تحکیم خانواده و دستاوردهای جامعه تحت لوای حجاب زنان و حجاب مردانه کاهش آسیب های اجتماعی را در پی دارد.

ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۱
کد خبر: 1805039

صلح؛ تجربه ای که با شناخت زن از کرامت خود محقق می شود;

کارشناسان بر این باورند که اگر زن و مرد به کرامت خود پی ببرند و در حفظ آن بکوشند، روند آموزشی و فردی آنها شکل می گیرد و جامعه سالم می ماند. حجاب و عفاف موجب سلامت روان زن و مرد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، امنیت فردی و اجتماعی در جوامع غربی و شرقی اعم از مذهبی و غیرمذهبی تا حد زیادی ناشی از عفت زنان است و بی حجابی و عدم رازداری جنسیتی به سعادت زنان آسیب می زند. فرد و جامعه به همین دلیل است که یکی از فلسفه های واقعی حیا و حجاب، حفظ آرامش زنان، حفظ جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیت اجتماعی است.

اگر زن و مرد به کرامت خود پی ببرند و برای حفظ آن تلاش کنند، روند تربیتی و شخصیتی خود و کل جامعه سالم می ماند. اما در صورت رها شدن و بی توجهی به هویت و موجودیت فرد، خانواده و جامعه صدمات جبران ناپذیری وارد می شود.

13801761 3225 445e b580 297c916fcb5b خبر خاکستری

نهادینه شدن فرهنگ عفاف در جامعه مختص زنان نیست

فرشتک ایزدی در گفت و گو با مرصادنیوز اظهار داشت: در حال حاضر جامعه در شرایط سخت اجتماعی و اخلاقی قرار دارد و هیچکس نمی تواند این مشکل را کتمان کند.

یک کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: نهادینه شدن فرهنگ عفاف در جامعه تنها مختص زنان نیست، بلکه هر دو گروه جنسی را در بر می گیرد و موجب امنیت روانی، آسایش، احساس آرامش در فرد و جامعه خواهد شد. این موضوع به عنوان یکی از ضروریات باورهای انسان در جامعه نیازمند برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی است.

وی افزود: نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این ایمان انکارناپذیر است و نیاز به نگاه عمیق تری دارد.

ایزدی خاطرنشان کرد: قبل از برنامه ریزی صحیح باید عناصر مفهومی از جمله فرد، خانواده و جامعه را در عرصه فعالیت های علمی و فرهنگی بشناسیم و جایگاه هر یک را مورد بررسی قرار دهیم سپس در سه مرحله فرهنگ سازی نهادینه شود. (ترویج) و حفظ و ترویج باورها (حفاظت)، با ابزار و روش های کاملاً مدرن و مؤثر عمل می کند.

cb8ffe39 75a3 4f74 a44e 181e56a157ed خبر خاکستری

وی گفت: امنیت، آرامش و حفاظت از مقدسات از نیازهای اساسی انسان است که در کنار نیازهای جسمی و اجتماعی و شاید در رأس نیازها و بخشی از نیازها باید توسط دولت برطرف شود. نکته حائز اهمیت در این زمینه، تعریف محدوده اختیارات و وظایف دولت در قبال ملت و نهادینه سازی باورها در این زمینه است.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی گفت: برای نهادینه‌سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و ایجاد امنیت روانی باید از همه فرصت‌ها، قدرت‌ها و امکانات موجود در کشور اعم از آموزش و پرورش، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، اقتصاد، نهادها و فرهنگ استفاده شود. و حتی سلامت کشور نقش بسزایی در دستیابی به هدف مورد نظر دارد.

او می گوید: «مشکل کار ما این است که همیشه می خواهیم بعد از اینکه آسیب های جدیدی ایجاد کرد، برای آن برنامه ریزی کنیم. باید بپذیریم که اگر رویکردهای پیشگیرانه را تقویت کنیم، بی شک بستری برای سلامت اجتماعی فراهم می شود.

cf065de4 3d2b 4b50 a257 362bbe32bc8b خبر خاکستری

ایزدی به بحث عواقب بداخلاقی اشاره کرد و گفت: یکی از پیامدهای بداخلاقی سست شدن بنیان خانواده هاست. تضعیف روابط خانوادگی زن و شوهر و دلسردی آنها از یکدیگر و بروز اختلافات و به دنبال آن طلاق و جدایی، امنیت اجتماعی جامعه را تهدید می کند.

یکی از مؤثرترین عوامل برای امنیت روانی مرد، عفت و حیا همسرش است. حجاب آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد

ثریا رضایی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: زنان حجاب خود را از نگاه های مسموم، حرف های آزاردهنده و اراذل و اوباش در جامعه حفظ می کنند.

مسئول امور فرهنگی بسیج جامعه زنان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه حجاب و پوشش تاثیر بسزایی در روح و روان زنان دارد، افزود: زوال جامعه با افول باورهای زنان آغاز می شود.

وی با تأکید بر اینکه حجاب نوعی احترام به زنان است، گفت: زنان نسبت به مردان عواطف و احساسات قوی تری دارند و از نظر روانی تأثیرگذاری بیشتری نسبت به مردان دارند، بنابراین وقتی در اجتماع مردان نامحرم بی حجاب ظاهر می شوند. به راحتی از نظر روانی تحت تأثیر قرار می گیرد. «و عاطفی آنها تنظیم می شود و وحدت ذهنی او از بین می رود و با از بین رفتن وحدت ذهنی اش مضطرب و سردرگم می شود.

رضایی با استناد به آیات و روایات پیرامون عفاف گفت: تأثیر مهم حجاب برای زنان طهارت و طهارت قلب است که مقدمه ای برای رسیدن به سلامت قلب (قلب سالم) است و در روانشناسی از آن به «سلامت روان» تعبیر می شود.

وی با اشاره به یک زن آمریکایی تازه مسلمان شده گفت: سلامت روح مرد و جامعه ارتباط مستقیم و مسلمی با نوع و کیفیت پوشش زنان دارد.

رضایی در ادامه در تعریف عفاف گفت: عفاف نیرویی است که به انسان اجازه می دهد خود را در برابر گناهان و خطاها کنترل کند و با اراده ای قوی و راسخ رشد کند و از پاکی روح و پاکی پیشی گیرد. .

وی خاطرنشان کرد: یکی از مؤثرترین عوامل برای امنیت روانی مرد، عفت و پاکدامنی همسرش است، چنانکه خداوند در سوره کریمه می فرماید: «یکی از آیات لطف الهی این است که برای شما یک زوج از شما ایجاد کند. با او رابطه جنسی داشته باشید، آرام می‌شوند و از یکدیگر لذت می‌برند…» و در حدیثی از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: بهترین زنان شما زنان پاکدامن و پاکدامن هستند.

رضایی در بخشی دیگر از موضوع فوق به پیامدهای بداخلاقی اشاره کرد و گفت: احساس گمنامی، گرایش به پوچ گرایی و پوزیتیویسم، اضطراب درونی، بلوغ زودرس، خشونت جنسی، افزایش آمار طلاق، غفلت از یاد خدا. بداخلاقی است، از سوی دیگر افزایش اعتماد مرد به زن، جلوگیری از انحراف مرد و افزایش محبت در کانون خانواده از پیامدهای مثبت عفت زن است.

حجاب و عفاف موجب سلامت روان زن و مرد می شود / بی بند و باری و عواقب بداخلاقی

روی فرامرزی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: بدون شک هر یک از ما انسان ها در زندگی به دنبال آرامش هستیم و از هر راه ممکن برای رسیدن به آن تلاش می کنیم.

یک کارشناس ارشد روانشناسی افزود: اسلام بهترین راه برای رسیدن به آرامش است. دستورات قرآن کریم و آموزه های حیات بخش اسلام، انسان را به بالاترین نقطه آرامش و سلامت روان می رساند.

وی گفت: حجابی که اسلام برای مردان و زنان مقرر کرده است، تأثیر بسزایی در سلامت روحی و روانی آنها دارد و آنها را از مفاسد ناشی از بی حجابی مصون می دارد.

9342b969 2cc8 4765 92b2 1b3afedef767 خبر خاکستری

این دانشجوی روانشناسی خاطرنشان کرد: حجاب ارزش زنان را افزایش می دهد و زنان با رعایت حجاب و حفظ جایگاه خود در نزد مردان و احترام آنها بیشتر می شود.

فرامرزی گفت: متاسفانه در دنیای امروز هویت ارزشمند زنان فریب خورده و مسخ شده و مفاهیم مفهوم خود را از دست داده اند. اگر زنی در شترمرغ و تظاهرات جنسی ارزش بداند و اندام خود را در کوچه و خیابان در معرض دید غریبه ها قرار دهد، «خیانت» به امنیت روانی شوهر تلقی می شود.

وی به نقش عفاف و پوشش در زندگی زناشویی اشاره کرد و گفت: رعایت حجاب در خانواده آثاری از جمله تحکیم پیوند خانوادگی، تحکیم و حفظ بنیان خانواده و افزایش علاقه شوهر به همسر دارد. با حجاب ازدواج زن تقویت می شود و در زندگی احساس راحتی بیشتری می کند که این امر تاثیر متقابلی بر خانواده در جامعه خواهد داشت زیرا زن به عنوان همسر و مادر نقش مهمی در خانواده دارد.

efb0bc5f 2eb5 4be6 8955 a9843a6e37b3 خبر خاکستری

این روانشناس گفت: به طور کلی کودکان از رفتار و کردار بزرگترها درس می گیرند و از آنها الگوبرداری می کنند. در جوامعی که بداخلاقی رواج دارد، کودکان ناخودآگاه از آن الگو می گیرند و بدین ترتیب شخصیت آنها شکل می گیرد و نسلی ناآرام در جامعه رشد می کند.

فرامرزی تاکید کرد: فرهنگیان جامعه موظفند متناسب با شرایط کنونی راهکارهایی را برای اثرات روانی حجاب بر سلامت زنان و دختران ارائه دهند چرا که آسیب های اجتماعی می تواند هزینه های هنگفت اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی را برای آنان به همراه داشته باشد. کشورها.

56d45739 70a6 4340 8e8f 73c72c8e9fab خبر خاکستری

به گزارش مرصاد، همان گونه که هویت ارزشی عفاف و حجاب در یک جامعه می تواند محور سلامت فردی و اجتماعی آن جامعه باشد، گمنامی در این امر نیز پیامدها و آثار مخرب بسیاری دارد که فرد را دچار اختلال می کند. دامنه وجودی آنها یکی از آنهاست.

پس مردان ما باید اهتمام و مردانگی را سرلوحه کار خود قرار دهند و زنان ما با حیا و عفت در عرصه اجتماعی حضور داشته باشند. زیرا از این طریق می توانند با آرامش و آرامش به اهداف والای انسانی دست یابند و الگویی برای رشد و پیشرفت و موفقیت مادی و معنوی دیگران شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید