فراهم کردن شرایط برای جامعه‌پذیری مجدد و اشتغال زندانیان/ لزوم تغییر رفتاری و ساختاری برای بهبود وضعیت زندانیان


ساعت: 11:44
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1816901

غلامحسین محسنی اژه ای گفت: ایجاد شرایط و زمینه برای اصلاح، تربیت و اجتماعی شدن مجدد زندانیان، استخدام زندانیان، آزادی زندانیان، اجرای تسهیلات ارفاقی و ایجاد اقدامات فنی و قضایی برای استفاده از الزام آور الکترونیکی محکومان واجد شرایط از جمله رویکردهای تحول آفرین در زندان و وی. یک زندانی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای یکشنبه شب همزمان با تحویل سال 1401 به طور ناگهانی اعلام شد و حدود سه ساعت در زندان ساری حضور داشت. او این مدت را با زندانیان این زندان گذراند.

رئیس قوه قضاییه در بازدید از زندان ساری با تعدادی از مددجویان زندان ساری به صورت چهره به چهره گفت و گو کرد و با شنیدن دغدغه ها و نگرانی های آنان دستورات مربوطه را صادر کرد.

محسنی اجایی از سازمان زندان ها خواست تا پرونده زندانیان معوق را شمارش و برای بررسی و روشن شدن دلایل تاخیر به رئیس قوه قضائیه ارسال کند.

وی یکی از دلایل مراجعه مکرر خود به زندان ها و گفتگوی حضوری با زندانیان را کار قضات، بازپرس و مسئولان زندان دانست.

وی گفت: یکی از اهداف بازدید در محل از مراجع قضایی و زندانیان شناسایی و اصلاح فرآیندهای معیوب و مشکل زا در دستگاه قضایی است.

محسنی اجایی پس از درخواست برخی از زندانیان سابق برای دریافت امتیازات قانونی از جمله مرخصی و آزادی مشروط به آنها گفت: چه تضمینی وجود دارد که با ورود به جامعه و انجام اعمال مجرمانه چندین بار مرتکب جرم شده و مجرم شناخته شده اید و سردرگم نیستید.

در این بازدید با دستور رئیس قوه قضائیه کلیه نامه های دستگیرشدگان حاوی درخواست های آنان جمع آوری شد تا با جهات و ملاحظات قانونی مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مرخصی تعداد قابل توجهی از زندانیان برای دیدار با کانون خانواده در ایام نوروز، تاکید کرد: راه حل های حقوقی زندانیان شامل محکومان جرایم خشن و کسانی که امنیت عمومی را به خطر می اندازند نمی شود.

محسنی اجایی گفت: با توجه به دلایل ملی و مذهبی فراوانی که در کشور ما وجود دارد، سعی کنید شاکیان خصوصی خود را مجاب کنید که نامه شما را در لیست عفو قرار دهند و از تکرار تخلف در ایام تعطیل خودداری کنند.

وی گفت: سعی کنید احکام را اجرا کنید. تکلیف آن دسته از احکام قصاصی که از زمان وقوع جرم و صدور حکم تا امروز صادر شده و شخص مذکور مجازات دیگری ندارد، ضروری است. «خیر، باید اقدامات لازم انجام شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: افرادی که مسئولیت همکاری با خانواده زندانیان را در زندان برعهده دارند باید آموزش های لازم را دیده و با آغوش باز با خانواده زندانیان مواجه شوند.

محسنی اجایی ادامه داد: در مواردی که بازداشت متهم ضرری نداشته باشد و ترس فرار یا تبانی وجود نداشته باشد و یا تحقیقات کوتاه باشد و بخواهند فرد را برای تکمیل تحقیقات و جمع آوری اطلاعات بازداشت کنند، بازداشت موقت است. دستور نباید صادر شود زیرا کار قطعاً بیش از فایده است.

وی گفت: اگر فردی بازداشت موقت است و ممکن است پس از مدتی آزاد شود باید سریعاً آزاد شود و در این گونه موارد نباید منتظر پایان مدت بازداشت موقت باشیم و سپس بازداشت شدگان را آزاد کنیم.

به گفته محسنی اجایی، گاهی یک شبه رفتن به زندان و بازداشت می تواند زندگی مردم را تباه کند، بنابراین کادر قضایی باید تا حد امکان شرایطی را فراهم کنند که فرد با قرار وثیقه آزاد شود یا موضوع را به دادگاه بکشاند. به وکیلش اطلاع می دهد

قاضی گفت: اقدامات مربوط به جمع آوری اسناد و ارجاعات باید قبل از بازداشت فرد انجام شود و پس از اجرای قرار بازداشت، برای جمع آوری اسناد و مدارک تازگی نداشته باشد.

رئیس قوه قضائیه گفت: باید شرایط اصلاح، آموزش، جامعه‌پذیری و اشتغال زندانیان فراهم شود و این امر با تعداد زیاد زندانیان امکان‌پذیر نیست، بنابراین دادستان‌ها بر زندان‌ها، دادسراها و سازمان‌های زندان نظارت دارند، بنابراین یک فرد کسی که نیازی ندارد در زندان است.آزادی تا آنجا که ممکن است و طبق قانون.

رئیس قوه قضائیه گفت: در کنار لزوم افزایش تعداد ناظران زندان که باید در دستور کار قرار گیرد، لازم است روندی ساماندهی شود که به نامه ها و درخواست های آنان به سرعت و فوری پاسخ داده شود. شرایط به گونه ای نباشد که نامه و درخواست قاضی ناظر زندان برای مدت طولانی بی پاسخ بماند و در اجرای احکام پاسخی دریافت نشود.

در این بازدید برخی از محکومان از بیان نگرانی ها و نگرانی های خود در صحن علنی عاجز بودند و درخواست ملاقات خصوصی با رئیس قوه قضائیه را داشتند که با مجوز حجت الاسلام محسنی اعجایی صورت گرفت.

بهبود وضعیت زندانیان و بازداشت شدگان یکی از نکات همیشگی حجت الاسلام محسنی اجایی است که اخیرا شخصاً از هفت زندان در سراسر کشور بازدید کرده است. زندان مرکزی ایلام، زندان رجاه شهر، زندان دماوند، زندان اوین، زندان مرکزی مشهد، زندان مرکزی اصفهان و زندان ساری ندامتگاه‌هایی هستند که توسط رئیس کل دادگستری مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در جریان این توهین‌ها لزوم ایجاد تغییرات رفتاری و ساختاری در امنیت و ارتقای زندان احساس می‌شود. وضعیت زندانیان در مناطق مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.

«ایجاد شرایط و زمینه های اصلاح، آموزش و اجتماعی شدن مجدد زندانیان»، «به کارگیری زندانیان»، «بازداشت»، «اجرای تسهیلات ارفاقی» و «ایجاد اقدامات فنی و قضایی برای استفاده از بازداشت الکترونیکی برای محکومان واجد شرایط» «از جمله رویکردها هستند، این تغییر مقوله زندان و حبس است که رئیس قوه قضاییه بر آن تاکید جدی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید