فاضل میبدی، استاد: چهاربانسوری نماد شرک و کفر نیست/حکومت باید به مردم اجازه دهد سنت های ملی را خودشان انجام دهند.

هر کاری که حکومت بکند اشتباه است، چه مراسم عزاداری امام حسین (ع) و چه مراسم چهارشنبه آخر سال، دولت باید سنت های ملی را کنار بگذارد و بگذارد مردم خودشان این کار را انجام دهند.
یکی از اعضای مجمع فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اینکه عده ای بخواهند با چهاربانسوری دست و پنجه نرم کنند، اشتباه است. وقتی حضرت علی (ع) مالک اشتر را به مصر فرستاد، نامه ای به نام مالک نوشت. او با سنت های مردانه به هم نمی ریزد، پس ما نباید سنت های مردان را به هم بزنیم. متوجه شدیم عده ای می خواستند در صحبت های خود بگویند چهاربانسوری اشتباه کرده است.»

به گزارش خبرآنلاین، در سال های اخیر برگزاری مراسم چهاربانسوری با مرگ افراد، قطع دست و پا، جراحت یا آتش سوزی همراه بوده است، در شش سال اخیر نزدیک به 50 نفر جان خود را از دست داده اند و هزاران نفر جان خود را از دست داده اند. مجروحان، فقط در سال گذشته 19 نفر جان باختند و 2834 نفر از مجروحان روز چهارشنبه بودند که جالب اینکه 78 درصد این مجروحان و 9 نفر در روز برگزاری مراسم بوده است.

رعایت نکات ایمنی قطعا می تواند این آمار را کاهش دهد اما قبل از آن باید مردم و دولت برای برگزاری این رویداد به توافق برسند، در سال های گذشته بارها گفته شده است که اگر چاهنشابسوری به طور رسمی مورد پذیرش مسئولان قرار گیرد، آتش بازی استاندارد و این امر باعث کاهش کشته ها و مجروحان شده است و یا حتی برخی معتقدند ایجاد محدودیت هایی مانند مقاومت در برابر برگزاری یا تکذیب چنین مراسمی از طرق مختلف مانند اینکه روز چهارشنبه مخالف دین و مذهب است، باعث اصالت از افروختن آتش شده است. پرتاب و انفجار اجسام منبع آتش تغییر کرده و در نتیجه بر تعداد مجروحان و کشته شدگان افزوده خواهد شد.

چهاربانسوری نماد شرک و کفر نیست

محمدتقی فاضل میبدی، عضو جامعه فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم در این خصوص به خبرآنلاین گفت: «این که چیزی را دینی بنامیم، تصور اشتباهی است. بخشی از فرهنگ یک جامعه مربوط به سنت هایی است که دستاورد دینی نیست، اما ممکن است دستاورد فرهنگ یک جامعه باشد و چه از باورهای دیرینه مردم باشد، دین هرگز با این سنت ها در تضاد نیست مگر اینکه مبتنی بر شرک و کفر باشد. مثلاً دین با پرستش آتش در تضاد است، اما آتش را به عنوان نماد اندیشه بشری ملامت نمی کند. چهارشنبه نه نماد شرک و کفر است و نه نماد چیزی است که با دین در تعارض باشد، بخشی از فرهنگ مردم ایران و فرهنگ کهن است، بالاخره ایرانیان چهارشنبه آخر سال را گرامی داشتند، پس اگرچه بسیاری از چیزها دینی نیستند، اما با دین نیز در تضاد هستند. آنها نیستند.”

این استاد دانشکده و دانشگاه ادامه می دهد: اینکه عده ای بخواهند با چهاربانسوری دست و پنجه نرم کنند، اشتباه است، حضرت علی (ع) وقتی مالک اشتر را به مصر فرستادند، نامه ای به نام مالک نوشتند که در آن احادیث به هم نخورد. از مردم، پس نباید با سنت های مردم دست و پنجه نرم کنیم، بعضی ها می خواهند در صحبت هایشان بگویند چهارشنبه اشتباه است، من معتقدم چهارشنبه جزو سنت های دیرینه ماست و به هر حال باید این سنت ها حفظ شود، همانطور که پیامبر اسلام برخی از سنت های دیرینه اعراب مانند جنگ نکردن در ماه های حرام را حفظ کردند، یکی از سنت های قدیمی مردم آن زمان این بود که چهار ماه از سال جنگ نشود، همچنین تفکر منطقی. پس اسلام این مورد را حفظ کرد. ما باید این روز را به عنوان روز شادی مردم نگه داریم زیرا مخالف دین نیست.»

دولت باید به مردم اجازه دهد که سنت های ملی را خودشان حفظ کنند

فاضل میبدی تصریح کرد: اینکه برخی از آقایان در صحبت های خود با چهاربانسوری موضوع را سیاسی می کنند، دخالت در این سنت اشتباه است، اینکه می گوییم چهارشنبه سوری یا نوروزی اسلامی می خواهیم، ​​اشتباه است، زیرا چهارشنبه و نوروز رویدادهای ملی است و … مردم و دولت باید آن را به درستی رعایت کنند، اگر همه اجازه دهند این مراسم بر اساس سنت دیرینه ای که مردم آن را جشن می گرفتند برگزار شود، اشکالی ندارد، هر کاری که دولت وارد آن شود اشکال دارد، چه عزاداری باشد. مراسم امام حسین (ع) و چه مراسم چهارشنبه آخر سال است، دولت باید سنت های ملی را کنار بگذارد و بگذارد مردم خودشان این کار را انجام دهند، در این شرایط این است که اگر کسی بخواهد سوء استفاده کند، دولت باید متوقف شود، اما اگر بخواهد مداخله کند، فکر نمی‌کنم این کار درستی باشد.»

یکی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم می گوید: همچنین یکی از اشتباهاتی که مردم مرتکب می شوند این است که گاهی سعی می کنند مسائل فرهنگی را سیاسی کنند، این اشتباه است که فردی بخواهد در مورد چهاربانسوری یک اتفاق سیاسی بسازد در حالی که گذشته مردم است. برای چهاربانسوری.» از هیزم و هیزم برای آتش استفاده می کردند که خیلی خطرناک نبود، اما الان از مواد منفجره استفاده می کنند که کار خوبی نیست، متأسفانه عده ای رعایت نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید