فاطمه روحانی در آلمان پناهنده شد

مهاجرت روحانی به آلمان و درخواست پناهندگی وی در این کشور در ادامه سلسله مهاجرت های ورزشکاران ایرانی است که در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است. فاطمه روحانی ظاهرا به دلیل مسائل سیاسی ایران را ترک کرده و درخواست پناهندگی داده است. او یکی از ورزشکارانی بود که در جریان اعتراضات نیمه دوم سال گذشته در اینترنت پست های خبری منتشر کرد. خودش گفته است که قصد بازگشت به تیم ملی ایران را دارد. اما به دلیل همین فعالیت ها و البته گذاشتن یکی دو عکس بدون حجاب، مانع شدند. ملی پوش اسبق ایران به طور کلی از ایجاد مشکل در مسیر خود می گوید. اما خیلی مفصل نیست.

به هر حال رفتن او هر چند آخرین مهاجرت یک ورزشکار است، البته از نوع قدیمی. اما شاید آخرین آنها نباشد.

صرف نظر از موضوعاتی مانند دلایل و نیات ورزشکاران برای مهاجرت و پناهندگی یا درستی یا نادرستی آن، اتفاقی که در این بین باعث تعجب شد، انتخاب مقصدی به نام ایالت آلمان است. این مقصد اروپایی در ماه ها و سال های اخیر به طرز عجیبی به مقصد اصلی ورزشکاران ایرانی تبدیل شده است و هر روز بر تعداد ورزشکاران ایرانی پناهجو در آلمان افزوده می شود.

آخرین نفر از این افراد، فاطمه روحانی است. اما قبل از او نزدیک به 20 ورزشکار ایرانی به آلمان پناه بردند. نکته جالب دیگر این است که آلمان به مقصدی جذاب برای ورزشکارانی تبدیل شده که عمدتاً به ورزش های رزمی می پردازند. سیاست آلمان در خصوص اعطای پناهندگی به ورزشکاران ایرانی موضوعی است که نیاز به تخصص بیشتری دارد. اما به نظر می رسد این قسمت از درخواست های پناهندگی فراوان ایرانیان برای سفر به آلمان جدا نیست.

اگرچه اخیرا آمار جدیدی از درخواست مهاجرت ایرانیان به آلمان منتشر نشده است. اما در سال 2022، وزارت امور خارجه این کشور با اعلام فهرستی، اتباع ایرانی را پنجمین تابعیتی دانست که بیشترین درخواست مهاجرت به آلمان را داشته اند. تعداد ورزشکاران نخبه که به آلمان مهاجرت می کنند در مقایسه با سایر کشورها و قاره ها درصد بسیار بالایی است و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

البته چند تن از معروف ترین ورزشکاران ایران نیز به آن کشور پناه برده اند. کیمیا علیزاده گل سرسبد این اداره است. او تنها دختر ایرانی است که موفق به کسب مدال المپیک شده و نام خود را در تاریخ ورزش ایران ثبت کرده است. اما در سال 1399 در باخمن کیمیا به هلند رفت و سپس آلمان را ترک کرد و اعلام کرد که در آن کشور پناهنده شده است. اگرچه او نتوانست با پرچم آن کشور در المپیک توکیو رقابت کند. اما او توانست به بازی نیمه نهایی صعود کند و در نهایت به مقام چهارم بسنده کند.

سعید ملایی دیگر ورزشکار سرشناس و مطرح ایرانی است که پس از مهاجرت از ایران راهی آلمان شد. او در آنجا درخواست پناهندگی داد و سپس تابعیت مغولستان را برای آن کشور گرفت و مدال نقره المپیک را به دست آورد. درست است که این دو نفر از چهره های معروف ورزش ایران هستند که از آلمان درخواست پناهندگی داده اند. اما این لیست سطل ما است. در واقع ورزشکاران ایرانی زیادی هستند که از یک دهه اخیر به آلمان رفته اند. افرادی که علیرغم اینکه از طیف های مختلف ورزشی هستند؛ اما بیشتر آنها شامل ورزشکاران رزمی می شود.

اگرچه هیچ آمار 100 درصدی بین آنها وجود ندارد. اما تعدادی از ورزشکارانی که قبلا به آلمان رفته اند و در رسانه ها نامی از آنها برده نشده است عبارتند از: سامان بلاغی (عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر)، کسرا مهدی پورنیاد (تکواندو)، پریسا فرشیدی (تکواندو)، وحید سرلک (جودو). ) محسن غفار (جودو)، مینا علیزاده (روئینگ)، انوش جعفری گرزینی (کشتی)، مهدی جعفرزینی (کاراته)، مجید داداش (کشتی) و سعید فضل اولا (قایقران).

علاقه شدید آلمان به ورزشکاران ایرانی

حتی بررسی لیست ذکر شده در بالا پایان کار نیست. زیرا بسیاری از آنها قبل از تمایل جدید مهاجرت به آلمان ایران را ترک کردند. اما در ماه ها و سال های اخیر این رویه متوقف نشده و چند ورزشکار سرشناس ایرانی از آلمان درخواست پناهندگی کرده اند.

در سال 1400 خبر فرار امید احمدیسفا، ملی پوش بوکس ایران به آلمان رسید. این ورزشکار در آن زمان برای شرکت در مسابقات جهانی به همراه تیم ملی ایران به ایتالیا رفته بود و پس از ورود به آن کشور بدون اطلاع اعضای تیم ملی ایتالیا را به مقصد آلمان ترک کرد. پس از مدتی سکوت، 5 آبان 1400 بود که این بوکسور ملی پوش در گفتگو با چند رسانه خبر حضور خود در آلمان و درخواست پناهندگی خود در آن کشور را تایید کرد.

این عمل در سال 1401 ادامه یافت; یکتا جمالی، بازیکن تیم ملی وزنه برداری جوانان ایران اردیبهشت ماه سال گذشته پس از کسب مدال نقره مسابقات قهرمانی جوانان جهان در یونان، از آلمان درخواست پناهندگی کرد. کمی بعد پریسا جهانفکریان دیگر ملی پوش وزنه برداری بانوان ایران نیز از مهاجرت خود به آلمان خبر داد. مهر 1401 بهزاد امیدی قهرمان جوانان جهان و قهرمان شیتوکای کاراته آسیا که به همراه تیم کاراته اتحادیه شیتوریو شوکوکای ایران برای شرکت در مسابقات جام جهانی آزاد به اسلوونی سفر کرده بود، به همراه این تیم به ایران بازنگشت و به آلمان پناهنده شد. در عین حال در خبری عجیب به این موضوع اشاره شده است که بیژن کوشکی، مدافع سابق تهرانی استقلال نیز به آلمان سفر کرده و درخواست پناهندگی داده است.

البته هیچ کدام به اندازه ادعای پناهندگی عاطفه احمدی خبر ندادند. پرچمدار المپیک زمستانی ایران در بهمن ماه سال گذشته ایران را ترک کرد و با وجود اخباری مبنی بر پناهندگی وی در فرانسه، آلمان را ترک کرد و به این کشور درخواست پناهندگی داد. درست است که تعدادی دیگر از ورزشکاران ایرانی در همین مدت به قصد مهاجرت یا پناهندگی ایران را ترک کردند. اما واریانس آنها زیاد است. عده ای فرانسه، یکی دو نفر نروژ و اسپانیا و چند نفر کانادا و استرالیا را به عنوان مقصد انتخاب کردند.

این سوال شاید بهانه ای باشد برای اینکه بپرسیم چرا آلمان تا این حد به ورزشکاران ایرانی علاقه دارد و با درخواست پناهندگی آنها موافقت می کند. این سیاست در شرایطی مورد استفاده قرار گرفت که اولاف شولز، صدراعظم آلمان و رهبران 16 ایالت آلمان اخیراً اعلام کردند که با افزایش مهاجرت به آن کشور مقابله خواهند کرد. بر اساس گزارش های رسمی مقامات آلمانی، تنها در چهار ماهه اول سال 2023، حدود 101981 درخواست پناهندگی در آلمان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش 78 درصدی را نشان می دهد. تقریباً 218،000 درخواست در گذشته در آلمان ثبت شده است. سال، بالاترین تعداد از سال 2016-2015، با بیشترین تعداد مهاجران جدید از سوریه و افغانستان جنگ زده و پس از آن ترکیه و عراق. علاوه بر این، پس از حمله روسیه به این کشور، بیش از یک میلیون نفر از اوکراین وارد این کشور شدند.

دیدگاهتان را بنویسید