فاضل میبدی: در هیچ جای دین توصیه نشده است که مردم از روی اکراه به اسلام روی آورند

محمدتقی فاضل مبدی در گفتگو با نواندیش با بیان اینکه باید بدانیم در این عصر هیچ اجباری نیست، گفت: اگر واقعاً مشکلی وجود دارد، بنشینیم و به یک نتیجه منطقی برسیم تا با خرد جمعی مشکل را حل کنیم».

آیا حجاب اجباری است یا خیر؟ گروهی بر این باورند که حجاب نقطه برجسته اسلام است و گروهی دیگر بحث «آزادی» را مطرح می کنند.

در اینکه اسلام زنان را به حجاب دعوت کرده است، بحثی نیست. اما دستاویز قرار دادن این موضوع برای اقدام و برانگیختن نارضایتی زنان قطعاً نه تنها مثمر ثمر نیست، بلکه نوعی بدبینی نسبت به شرع و بی اعتمادی به نظام ایجاد می کند. اصولاً این را باید در نظر داشت، اجبار با نفس در تعارض است و باید مراقب بود که این موضوع به بحران تبدیل نشود.

* گروهی اما حجاب را مشکلی می دانند که نمی توان آن را نادیده گرفت.

این دلیلی برای انجام کاری نیست. امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول اسلام است و همه باید آن را جدی بگیریم. اما اگر مثلاً برای نهی از منکر اقدامات شدیدی انجام دهیم، یا کسی به خود اجازه دهد که علناً در مورد مشکلات خصوصی شخص دیگری، توأم با رفتار خشونت آمیز نظر بدهد، نه تنها موجب امر به معروف، بلکه نهی از منکر نیز می شود. موفق نمی شود، بلکه باعث ایجاد شکاف بین بسیاری از افراد می شود.مردم با تشریفات مذهبی می شوند. مثلاً این ادعا که سازمان ها، بانک ها و …. به زنان کم حجاب خدمت ندهید، می تواند تصمیم بسیار خطرناکی تلقی شود. این نوع تبلیغات حجاب نشانه بارز ضد تبلیغاتی است و بسیاری از افراد را به سمت موضع منفی خاص در مورد حجاب سوق می دهد. در هیچ جای دینی توصیه نشده است که مردم با اکراه به دین بیایند.

دلیل اصرار شما بر این رویه خشن چه می تواند باشد؟

برخی افراد افراطی در بررسی مسائل مختلف فقط از یک زاویه به ماجرا نگاه می کنند و به همین دلیل هیچ ربطی به پیامدهای منفی رفتار خود ندارند! اصرار بر این روش هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل می کند. نمونه آن درگیری هایی است که در کوچه ها و خیابان ها بین گروه های مختلف مردم به وجود می آید. بدتر از این نمی شود، روزهایی که مردم دچار انواع و اقسام مشکلات هستند، سر حجاب یا مسائل دیگر با هم دعوا می کنند. ما در کشور بحران های زیادی داریم و وقتی مردم در چنین شرایطی جان خود را از دست می دهند، هیچ چیز بدتر از این را نمی توان تصور کرد. جالب است که در بحث حجاب گاهی شاهد بد زبانی و بد رفتاری هستیم. علاوه بر این، اسلام به ما توصیه کرده است که در زبان و رفتار خود احترام بگذاریم.

* برخی می گویند با وجودی که در بحران اقتصادی گرفتار شده ایم، منطقی نیست که روی حجاب حساس باشیم.

بدیهی است که مردم در هر جامعه ای از حاکمان انتظار آرامش مالی دارند. ای کاش شرایط به گونه ای می شد که عشرهای مختلف به معیشت می رسید، زیرا در این صورت مشکلات دیگر به راحتی حل می شد. یعنی وقتی خانمی دغدغه مالی بی پایان دارد، حجاب یا مشکل دیگری را در اولویت می بیند. البته این را هم باید گفت، یک مشکل نمی تواند دلیلی بر نادیده گرفتن مشکلات دیگر باشد.

نقش دولت مستقر در شرایط کنونی چیست؟

هر مشکلی که به نحوی به مردم و آسایش مردم مربوط می شود، دولت ها باید به فکر آن باشند و تمام تلاش خود را برای حل مشکل به کار گیرند. آقای رئیسی که با شعار انقلابی آرای مردم را به دست آورد باید بداند که انقلابی بودن یعنی کاهش مشکلات مردم به کمترین حد ممکن. بنابراین دولت ها و رئیس دولت باید ارزیابی دقیقی از شرایط داشته باشند تا بتوانند راهکارهای لازم را برای حل مشکلات بیابند. کشور ما یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه است و کافی است نگاه کارشناسی داشته باشیم و به کار علمی توجه کنیم تا بتوانیم مردم را به شرایطی که شایسته است برسانیم.

*اخرین حرف.

توجه به حجاب مهم است اما باید بدانیم که در عصر امروز هیچکس مجبور به حجاب نیست. اگر واقعاً مشکلی وجود دارد، بنشینیم و به یک نتیجه منطقی برسیم تا با خرد جمعی مشکل را حل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید