رعایت عفاف و حجاب در تحکیم بنیان خانواده موثر است / رابطه تغییر حجاب و عفاف با تحول و توسعه ساختاری جامعه


ساعت: 10:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882494

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین موضوعاتی که در بحث حجاب، عفاف و حجاب می توان به آن اشاره کرد، بحث تحول ساختاری و توسعه جامعه است، گفت: با توسعه و تحول ساختاری، خیلی چیزها از جمله ارزش ها تغییر می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیده طبی پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در گفت و گو با خبرنگار خاورستان درباره اهمیت عفاف و حجاب و آثار آن گفت: حجاب یکی از واجبات دینی در متون اسلامی است و در آیات و روایات به آن اشاره شده است. و زندگانی اهل بیت (علیهم السلام) اینکه ما در منابع دینی و تاریخی درباره حجاب سؤالات و مباحث زیادی داریم و این یک مشکل آشکار است.

وی با بیان اینکه آثار اجتماعی حجاب در طول تاریخ انکارناپذیر و مشهود است، گفت: حجاب و حجاب در جوامع شرقی و غربی در پوشش، رفتار و گفتار وجود داشته است.

یک پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده گفت: تقویت امنیت اجتماعی زنان یکی از آثار مهم اجتماعی حجاب است.

طبی بیان کرد: حجاب پوششی برای حضور اجتماعی زنان است و این حکم الهی واجب شمرده شده است زیرا در اسلام حضور زن در جامعه مهم است و نمی توان زن را به عنوان شخصیت انسانی نادیده گرفت.

وی به آیه 59 سوره احزاب اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه زنان و دختران پیامبر را به حجاب توصیه می کند.

پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده تصریح کرد: خودآرایی و بی حجابی زنان رابطه مستقیمی با تحریک مردان دارد و در بسیاری از جاها در دانشگاه ها و محیط های اداری مواردی از رعایت حجاب مشاهده می شود.

طبی بیان کرد: هر چه حجاب، پوشش و عفاف در جامعه بیشتر شود، امنیت جامعه به ویژه زنان آن جامعه که بیشتر در معرض آسیب هستند، با رعایت حجاب و عفاف از امنیت و آرامش بیشتری برخوردار می شوند.

وی افزود: افزایش آرامش در جامعه از دیگر آثار اجتماعی حجاب است.

یک پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده گفت: زنان قشر بزرگی از جامعه هستند و هر چه حجاب و عفاف رعایت شود، زمینه برای ایفای بهتر نقش زنان و در نهایت روحیه روانی فراهم می شود. آرامش جامعه ادامه دارد و توانمندی زنان بهتر دیده می شود زیرا در جامعه ای که زن ملزم به رعایت حجاب و عفاف است در این جامعه شخصیت انسانی زن بیشتر دیده می شود نه جنسیت زن. مشاهده گردید.

طبی بیان کرد: حجاب و عفاف به معنای رعایت قیود شرعی در پوشش است و این امر تنها برای زنان مورد تاکید نیست، بلکه مردان نیز باید مراقب ظاهر خود باشند، زیرا وقتی زنان حجاب و مردان مراقب ظاهر خود باشند، شاهد آرامش هستیم. ذهن در جامعه خواهد بود


تأثیر عفاف و حجاب در تحکیم بنیان خانواده / رابطه تغییر حجاب و عفاف با تحول و توسعه ساختاری جامعه

وی به سومین تأثیر حجاب در بعد اجتماعی اشاره و بیان کرد: رعایت حجاب و عفاف در تحکیم بنیان خانواده به طور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر دارد.

پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده یکی از مهم ترین موضوعاتی را که در بحث حجاب، عفاف و حجاب می توان به آن اشاره کرد، بحث تحول و توسعه ساختاری جامعه است.

طعبی ادامه داد: با توسعه و تحول ساختاری، خیلی چیزها از جمله ارزش ها تغییر کرده است و این تغییر ارزشی در بین نوجوانان که با نسل های قبل از خود فاصله کلامی دارند، بیشتر احساس می شود.

وی افزود: ارزش های اجتماعی ما به سمت مادی گرایی، سکولاریسم، فردگرایی و احساس ابراز وجود رفته است.

یک پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده گفت: به نظر من به عنوان یک محقق در حوزه مطالعات زنان و خانواده، مهم ترین مسئله برای تغییر ارزش ها، تقویت موضوع فردگرایی است، چرا که این موضوع بر روی جامعه تاثیر گذاشته است. بحث عفاف و حجاب است و در بحث های خانوادگی و اجتماعی در حال افزایش فردگرایی هستیم.

طعبی تصریح کرد: فردگرایی و توجه به افراد، زنان و دختران ما را به جایی می رساند که هویت جنسی و طبیعت طبیعی ایجاد شده رنگ می بازد و به سمت برابری و شاید یکی از آن ریشه های حجاب و بدحجابی می رود. زنان در جامعه موضوع برابری است که زنان جامعه می خواهند شعار برابری با مردان سر دهند و از ارزش های وجودی خود فاصله بگیرند.

وی با بیان اینکه در بین نوجوانان به ویژه دختران نوجوان با معضل بحران هویت مواجه هستیم، تاکید کرد: ترویج ارزش های مدرنیته به زنان این احساس قوی داده است که زنان در طول تاریخ حقارت بوده اند و اکنون باید از این امکانات بهره ببرند. که به وجود آمده اند و سعی کنید تفاوت ها را از بین ببرید.

یک پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده تصریح کرد: در شرایط جدید نظام ارزشی در حال تغییر است و اگر قبلا به حجاب بها داده می شد اکنون اینطور نیست.

طعبی بیان کرد: بحث حجاب و تغییر آن مشکل یک شبه نیست بلکه به تدریج و همه دستگاه ها باید دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود.

وی تصریح کرد: موضوع عفاف و حجاب در ساختار جدید فرهنگی همسو با تغییر ارزش ها و نظم جدید است.

یک پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده خاطرنشان کرد: میل به خودنمایی و بلوغ زودرس یکی دیگر از دلایل عدم حجاب است.

طبیعی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل بدحجابی و بی حجابی، ضعف نهاد خانواده در انجام مسئولیت ارشاد و نظارت است.

وی افزود: بی توجهی به محدودیت های شرعی و فاصله حجاب یکی دیگر از دلایل بی حجابی است که این موضوع ابعاد مختلفی دارد و آموزش در این زمینه بسیار موثر است که به آن توجه کافی نمی شود.


سلطه رسانه ای و بی سوادی از جمله دلایل بی حجابی است

این پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل بی حجابی کنترل رسانه ای و نداشتن سواد رسانه ای است.

طبیبی افزود: همه افراد جامعه کمی از محتوای مختلف در شبکه های اجتماعی دور هستند و نمی توان این همه محتوا را کنترل کرد اما با سواد رسانه ای می توان گام مهمی در این زمینه برداشت.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل مهم مشکل بدحجابی و بدحجابی بحث مقابله سیاسی با نظام اسلامی و مخالفت با اندیشه اسلامی است که تلاش های زیادی در این زمینه انجام شده و بسیاری از آنها موفق بوده است.

پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده تصریح کرد: جنگ تحمیلی و ترور از جمله اقدامات فیزیکی است و در حال حاضر تحول فرهنگی و جنگ نرم برای تأثیرگذاری بر حجاب و جامعه از جمله اقداماتی است که در سال جاری انجام شده و در حال انجام است. راه های مختلف

طبیبی افزود: گاهی نارضایتی های موقت سیاسی یکی از دلایل تحت تاثیر قرار گرفتن حجاب است.


روش های غلط حفظ حجاب از دلایل بی حجابی

وی خاطرنشان کرد: از دیگر دلایل بی حجابی و بی حجابی روش های غلطی است که در حفظ حجاب دنبال می شود. برخی روش ها باعث پرهیز از حجاب می شود.

پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده تصریح کرد: زمانی که دشمن از روش های نرم نظامی برای نفوذ در حجاب استفاده می کند، ما نیز باید از راه های نرم، خلاقانه و ابتکاری برای ترویج حجاب استفاده کنیم. یقیناً روش‌های خام و هجوم به کرامت انسانی کارساز نخواهد بود و واکنش‌های بدتر و معکوس‌تری خواهد داشت.

طعبی با بیان اینکه امکانات تفریحی و ورزشی مناسب برای دختران در نظر گرفته نشده یا کم است، افزود: اگر فضاهای ورزشی و تفریحی خوبی با محدوده امن برای بانوان در نظر گرفته شود، قطعا در نگاه به عفاف و حجاب تاثیرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: ما بر رعایت حجاب تاکید داریم، اما بسیاری از امکانات لازم برای بانوان فراهم نیست، هرچند بعد از پیروزی انقلاب شاهد حضور بانوان باحجاب در میادین مختلف ورزشی بودیم، اما باید امکانات لازم را فراهم کرد. زیرساخت در حال حاضر

یک پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده تصریح کرد: در خصوص موضوع حجاب به طراحی لباس مناسب برای بانوان توجهی نشده است و بسیاری از طرح ها مطابق میل بانوان نیست، بنابراین باید فکری کرد. و در این زمینه بیشتر برنامه ریزی کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید